1 april 2010 Eindelijk, eindelijk (27 jaar CX)


Het is een titel die een beetje vermoeid aandoet maar dat is in het geheel niet het geval. Ik rij nu, per 1 april, precies 27 jaar onafgebroken cx500. In al die tijd heb ik er precies 200.000km mee gereden. Ik weet het nog precies, in 1983 kocht ik de cx500 met 16300km op de teller voor 4200 gulden.

Ik kon toen mijn cb400n inruilen voor 3000 en er moest dus 1200 gulden uit de knip gehaald worden, dat leek mij wel wat. Ik had ooit al wel eens op een cx gereden en merkte toe al dat hij duidelijk sneller was dan mijn 400, terwijl ik dacht dat zo een oud-bolige motor als de cx nooit snel kon zijn. Een ander vriendje reed ook al op een cx en moest heel erg wennen aan de soepele veering, tja hij reed ook op een honda cb500, ik heb er nog en staan en dat veert helemaal niet.


Na een jaartje sturen waren de achter schokkers helemaal op, koni's, dat was het helemaal, inderdaad, deze hielden het vol tot 160.000km. even later kwam er een enorm gerammel uit het blok, nokkenas ketting spanner. Vervangen en door rijden, dit was allemaal nog voordat de cx 40.000km had gereden, viel dus eigenlijk wel tegen met de al om geroemde kwaliteit. Hier na ging het wel goed, de cx ging gewoon niet stuk.

Na een jaar of wat wilde ik hem wel eens inruilen tegen wat anders. Ik weet niet meer precies wat voor motor ik toen wilde kopen, een honda xbr500 of een vt500, maar de motorzaak was eigenlijk helemaal niet geïnteresseerd in mijn "prima" cx500. Toen heb ik een wijs besluit genomen en tegen de handelaar gezegd: Dan koop ik jouw motor helemaal niet en rij ik er op door.

Wel heb ik toen allerlei andere motoren gekocht, Guzzi, BMW, dikke Yamaha’s en oude engels motoren, maar de cx500 bleef en bleef. Hij kreeg toen de functie van "pekel fiets". Dat is een hard bestaan en dat zie je wel aan de roest. Roesten kan een cx als de beste. Ik rij dus nu ook met een ander frame en eigenlijk is alles al eens vervangen, ook het motorblok. Ik hield van het handelen wel eens wat over en dan is een cx zo gereviseerd.

Bij 140.000 km werd het olie verbruik zeer ernstig en wat is dan goedkoper dan een ander blok in het frame hangen. Avondje sleutelen en het probleem is opgelost. Op dit moment is het enige originele aan mijn cx nog de voorvork, teller partij, voorrem en natuurlijk het plastic achterspatbord. Het aantal door geroeste uitlaatpijpen en door gerotte radiateurs is niet meer te tellen. Ik rij nu alleen in de winter periode op de cx en dat is ongeveer 4000 km per jaar. Voordat je dan 200.000 km met een cx gereden hebt, ben je even bezig. Ik hoop er over 10 jaar nog op te rijden.

Idsart Attema

:: Print deze pagina