Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   

mijn GL500

Pagina  Pagina 7 van 7:  « Vorige  1  2  3  4  5  6  7

Schrijver PHGL500

Forum Lid 
#91 | Geplaatst: 10 juli 2021 13:28 
de GL500 heb ik in 2014/15 al voor een groot deel gerenoveerd. de beruchte voordekselpakking vervangen en nog ergens een pakkinkje, en de radiateur. verder met wat hap-snapdingetjes de koppelingskabel vastgezet op de voordeksel, remslangen, -blokken en -schijven vervangen. al moet ik nog wel even kijken of ik nog geen dikkere schijven heb. volgens mij wel, maar waar...

daarna is de GL500 in de schuur 'geparkeerd' en ben ik verder gereden met de Pan European die ik in 2015 kocht. de GL500 kan nu weer makkelijker de weg op, want die staat nu in de garage die aan de openbare weg grenst. bij mijn vorige huis moest-ie eerst door een net te smalle deur de schuur uit, naar het terras, dat 30cm hoger lag dan de vloer van de schuur, dan door het gangetje naar de straat, en daar dan de kuip erop bouwen, omdat de kuip te breed was om door de bocht in het gangetje te komen. en aangezien nu de Pan European (weer) aan de kant staat voor nieuwe voorvorkkeerringen (binnen 1,5 jaar, en net niks aan gereden kilometers), kan ik de GL500 wat nader bekijken en onderhoud plegen. ben wel benieuwd hoe (en of) hij rijdt, na 6 jaar stilstaan (in de tussentijd wel af en toe gestart, en recent wilde hij ook wel lopen op benzine). hopelijk lekt de tank niet als ik 'm volgooi...(want: niet met volle tank weggezet)

het meeste in huis (nieuwe bedrading, riool, badkamer, CV-installatie, keuken, vloer begane grond) is al gedaan, het enige wat nog 'moet' is een kozijn met openslaande deuren in de achtergevel. de rest is speldenwerk: inrichten, slaapkamers behangvrij maken en inrichten. al zal daar ook wel behoorlijk wat tijd in gaan zitten. en vooral: waar laat ik 'de zooi' van de kamer als ik daaraan begin
GL500 73k miles |
2x Saab 9000 |
Pan European 1100 |
BMW 320 Touring |
Mercury Capri 1.6 16v cabriolet

Schrijver PHGL500

Forum Lid 
#92 | Geplaatst: 16 sept. 2021 12:05 
Vanmiddag een begin gemaakt met het 'soort van' rijklaarmaken van de GL500. Begonnen met het belangrijkste: de benzine die in de tank zit/zat. Want die zit er al een jaar of wat in, en dat is voor zowel benzine als tank niet goed. En dat klopt dus wel aardig: bij het demonteren klotst de benzine natuurlijk wat heen en weer, en ik hoorde wat 'vaste materie' meeklotsen. De benzine die eruit kwam was roestbruin, wat er meeklotst is waarschijnlijk roest van de binnenkant van de tank.

Betekent dus dat ik op zoek mag naar een andere (bij voorkeur grijze) benzinetank of een manier om 'm leeg te krijgen (als in: losse ijzerdelen eruit). Volgens mij is hij nog wel lekdicht, maar door de losgelaten ijzerdelen natuurlijk wel dunner...

Wordt dus nog een uitdaging...
GL500 73k miles |
2x Saab 9000 |
Pan European 1100 |
BMW 320 Touring |
Mercury Capri 1.6 16v cabriolet

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#93 | Geplaatst: 16 sept. 2021 22:28 
Er zijn verschillende dingen mogelijk met een roestige tank:

1e -stop een paar kilo straalgrit in je tank, wikkel de tank in doeken en stop hem in een betonmolen (zoveel doeken dat de tank vast zit) laat de molen 3 uur draaien en bekijk de tank daarna. Als het goed is is alle roest los gemaakt en kan je met lucht en spoelen met benzine de tank grit en roest vrij maken.
Het nadeel is dat de beschermlaag binnen in de tank ook aangetast word waardoor er in de toekomst sneller roest vormt.

2e -(ook mogelijk na 1e) is een tank cure aanbrengen. Dat is 2 componenten meuk die je in je tank giet en daarna door de tank te draaien in een dunne laag over de binnenkant verspreid. Dit werkt ook bij roestige en lekke tanks.
Het risico is dat de laag (in de loop van de tijd) loslaat van de tank waardoor een blaas ontstaat waar een deel van de benzine in zit, dus tussen de tank en de nieuwe beschermlaag. Het schijnt dat de hedendaagse middelen hier nauwelijks last van hebben.

En ja natuurlijk een nieuwe tank.

Succes & Groet
Erik

(P.s. Voor een paar kilo straalgrit kan je mij een PB sturen)

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#94 | Geplaatst: 17 sept. 2021 01:36 
Vervelende klus, dat weet ik wel, wat 't beste is niet. Je zou kunnen beginnen met een lading schoonmaak azijn er in te gooien en dat een dagje laten staan, niet te koud. Daarmee krijg je als 't meezit al een hoop rommel los/opgelost die je dan kan uitspoelen. Daarna kan je dan altijd nog naar behoefte aan de slag met middelen als boven genoemd. Kraantje en dop beter niet in de azijn, afplakken.

Bij de tank coating sets zit ook een ontroest/schoonmaak slag vooraf.

Succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
Suzuki XF650 Freewind 1997, rijdt inmiddels best leuk
o ja, donateur ca.2007-2022 💰

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#95 | Geplaatst: 17 sept. 2021 17:08 
Ik heb ooit een tank gehad die aan de binnenzijde ook was behandeld met een of ander goedje. Kennelijk was dat niet helemaal goed gegaan, want het spul liet los en kwam in de carburateurs en benzine filter en dergelijk terecht. En zelfs een CX heeft dan moeite met zijn motorblokje......

Succes !

Harmony,
Hans
( heeft de laaste tijd heel erg weinig sleutelklusjes ..... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Pagina  Pagina 7 van 7:  « Vorige  1  2  3  4  5  6  7 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 mijn GL500

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven