Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Cilinderkop CX500E demonteren en carterontluchting

 
Schrijver Dorien
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 5 sept. 2021 14:25 
Hi allemaal,

Ik ben bezig met het vervangen van de rechter cilinderkop van mijn CX500E (omdat er een afgebroken klepdekselbout in de oude zit en ik die met een helicoilreparatie nog steeds niet gefikst kreeg).

Nu krijg ik mijn oude kop niet los. Volgens mij heb ik alle bouten die los moeten losgemaakt (zie foto's).
- waterpijpje
- bout uit frame steun
- clinderkopbouten (4 zwarte)
- twee bouten aan de kant van het hart van de motor
- uitlaat is los
- inlaat is los
- bougie eruit

Mis ik nu nog een bout ergens? De kop zit muurvast. Kan het zijn dat de pakking vastgekit is en de kop daardoor niet los komt? Iemand een suggestie hoe ik m los krijg?
Kop CX
Kop
Kop

Andere vraag:
De nieuwe kop heeft een carterontluchting, maar dat zat niet op mijn oude kop. Ik heb ergens gelezen dat je deze dan moet afdichten. Klopt dat? En hoe doe ik dat het makkelijkst?

Carterontluchting

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 5 sept. 2021 16:03 
Dat kan inderdaad goed vastzitten, zeker als de vorige klusser met vloeibare pakking heeft gewerkt. Ik geef dan altijd rondom een paar tikken met zo'n rubberen stratenmakershamer totdat ik beweging merk. Maar alles met beleid he! Er zitten trouwens ook een paar pasbussen in die verrekte strak kunnen zitten. Je zult de kop daarom nooit ronddraaiend los kunnen wrikken, je moet hem echt een beetje waggelend loshalen. Die kop dan he, niet jij
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 5 sept. 2021 16:57 | Aangepast door: brinkcx 
Ontluchting gewoon met een dopje dicht maken. Moet wel redelijk stevig zijn (klemmetje er op?) en olie bestendig.

En ik heb wel eens (niet verder vertellen) een stuk hout schuin onder een cylinder kop gezet en dat een dreun met een hamer gegeven om de boel los te krijgen. Kan lastig zijn maar is niet abnormaal. Er zitten voor en achter ook punten aan waar je een hefboom onder kan zetten maar dat is soms niet genoeg

Plezier, Frans

aanvulling : knietje en pijpje naar thermostaat moeten er ook af. Laat koelvloeistof zoveel mogelijk aflopen en wees bij loskomen van de kop voorbereid op geklieder, keukenrol bij de hand. Houd bougie er voorlopig in, zit niet in de weg er valt dan niks in
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 5 sept. 2021 20:48 | Aangepast door: Hansv 
Beetje effectief geweld gebruiken. Ik heb hetzelfde klusje ooit eens bij een CX500(z) gedaan. De zachte manier was ideaal om frustraties te kweken, waarna de meer gewelddadige en klappen met de hamer manier goed was om van de frustraties af te komen. Het is , wat hierboven ook al werd gezegd een kwestie van een beetje geduld, beetje volhouden, beetje proberen, en rustig de tijd nemen.

En een hamer natuurlijk

Net even mijn logboekje er op na gelezen: ik had een boutje ergens vast laten zitten, en dus bleef de kop netjes zitten waar 'ie zat. Boutje los - kop los. Toen ging het veeeeeel makkelijker.... Weet alleen niet meer welk verstopt boutje dat was

Harmony,
Hans.
( het kan los, echt wel !! )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Dorien
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 6 sept. 2021 15:04 
Het is gelukt! Op twee punten (met beleid) een koevoet eronder gezet en hij is los. Dank jullie wel!

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 6 sept. 2021 17:37 
Goed gedoseerd geweld, prima
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Cilinderkop CX500E demonteren en carterontluchting

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven