Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Olie in de het ontstekings systeem

 
Schrijver ThSchreuder
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 9 okt. 2020 17:09 
Hallo,
Ik heb vandaag mijn motorblok onder de cx500 vandaan gehaald om deze goed schoon te maken. Omdat ik er nu goed bij kan heb ik ook even het kapje achterop de motor losgeschroefd. Van de ontsteking, en daar kwam wat olie uit gelopen. Ik neem aan dat dit droog hoort te zijn. En mijn veronderstelling is dat het seal van de as die doorloopt naar de binnenkant van het blok lekt.
Heeft iemand hier eerder problemen mee gehad?
Is mijn conclusie juist, of is het iets anders?
Weet iemand het partnumber van deze seal?
En hoe zou ik dit het best kunnen vervangen?

Met vriendelijke groet,
(Voor de mensen met de haynes manual het plaatje 11.1 op pagina 135 (advance puler coils) is waar de olie in zit)

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 9 okt. 2020 17:42 
Ook goedendag, welkom hier

Dat is normaal, niets aan doen. Kapje wel goed afgedicht terug zetten, je kan er later niet meer bij als 't lekt.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver ThSchreuder
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 9 okt. 2020 22:27 
Dank voor de reactie !
Is er ook een reden dat daar zo olie naartoe kan stromen?
Elektra en olie gaan over het algemeen toch niet helemaal samen.
Ik ben gewoon erg benieuwd!

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 9 okt. 2020 23:41 
Voor Honda is 't gewoon gemakkelijker (en dus goedkoper) de spoelen worden toch al gelakt voor isolatie en kunnen best tegen olie. Dus gewoon ingebouwd, niks doorvoer en olie keerringen nodig, klaar en eenvoudig voor productie.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Pschee01
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 11 okt. 2020 21:27 
De alternator draait in het carter, dus staat altijd in de olie. Geen goed idee als het water was maar zo'n wisselstroomdynamo trekt zich van die olie niets aan. Ik wist dat niet en was er ook verbaasd over. De spoelen zijn inderdaad geseald maar op termijn helpt dat niet. Elke CX krijgt na 30 à 40 jaar last van een defecte stator omdat die isolatie het begeeft. Dat kan je meneer Honda na zo'n lange tijd niet kwalijk nemen.

In allerlei klassieke motorbladen staat beschreven hoe dit probleem op te lossen is. Als je het blok eruit hebt, zou ik het niet terugplaatsen zonder de stator te vervangen. Het is een heel karwei maar anders moet het blok er nog een keer uit. Ik heb enkele jaren geleden bij Marco Becker een vervangende stator gekocht en daar leverde hij gelijk wat O-ringen en pakkingen voor de waterpomp bij. Zoiets weet je, als je het werk eerder hebt gedaan.

Ik heb ervan geleerd dat de nieuwe stator prima laadstroom verzorgde maar niet geweldig met mijn 38-jarige CDI communiceerde. Uiteindelijk de hele ontsteking gerenoveerd: Ignitech gemonteerd, nieuwe bobines gekocht (dus geen gebruikte), kabels, bougies en -kappen vernieuwd. Probleem opgelost zonder enorme kosten. Zeker, je bent een paar honderd € kwijt maar die kosten zet ik altijd af tegen de probleemloze kilometers die ik rijd. Je schrijft niks af met een CX, betaalt geen wegenbelasting en het onderhoud is niet duur.

Schrijver ThSchreuder
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 19 okt. 2020 14:42 
Bedankt voor de behulpzame antwoorden!

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Olie in de het ontstekings systeem

Dit onderwerp is gesloten. Je kunt niet meer reageren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven