Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Aandrijfas ringetje CX650 uitgaand deel motorblok

 
Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 13 aug. 2020 08:56 | Aangepast door: Jaime Pescador 
Hallo CX-ers,

De uit het motorblok stekende uitgaande aandrijfas van een CX650 heeft op de vertanding een groef. Moet daar nu wel of niet een ringetje in en is dit essentieel? Volgens het onderdelenboek wel maar op de tekening van CMS niet en er is dus ook geen bestelnummer. De as uit de cardanklok is veerbelast en drukt de koppeling richting blok. Zonder ring scheelt de schuifspeling van de koppeling de groefdikte (daarna worden de tanden direct breder) en is dus iets groter.

https://www.cmsnl.com/honda-cx650e-1983-d-canada_model17071/partslist/B2.html

uitgaande as

De as van de Europese modellen is bij CMS hetzelfde afgebeeld.

N.B. Toen ik het blok demonteerde zat er geen ringetje op.

Wie heeft er een idee over?

Groeten,
Jaap

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 13 aug. 2020 10:19 
Volgens mij zit er geen ring op. De cardanas zelf wordt niet geborgd zoals bij de 500 modellen.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver kuipwillem

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 13 aug. 2020 10:22 
Jaap Je kan de ring die je nu gebruikt nog wat afslijpen, wel vasthouden met een tang, gr Wim

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 13 aug. 2020 10:53 
Nog even wat toelichting.
In het onderdelenboek staat een andere vorm van de as afgebeeld dan op de foto.
In het werkplaatsboek staat bij hoofdstuk 15 op de eerste pag 15-0 het ringetje wel afgebeeld linksonder bij de rubber hoes.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 13 aug. 2020 11:14 
Misschien is het FSM van de CX650 Custom handig (staat hier, leuke site overigens : klik ). Da's dacht ik zelfde blok maar ik weet niet of Cardan as hetzelfde is. Daar staat zo te zien wel een ringetje
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 13 aug. 2020 11:20 
Nog wat info.
In de onderdeelboeken van de CX500 en de CX650 staat precies dezelfde as afgebeeld met de brede holle groef voor het borgboutje van de CX500. Ze hebben weliswaar een ander tussennummer resp. 415 en MG0 maar lijken volkomen identiek. Op deze assen zit geen groef voor een borgringetje.
Mijn conclusie is dat een ringetje niet nodig lijkt.

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 13 aug. 2020 11:42 
Hallo Frans,
Bedankt voor de leuke link naar die site.
Er staat op de doorgegeven pdf van de final drive op pag 16-0
juist geen ringetje tussen hoes en koppeling afgebeeld. Linksonder.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 13 aug. 2020 12:41 | Aangepast door: brinkcx 
Wie t weet mag t zeggen, ik niet. Maar het is indien aanwezig een stop ringetje zodat de xkoppeling niet te ver door kan of zich vast zetten op het eind van de splines. Als dat goed lijkt?

En op pagina 8-5 van Custom manual moet je het ringetje wel weghalen
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 13 aug. 2020 15:14 | Aangepast door: Jaime Pescador 
Lijkt me inderdaad zo'n soort stopringetje zoals jij beschrijft. Goed dat je nog even aangeeft dat hij bij de C weggehaald moet worden bij demontage van het achterdeksel. Logisch want anders gaat de as niet door het lager. Deze afgebeelde as is van hetzelfde type als de CX500 as en hierbij loopt de vertanding niet uit qua breedte maar stopt abrupt bij de groef. Ik heb de andere as met het conische uiteinde en uitlopende vertanding aan de andere kant van de groef ( zie foto bij de intro). Ringetje is denk ik toch wat beter. Kijken of ik iets kan verzinnen anders laat ik het zo want dat is geen echt probleem denk ik. Xkoppeling beweegt nu prima heen en weer op de vertanding en staat onder druk van de veer in het cardan. Heeft ook geen neiging om vast te klemmen op het eind.
Weer iedereen bedankt.
Tot de volgende keer.....
Gr.
Jaap

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 16 aug. 2020 09:47 
ring hoort daar te zitten, houd as op zijn plek op draaipunt achter brug. Klikt hem er op vast.

Wat moet verschuiven is het spie gedeelte in de 4 bouts cardan, daar zit het geheel dat beweegt, samen met de keerring.
Dus, zonder ring rijden kan, maar raad ik ik niet aan!!!!!
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 16 aug. 2020 21:58 
Dankzij Frans ook kennis genomen van discussies hieromtrent op andere fora (USA) .
Alles bekijkend heb ik toch besloten om een ringetje te plaatsen. De Xkoppeling schuift dan 1,5 mm minder ver op de vertanding van de uitgaande as en veert daar ook onder invloed van de veer in de cardan.
Ben het dus met Marco eens.
Iedereen bedankt!!
Gr,
Jaap

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Aandrijfas ringetje CX650 uitgaand deel motorblok

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven