Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Aan de Winterrijders

 
Schrijver terry

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 10 dec. 2002 12:36 
Beste vrienden, mijn CX moet nu terug de winter doorstaan; een keertje meer startpogingen maar dat neem ik erbij.
Nu het volgende : op het werk staat hij een ganse dag buiten en ik merkte deze morgen oliesporen op op het achterwiel en het czardanhuis. Volgens mijn bescheiden mening komt het door het onluchtingsventiel bovenaan. Is dit een winterverschijnsel (koud - warm) ?
Wie weet er raad ? Oliepeil is OK en van het juiste type.
Terry

Schrijver niekvdh
Gast 
#2 | Geplaatst: 10 dec. 2002 22:30 
Terry, ik vind dit niet fijn klinken. Als die olie koud is, is hij zo dik als stroop, en dan komt het zeker niet uit het ontluchtingsventiel. Het enige dat ik kan bedenken, is dat het ventiel door iets verstopt is geweest dat er uitgeblazen is toen de olie warm werd en druk opbouwde. Het beste wat je kan doen is het zaakje goed schoonmaken, zodat je kan zien of het verschijnsel zich herhaalt, en zeer regelmatig je cardanoliepeil checken. Als het blijft terugkomen, zou ik eens gaan kijken naar keerringen en andere afdichtingen.

Succes,
Niek

Schrijver MAST

Moderator 
#3 | Geplaatst: 10 dec. 2002 23:59 
Hallo Terry,
Volgens het boek van 'Peters´, moet je in het cardan bij temp onder de 5 graden celsius Hypoid olie van SAE 80 gebruiken, bij temp boven de 5 gr celsuis SAE 90
Misschien heeft het daar iets mee te maken.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver terry

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 11 dec. 2002 00:08 
Alvast bedankt voor de reactie Niek en Mast.
Mast : er is SAE90 olie op, ik ga ze vervangen door SAE80 volgens uw advies. Mag die dan erin blijven bij hogere temperaturen ???
Niek : probleempje is plotseling gekomen; kan het zijn dat door de koude de dichtingen naar de ... gegaan zijn of zou ik dit al eerder moeten opgemerkt hebben. Mijn motor wordt wekelijks gepoetst dus dat zou ik toch al moeten gezien hebben ??
Groeten
Terry

Schrijver Hans

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 11 dec. 2002 21:10 
Terry,

ik smeer de cardan met SAE:80W-90 Gear-saver van BelRay (advies Honda-dealer; eind jaren '70 was dergelijke cardanolie nog niet beschikbaar). Daarmee voorkom ik dat ik de thermometer in de gaten moet houden en 2x per jaar cardanolie moet vervangen. Dat laatste doe ik gewoon elke 2 jaar.
IK rijd nu al jarenlang op deze manier zonder problemen.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Aan de Winterrijders

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ Hans Brune ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven