Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Probleem met toerental

 
 
Pagina  Pagina 3 van 4:  « Vorige  1  2  3  4  Volgende »

Schrijver MAST

Moderator 
#31 | Geplaatst: 25 aug. 2016 19:17 
Ja, dit is wel een ander geluid als in het eerste filmpje. Dit zou wel eens de startkoppeling kunnen zijn, maar ik zou eerst de startmotor zelf er eens uithalen en aan een inspectie onderwerpen. Dat is simpeler als het blok open maken!
Heb je overigens al eens geprobeerd om de motor aan te duwen?
De olie is belangrijk voor de koppeling, zover ik weet niet zo belangrijk voor de startkoppeling.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Dylan
Forum Lid 
#32 | Geplaatst: 25 aug. 2016 22:57 
@ hansv, heb er half synthetisch inzitten met jaso en ma2 nummers. Ben er langzamerhand ook bang voor dat het blok weer los kan.

@mast, startmotor heb ik al een keer uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Koolborstel waren half versleten, maar is opzoek naar een andere startmotor. Is minder werk en goedkoper mocht dat het niet zijn startmotor extra kan nooit kwaad.

Heb ook nog gezocht op het forum over zo soort probleem, kan er niks over vinden. Enigste filmpje over startkoppeling komt van marco af, maar hier is niet te zien hoe je tot diagnose kan komen dat het echt je koppeling is.

Schrijver MAST

Moderator 
#33 | Geplaatst: 26 aug. 2016 00:32 
Kan je de motor (zuigers en krukas enz) wel rond krijgen als je met een sleutel (no17 dacht ik) op de krukas moer op het voordeksel zet? Of krijg je de motor wel gestart als je hem probeert aan te duwen? Het lijkt mij of de startmotor de zuigers niet rond krijgt. Een haperende startkoppeling geeft een ander geluid.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Dylan
Forum Lid 
#34 | Geplaatst: 26 aug. 2016 01:31 
Ja lichteraan met bougie eruit, heb ik alleen geprobeerd 3weken geleden tijdens controleren klepspeling/timing.

Aanduwen is geen optie op dit moment wel leuk motor die uit elkaar is kopen, houdt je in ieder geval van de straat.
Cilinder zijn gehoned plus nieuwe zuigerveren, compressie testen is nu ook geen optie

Schrijver MAST

Moderator 
#35 | Geplaatst: 26 aug. 2016 09:07 
Heb je al eens geprobeerd om het blok rond te laten draaien op de startmotor met de bougies eruit? En zet dan een schroevendraaier oid in het bougie gat. Dan kan je zien of de zuiger op- en neer gaat. Dan weet je in elk geval of de zuigers kunnen bewegen.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Dylan
Forum Lid 
#36 | Geplaatst: 26 aug. 2016 14:56 
Heb ik gedaan zuiger gaan beide op en neer. Kan het zijn dat de startmotor het wel doet maar te weinig kracht heeft doormiddel stel windingen die kapot zijn? Zeg maar zich in het huis van de startmotor bevinden.

Blij om te horen dat een startkoppeling anders klinkt, dan hoor je zeker de startmotor gewoon loos rond draaien.

Schrijver MAST

Moderator 
#37 | Geplaatst: 26 aug. 2016 15:49 
De startmotor werkt, een paar windingen kapot zou betekenen dat hij helemaal niet meer werkt.
Ik heb wel een andere startmotor liggen, die zou je kunnen proberen.
Helaas woon je niet naast de deur(Amersfoort)
Misschien is er iemand bij jou in de buurt waar je de startmotor van kan "lenen"?
Ik vind het een vreemd probleem...
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Dylan
Forum Lid 
#38 | Geplaatst: 29 aug. 2016 13:29 
bedankt voor je aanbod Amersfoort is inderdaad niet in de buurt.

ik heb net een startmotor opgehaald dus vanavond even kijken of dit het probleem is ik laat het direct weten

Schrijver Dylan
Forum Lid 
#39 | Geplaatst: 29 aug. 2016 21:18 
Net andere startmotor erop gezet, blijft helaas het zelfde
Heb nog keer met bougie eruit gedaan en dan neemt die hem soepel mee.

Met 1 bougie begint die al zelfde te doen als in het filmpje,

Of startkoppeling is kapot of de motor heeft een te hoge compressie

Schrijver Dylan
Forum Lid 
#40 | Geplaatst: 29 aug. 2016 21:25 
Zonder bougies



Met 1 bougie erin


Schrijver MAST

Moderator 
#41 | Geplaatst: 30 aug. 2016 12:03 
Bij het eerste filmpje start je niet door. Is dat omdat je de knop loslaat of doet de motor dat zelf?
Bij de tweede merk je dat de startmotor erg veel moeite heeft om het blok rond te draaien. De startkoppeling lijkt mij wel te werken.
Ik denk dat er met het honen van de cilinders en/of de nieuwe zuigerveren iets niet helemaal goed is gegaan.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Dylan
Forum Lid 
#42 | Geplaatst: 30 aug. 2016 17:50 
Nee dat doe ik zelf inderdaad, omdat ik snel genoeg hoor of die het doet ofniet. Heb geen zin om me startmotor zoveel te belasten.

Maar als dat zo is waarom gaat dan de cilinders met bougie eruit wel soepel op en neer

Denk dat ik van weekend blok maar los ga trekken om te kijken wat de schade/oorzaak is.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#43 | Geplaatst: 31 aug. 2016 23:56 
Op verzoek van MAST ook eens geluisterd naar de filmpjes van 29 Augustus. Klinkt inderdaad alsof de startmotor redelijk vlot de boel laat draaien zonder bougies, startkoppeling OK, met bougies komt de startmotor er niet uit.

Niet gehinderd door kennis van de voorgeschiedenis en er van uitgaande dat alles verder OK hoort te zijn lijkt me dat daarvoor twee mogelijke oorzaken zijn :

A) bij belasting door compressie bij draaien met bougie loopt er wat zwaar of vast

dat is wat lastig te controleren natuurlijk. Doe eens de volgende controle : bougies er uit, gas open, een kleppendeksel er af. Nu op startmotor even laten doordraaien. Dan zou je moeten zien :

- Oliedruk lampje gaat uit
Zo niet - stoppen, serieus probleem met smering, oplossen !
- Startmotor blijft vlot doordraaien
Zo niet : accu slecht? probeer andere. Goede accu hoort dit tientallen seconden vol te houden zonder enig probleem
- even later zie je olie uitgeperst worden bij de tuimelaars op de cylinderkop
Zo niet : stoppen, olie kanalen in blok open of geblokkeerd, oplossen
- indien mogelijk kijk met een boroscoop in de cylinders om te zien of de nieuwe veren misschien ingevreten zijn ? Lijkt me onwaarschijnlijk maar zou kunnen (chinese boroscoop kost hoogsgtens paar tientjes maar je moet wel eerst hebben natuurlijk)

Lijkt dat allemaal in orde moet je maar even aannemen dat er in het blok weinig loos is, veel meer ga je niet zien zonder de boel open te trekken.

B) de startmotor heeft een probleem met de hogere belasting

In filmpje geeft één bougie er in al problemen, ik neem aan dat je dat voor beide kanten geprobeerd hebt, dus het maakt niet uit welke bougie er in zit. Een tweede startmotor is al geprobeerd, maakt niet uit, dus dat zou ook het probleem niet moeten zijn.

Begin met een andere bekend goede accu te proberen, ook als zit er nu een nieuwe in! Geen succes dan verder.

Controleer dat stroomloop in orde is, vooral het pad van de startmotor naar de min van de accu. Simpelste manier is met startkabel op startmotor naar min van accu, dan starten.

Nu OK dan massa kabel accu en contact blok/frame controleren, een frame met poedercoating kan het blok leuk isoleren, krijg je ook dit soort dingen.

Niet OK : die startkabel voor de min laten zitten, nu VOORZICHTIG pad plus controleren:

- met ohmmeter kabel van relais naar startmotor en van relais naar accu controlen (zeer lage weerstand!)
- met muntje of zo startrelais overbruggen - nu OK relais vervangen
- direct accu + naar kabel aan startmotor - VOORZICHITIG accu kan ploffen bij kortsluiting, brandgevaar van vonken


Als dat allemaal niks oplevert loopt er kennelijk iets zwaar zodra er compressie is en dan zal je de boel wel open moeten maken lijkt me. Wat dat dan zou moeten zijn daar kan ik me ook zo snel niets bij voorstellen. Zuigerveren die zich vastblijten heb ik (ooit) wel gezien bij tweetaktjes met die gekke gaten in de cylinderwand, maar hier ?

Laat 'ns horen,

Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#44 | Geplaatst: 2 sept. 2016 18:30 | Aangepast door: Hansv 
Voortbordurend op Frans' opmerkingen kreeg ik een stom idee.
Twee eigenlijk.
1ste Wat is de compressie? Heb je een compressie meter ?
2de Niet moeilijk doen. Neem een enkele startkabel, klem die aan de startmotor, en de andere kant aan de min van de accu. Wat gebeurt er dan met het rondtrekken ?
3de Niet moeilijk doen. Startmotor rechtstreeks op de accu. Vonkt wel wat... maar doet 'ie het dan?

Oeps, dat waren er drie .......

<edit> hmmm, ik moet beter opletten, Frans zei ook al zoiets..... </edit>


Harmony,
Hans.
( Houdt niet van zulke problemen. 'k Zou bijna in de auto stappen en ...... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#45 | Geplaatst: 2 sept. 2016 20:06 
Hans,

Op de CX springen toch.....


Erik

Pagina  Pagina 3 van 4:  « Vorige  1  2  3  4  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Probleem met toerental

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven