Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Vraag en aanbod www.hondacx500.nl Forum / Vraag en aanbod /   
 

nieuwe verlichting.

 
 
Pagina  Pagina 2 van 3:  « Vorige  1  2  3  Volgende »

Schrijver pjotter

Forum Lid 
#16 | Geplaatst: 11 dec. 2017 16:08 
Heb net de spanning op mijn koplamp gemeten en kom niet verder daneen schamele 8.1V (thanx Jimi)
Nu heb ik gelukkig al een draad rechtstreeks van mijn accu in mijn kuip zitten dus die hoef
ik niet meer opnieuw te trekken. Kan daar zo de + van mijn koplamp op zetten.
Wil alleen wel weten of ik dat zo kan doen of dat er nog wat aan relais tussen moet. (zou het wat jammer vinden als mijn kuip zijn oorspronkelijke vorm gaat verliezen )

Ik hoor het graag.
Pjotter
Never tell people more than they need to know...
Yamaha XTZ660 Tènèrè, YamahaTDM 900

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#17 | Geplaatst: 11 dec. 2017 16:42 
Je hebt 2 relais nodig (voor dimlicht en grootlicht). Zonder het gebruik van relais zou de verlichting altijd blijven branden. En is de bestaande draad vanaf de accu wel gezekerd? Want anders loop je inderdaad het risico op een vervormde kuip
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#18 | Geplaatst: 11 dec. 2017 16:59 
Die 8.1Volt is wel extreem erg weinig voor de spanning van de koplamp. Dan verlies je zo een derde !!! van de beschikbare spanning. Ik denk dat je koplamp er dan eerder uitziet als een kaarsvlammetje.....
Probeer vandaag (11DEC17) nog even het schema zoals ik dat zou gebruiken (en wat ik aan JiMi heb gegeven ) ergens in de technische afdeling van het Motorlogboek te zetten.

Harmony,
Hans.
( even snel, jaja..... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#19 | Geplaatst: 11 dec. 2017 18:18 | Aangepast door: JiMi 
Hans bedoelt dit schema:
LINK
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#20 | Geplaatst: 11 dec. 2017 19:37 | Aangepast door: Hansv 
Zoiets dus:
kop_relais

1-Trek een rode draad vanaf de accu, met een zekering aub, naar voren.
2-Sluit de rode draad aan op de met '30' gemerkte contacten op het relais.
3-Sluit de twee met '86' gemerkte contacten aan op de groene massa draad van de CX
4-knip de witte draad (dimlicht) door, en sluit de kant die vanaf de schakelaar komt aan op contact '85'
5-sluit de witte draad die naar de koplamp gaat aan op contact '87'
6-knip de blauwe draad (grootlicht) door, en sluit de kant die vanaf de schakelaar komt aan op contact '85'
7-sluit de blauwe draad die naar de koplamp gaat aan op contact '87'
8-testen

Opmerking: bovenstaande kleuren gelden alleen wanneer de originele CX500(zAB) draadboom in gebruik is.

Het geheel een beetje inpakken, zorgen dat er geen kortsluiting kan ontstaan, en 't zou moeten werken.

Technische verklaring:
Door het inschakelen van de verlichting zal, in plaats dat de voedingsspanning via diverse contacten en schakelaars loopt, het betreffende relais voor dim- of grootlicht bekrachtigd worden. De werkingsspanning van het gekozen relais (er is hier gekozen voor een R012D1WJ relais, 12Volt, 1x Om) is laag genoeg om de in de originele bedrading 'verloren' gegane spanning te compenseren.
Men schakelt dus het relais, en het relais schakelt op zijn beurt de verlichting. De voedingsspanning voor de verlichting heeft zo slechts 1 schakelpunt met mogelijk spanningsverlies, namelijk het relais. Aangezien het relais nieuw gekocht kan worden, behoeft men, wat betreft de voedingsspanning van de verlichting, zich geen zorgen te maken over spanningsverlies, die als nihil beschouwd kan worden.

<addendum, oftewel toevoeging>
In de Technische pagina's van het welbekende motorlogboek is achter de al aanwezige schema's een extraatje toegevoegd. Is het een uitbreiding? een verbetering? of een misser.... Wie het weet mag het zeggen. Het is HIER in te zien.
Door gebruik van relais worden op drie verschillende plaatsen de grote stromen niet langer door de aanwezige componenten geleid, maar via vier relais geschakeld. Het is gedeelte lijk in de praktijk getest, en daar werkt het.....
<einde toevoeging>

Harmony,
Hans.
(heeft het nog niet op de Rode Rakker toegepast)
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver pjotter

Forum Lid 
#21 | Geplaatst: 11 dec. 2017 20:51 
Mannen.... wat een oplossing.......
Nu heb ik al een draad van mijn accu in de kuip zitten voor mijn alarmlichten..... (ongezekerd heb ik geconstateerd...... )
Kan ik op deze draad door borduren???

Verder zal ik het benodigde relais in huis halen en gelijk kijken waarom mijn groot licht het niet doet.

Keep you posted...
Never tell people more than they need to know...
Yamaha XTZ660 Tènèrè, YamahaTDM 900

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#22 | Geplaatst: 11 dec. 2017 22:28 
Kun jij borduren met je CX? Apart hoor.
Goed, weer serieus: Euh... Ja, mits je de boel toch van een zekering voorziet, en de gebruikte draad voldoende dik is om de stroom zonder noemenswaardig verlies te geleiden, zeg 0.75mm2 of 1.00 mm2. Dat zou voldoende moeten zijn, denk ik.

Harmony,
Hans.
( is soms iets te voorzichtig met draad doorsnedes )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver pjotter

Forum Lid 
#23 | Geplaatst: 11 dec. 2017 23:22 | Aangepast door: pjotter 
Ik zal het eerst eens van een zekering voorzien voor ik verder ga. 10 Amp voldoende?
Uit je schema begrijp ik dat het 2 relais moeten zijn..... klopt dit? (anders moet ik 2x naar de winkel.)


Pjot
Never tell people more than they need to know...
Yamaha XTZ660 Tènèrè, YamahaTDM 900

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#24 | Geplaatst: 12 dec. 2017 17:51 
Ja, twee relais. Eentje voor Dimlicht en eentje voor Groot licht. En 10 Amp afzekeren is voldoende omdat de standaard 55/60 max 5 A trekt.

Harmony,
Hans.
( misschien toch eens ombouwen )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#25 | Geplaatst: 12 dec. 2017 18:37 | Aangepast door: JiMi 
En vergeet ook niet een paar meter snoer in verschillende kleuren aan te schaffen. En geïsoleerde mannetjes/vrouwtjes stekkers zoals die linker blauwe op de foto. Die passen precies op de pennetjes van de relais. Ik heb zelf trouwens 2,5mm2 dikke snoeren gebruikt, dat is misschien wat overdreven maar dat was mijn onwetendheid. Trouwens een extra massakabel trekken vanaf de accu is misschien ook geen overbodige luxe. Kan nooit kwaad.
stekers

Een paar lasklemmen heb je ook nodig, NIET deze:
lasklem

Maar deze:
Luxe lasklemmen
Moet je wel voldoende dikke draad hebben.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#26 | Geplaatst: 12 dec. 2017 23:10 
Let op dat als je al lasklemmen gebruikt dan uitvoeringen zoals die in JiMi's afbeelding met "hendeltjes" die zijn meestal ook geschikt voor soepele draad. Na een draad er in gezet te hebben altijd even een ruk er aan geven om zeker te weten dat het goed vast zit.

De afgebeelde "grijze" zijn alleen voor massieve draad van (meestal) 1,5 - 2,5 mm2 als thuis in de muur, niet gebruiken voor de motorfiets, soepele draad gaat daar nooit goed in.

Zelf gebruik ik ze allebei normaal niet voor de motor, vertrouw ze niet voor de lange duur. Ja, die platte of ronde stekkertjes is ook niet alles, ik weet het. En de soort die je nodig hebt is altijd net op in je voorraad

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#27 | Geplaatst: 12 dec. 2017 23:31 | Aangepast door: JiMi 
Dank voor de aanvulling Frans. Beetje domme tip van mij over die grijze lasklem. Ik heb mijn reactie aangepast. Ik heb zelf die luxe met hendeltjes gebruikt, maar heb dan ook 2,5mm2 dikke draad gebruikt. Dan werkt zo'n lasklem prima. Als ik een vertakking moest maken vond ik het handiger om het met zo'n lasklem te doen dan door bijv. 2 draden in 1 connector te proppen.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver pjotter

Forum Lid 
#28 | Geplaatst: 13 dec. 2017 11:40 
Allemaal duidelijk.......

Wil nog wel weten waar de 2 voor staat bij alle genoemde draaddiktes...... 1,2,2.5 whatever dikte mm 2
Never tell people more than they need to know...
Yamaha XTZ660 Tènèrè, YamahaTDM 900

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#29 | Geplaatst: 13 dec. 2017 12:19 | Aangepast door: JiMi 
Die 2 geeft aan dat het om een oppervlakte gaat. Dus 2,5mm2 betekent 2,5 vierkante millimeter. Dat is de oppervlakte van het koper als je tegen de kopse kant van de draad aankijkt. Hoe hoger het getal (bij mij 2,5) des te groter de oppervlakte en dús des te dikker de draad.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#30 | Geplaatst: 13 dec. 2017 13:39 
Voor dit soort aanpassingen gebruik ik meestal soldeer, krimpkous, en als extra isolatie electra-tape.
Van die klemmen en vocht gaat op den duur niet samen....

Voor het solderen gebruik ik een brandertje, allen goed opletten dat je enkel de juiste draden raakt.....
brander van Action

Groet Erik

Pagina  Pagina 2 van 3:  « Vorige  1  2  3  Volgende » 
Vraag en aanbod www.hondacx500.nl Forum / Vraag en aanbod /
 nieuwe verlichting.

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven