Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Honda cx500c elektrisch circuit

 
 
Pagina  Pagina 2 van 2:  « Vorige  1  2

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#16 | Geplaatst: 20 juli 2019 12:00 
Ik heb het ook even nagezocht...
Als ik het opgegeven kenteken (eerdere post) op de site van het RDW ingeef dan komt er toch echt een CX500 C uit......
Paulhenst:
word opgezocht met een kenteken checker komt het tevoorschijn als een cx500e,

en geen CX500E.

Ik kom er even niet uit..... maar krijg het idee dat contactslot 'omgedraaid' is aangesloten. Wat dan weer niet klopt met het verhaal van Paul dat het 'zomaar' ineens is gebeurt.

Harmony,
Hans.
( die ook wel eens 'omgedraaid' reageert )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Paulhenst
Forum Lid 
#17 | Geplaatst: 20 juli 2019 13:43 | Aangepast door: Paulhenst 
Foto van m'n motor
dat is het toch duidelijk een cx500c.

Foto van zekeringen en contactslot
ik heb de contactslot er weer terug in gezet en ga zo nog even kijken waar ik glaszekeringen kan halen.

Foto van zwart blokje
ook wil ik even kijken naar de knipperrelais, ik krijg deze helemaal niet gevonden. is het het zwarte kastje voorop m'n motor?

even linkjes van gemaakt want mijn foto's willen niet werken.

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#18 | Geplaatst: 20 juli 2019 15:12 | Aangepast door: Hansv 
Paul,

Inderdaad, duidelijk een CX500 C. Volgens het tweede en derde plaatje. De eerste geeft een foutmelding....

Het zwarte kastje voorop de motor wat je in de hand houd is NIET het knipperrelais. Wat je daar hebt is de 7 volt stabilisator. 12 volt in, ( boord spanning) 7 volt gestabiliseerd uit. De 7 volt wordt alleen gebruikt voor de temperatuur meter, die onderin je toerenteller zit. Momenteel, zoals op foto, werkt het niet. Er mist een aansluiting op de zwarte draad. Zwart is 12 volt boordspanning, input voor de stabilisator.

Als ik het goed heb zit het knipperrelais aan de zijkant. Waarschijnlijk zoals beschreven in DIT ARTIKEL , gevonden op internet....

In het bijbehorende artikel staat ook een opmerking over LED lampjes. Met LED lampjes werkt het standaard knipperrelais niet meer, vanwege een veel te lage stroom doorgang. Mocht je de lampjes hebben vervangen, vervang dan terug. Ik had ooit het zelfde probleem....

Ook heb ik wel eens een verschil in knipper frequentie gezien. Zat 1 verkeerd lampje in.....

<aanvulling>
Ik ben er nog steeds niet uit welk schema ik zou moeten hanteren voor deze CX. Echter.... in 2012 heb ik een CX500C achterlicht mogen repareren, van een CX waarvan de bedrading van het achterlicht wat onduidelijk was. Daar lag, onder het zadel, een extra relais. CDI en NEC schakelen net anders de ontsteking uit. Vandaar een extra relais, waar ik eerst geen idee van had wat het deed. Maar contact aan leverde een 'tik' op en dat hielp om vast te stellen wat en welke en ook waarom. Zou het kunnen zijn dat..... ?
</aanvulling>

Harmony ,
Hans.
( die wat duidelijkheid probeert te vinden )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Paulhenst
Forum Lid 
#19 | Geplaatst: 20 juli 2019 18:55 
Nou jonges, dit gaat me de pet te boven, ik heb de contactjes voor de zekeringen even een beetje gevijld, nieuwe zekeringen erin en het leek iets te doen. Ik zette de richting aanwijzer aan, bleef hangen, dus geen geknipper, even laten dacht ik de motor even te starten, om te kijken of hij het überhaupt nog deed. En hij ging aan, even richting aanwijzer gebruiken, en hij knipperde gewoon. Heel vaag, in mijn ogen. Daarna motor uit gezet, en knipperlicht werkt gewoon weer, in on-stand.claxon werkt. Groot klein licht werkt.

Tijdens het schrijven nog een paar keer getest, knipper bleef soms hangen. Dus waarschijnlijk nu alleen nog een nieuwe relais erin zetten,en dan zou alles goed moeten zijn.

Nu ben ik benieuwd, kan een kapotte relais en slecht Contact met de zekering te maken hebben dat niets meer werkte in de on-stand maar wel de p-stand?

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#20 | Geplaatst: 20 juli 2019 19:25 
Soms he, heel soms wordt ik er zo moe van...

Gefeliciteerd Paul, dat hij het weer doet.
Ik snap het nog steeds niet, maar dat komt later misschien wel.

Advies, wat eerder geloof ik ook al gegeven werd: massa punten nakijken. Op sommige plaatsen is een stukje frame ook massa voor de stroom/spanning.

Harmony,
Hans.
( die geen idee heeft waar het fout was )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Paulhenst
Forum Lid 
#21 | Geplaatst: 20 juli 2019 19:35 
Bedankt voor jullie hulp, ik ben weer een heel stuk wijzer geworden over m'n motor. Rest me nu nog een beetje oppoetsen(roest, ohoh) , nieuwe relais erin en hopelijk kan ik er de hele zomer van genieten.

Schrijver Paulhenst
Forum Lid 
#22 | Geplaatst: 20 juli 2019 19:38 
Eigenlijk kort samengevat maakte ik het probleem groter dan dat het was. Ik heb de motor meerdere keren uit elkaar gehaald, maar achteraf leek het alleen nodig te zijn om de contactjes van de zekeringhouders te vijlen plus nieuwe zekeringen, en een nieuw relais erin en alles was gefixed.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#23 | Geplaatst: 20 juli 2019 22:58 
Extra relais of dingetje achterin, dan misschien dit:

Bij sommige US uitvoeringen van de CX zit er onder het zadel boven op het binnen spatbord nog een kastje dat de werking van het remlicht (of was het achterlicht ?) bewaakt, bij defect gaat dat geloof ik het rode (olie) lampje voorop aan.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Pagina  Pagina 2 van 2:  « Vorige  1  2 
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Honda cx500c elektrisch circuit

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven