Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

pulsspoel werkt niet goed door olie?

 
Schrijver anne
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 20 sept. 2003 17:56 
Hoi,

Ik probeer een CX500 uit '82 weer aan de gang te krijgen. De buurman kwam er mee aan zetten. Hij liep altijd goed. Nadat de motor voor een beurt bij een of andere beun is geweest liep 'ie niet lekker meer en nu helemaal niet meer. Soms na langdurig starten een plof. Volgens mij duidt dat op problemen met de ontsteking. De bougies vonken wel maar ik kan moeilijk inschatten of het een mooie vonk is.

Ik heb de bedrading doorgemeten met behulp van het Peters handboek blz. 140 en constateerde een flinke afwijking in de blauwe en witte draad.

Tussen haakjes de gemeten waarde (ohm)

groen met blauw: 77-95 (308)
groen met wit: 387-473 (179)
oranje met groen: 95-116 (117)
lichtblauw met groen: 95-116 (114)
oranje/rood met groen: 81-99 (99)
lichtblauw/rood met groen: 81-99 (98)

vervroegingsspoelen: 185-225 (213)

Deze waarden zijn 's middags gemeten. 's Morgens zaten de waarden die nu op de grens zitten ruim binnen de marge. Komt door verschil in buitentemperatuur?

Volgens Peters zitten de draden van de vervroegingsspoelen op een aparte stekker maar bij mij zitten ze in de grote blokstekker. De blauwe en de witte draad zitten in een apart klein blokje en daar zit blijkbaar iets mis.

Ik heb het chromen afdekplaatje op het achterste motordeksel verwijderd en daar lekte wat olie uit en het is allemaal een beetje vochtig van de olie. Dat lijkt me niet normaal. Ligt er een pakking uit? Kan olie kortsluiting veroorzaken in de pulsspoelen?

Ik heb het bedradingsschema bekeken en als ik het goed lees zit de ene vaste pulsspoel op draad oranje en op draad lichtblauw en de andere spoel zit op draad blauw en op draad wit. Dus een van de pulsspoelen heeft een probleem. Klopt dit? Waarom hebben de spoelen eigenlijk totaal verschillende weerstanden?

Het motoroliepeil staat op het maximum. Zou het kunnen dat die beun er teveel olie in heeft gegooid waardoor er een lekkage is ontstaan en pulsspoelen staan te soppen in de olie? Die gast heeft voor zover we weten niets gedaan aan de motor behalve de startknop mollen...

groet,
Anne

Schrijver Floris
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 20 sept. 2003 20:47 | Aangepast door: Floris 
De pulsspoelen staan in open verbinding met het carter dus olie(zweet) op die plek is een normaal verschijnsel.

Ik kan je deze Engelstalige checklist aanraden http://www.elsham.pwp.blueyonder.co.uk/cx500/wontgo.html


succes,
Floris
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Ray
Gast 
#3 | Geplaatst: 20 sept. 2003 21:33 | Aangepast door: Ray 
Door al het starten kan je accu nét iets te zwak geworden zijn. Dat kan ook het verschil in waarden die je hebt gemeten verklaren. Die plof in je uitlaat is naverbranding doordat je hele uitlaat wordt gevuld met benzine-rijk mengsel.
Hang er een paar startkabels aan en sluit ze aan op een auto (geen diesel: te zware accu) en start eens flink door. Geen (of een heel klein beetje) gas geven, wel choken. Controler ook je benzine kraan op doorloopsnelheid en laat van te voren je carbs anders even leeglopen zodat er verse peut in de carbs zit als je gaat starten. Kijk ook of het luchtfilter Ok is ofdat ie verstopt zit of juist valse lucht neemt. De opening van het luchtfilterdeksel moet naar het achterlicht wijzen (niet logisch: wel waar)
Succes!
Groeten
Ray (die laast iets te veel spanning op z'n accu had...)

Schrijver mcu
Gast 
#4 | Geplaatst: 21 sept. 2003 10:52 
Olie is een islolator en kan geen sluiting inde spoel veroorzaken.
Spoelen zijn gewoon te slecht om te starten.

Succes Marc.

Schrijver kaspar
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 21 sept. 2003 20:43 
Beste Ray,
Waarom niet helpen starten met een dieselaccu? Bedoel je dat ook te zeggen bij een "diesel-accu" van 12 volt?
Gr. Kaspar
lang leve de rat-bike! (ofwel: als het maar functioneert)

Schrijver anne
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 21 sept. 2003 21:33 
Hoi,

Ik heb intussen deze erg handige link gevonden welke metingen aan de stator beschrijft en hoe te vervangen: http://www.elsham.pwp.blueyonder.co.uk/cx500/statchek.html

Het staat fout in het Peters handboek. De witte en de blauwe draad zijn van de stator en niet van een van de pulsspoelen. Dat vond ik al zo vreemd want beide bougies vonken gewoon even sterk (zwak betergezegd) alleen waarschijnlijk zo zwak dat onder compressie er geen vonk meer is.

Beide helften van de statorspoel hebben een onjuiste weerstand.
blauw - wit 77-95 gemeten: 127 ohm
groen - wit 387-470 gemeten: 175 ohm
groen - blauw moet totaal zijn van eerste twee. gemeten: 302 ohm

Zijn er in Nederland adressen waar ze de stator opnieuw kunnen wikkelen?
Verder wil ik dan het advies volgen van bovenstaande link om alle pakkingen te vervangen en ook nokkenasketting + spanner. Wat zijn de kosten ongeveer? Waar kan ik dit het beste kopen?

groet,
Anne

Schrijver Ray
Gast 
#7 | Geplaatst: 21 sept. 2003 22:29 
Kaspar,
Een accu van een dieselauto heeft meestal een veel hoger amperage dan een gewone accu, dus dat kan beschadigend zijn door het grote verschil. Bij een benzineauto is dat amperage wat lager en is het verschil dus wat minder groot met een motoraccu.
Groeten,
Ray ( die wat voorzichtig is geworden met accus nu hij wet dat ze ook kunnen branden)

Schrijver Hans

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 23 sept. 2003 12:32 
Hoi Anne,

de pulsspoelen lopen bij de CX net als de stator v ol in de olie.
De hars die om de bedrading zit gegoten beschermt tegen kortsluiting (dat is waarom de staor het begeeft als er barstjes in de harslaag komen).

Dus wat jij geconstateerd hebt is absoluut normaal.

Om toekomstige frustraties van motorfiets'reparateurs' te voorkomen lijkt het mij verstandig je in de techniek van de CX te verdiepen en alle ondehoud/reparaties in de toekomst zelf uit te voeren (als het dan fout gaat heb je het tenminste zelf gedaan !).

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 pulsspoel werkt niet goed door olie?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ MAST ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven