Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

koppeling vervangen

 
Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 19 mei 2017 09:10 
Beste cx500 leden,
Hier een nieuw filmpje,
De reden dat ik het hier neer zet is dat het de beste film over de koppeling is tot nu toe, en het gaat over het motorblok van die drie wieler met die versleten as uit het blok. Deze heeft hier een paar topics geleden hier op de site gestaan.
Kijk goed mee waar ik op let. Tevens kan ik u vermelden dat ik de laatste tijd wat meer koppelings problemen tegen kom, voor al het in de neutraal stand zetten gaat dan moeilijk. Met het vervangen van de platen, is hier echt een verbetering te halen.

Kijk gerust mee.
Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 19 mei 2017 09:35 | Aangepast door: erikcx 
Ha Marco,

Leuk filmpje weer!
Wat ik mij af vraag: Heb je nieuwe koppelingsveren gebruikt?
en waarom wel of niet?

Bedankt!
Vriendelijke groet
Erik

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 19 mei 2017 13:08 
koppelingsveren vervangen is onzin.
Niet vervangen!! totaal onnodig!!!
Het koppelingshuis, samen met goede platen hebben genoeg kracht met de bestaande veren om de zaak niet te laten slippen.
Als ik zie wat ik kan doen met originele veren, dan blijkt de grip ruim boven het geen te zijn wat nodig is.
Wil je lekker makkelijk de handel bedienen, monteer dan geen zwaardere veren!!!!
Honda heeft de zaken goed op elkaar afgestemd, en daar hoeft geen verbetering te komen.
Als de koppeling toch slipt, en dat komt gelukkig niet heel vaak voor, dan is het duidelijk dat de platen versleten of vervuild zijn.
Zwaardere veren helpen hier wel, maar lossen je probleem van schakelen, en slippen moeilijk op, je krijgt er alleen een lam handje van.
Plaats je nieuwe platen, dan is het probleem op gelost, en werk alles weer naar behoren.
Een cx500 op het achter wiel trekken behoord tot de mogelijk heden, tot diezelfde mogelijkheid behoord ook het kapot trekken van je cardan. Dus... alles met mate he


Groetjes marco
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 19 mei 2017 14:36 | Aangepast door: erikcx 
Ha Marco,

Bedankt voor je antwoord.
Dat er geen zwaardere veren nodig zijn dacht ik al.
Maar wat ik mij eigenlijk afvraag is of je gelijk met de nieuwe platen ook nieuwe veren plaatst,
en dan de gewone van Honda voor de CX.
Of dat je veel langer met je koppelingsveren doet dan met je platen....?
'k heb wel eens gelezen dat je de veren op kan meten om te kijken of ze nog goed zijn....
Doe jij dat ook Marco?

Groet Erik

En de Cx op het achterwiel weg trekken heb ik in het verleden ook wel gedaan, maar blijkbaar ben ik iets rustiger geworden.....

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 19 mei 2017 20:15 
Klopt veren kun je op meten, maar ik zelf doe dat nooit.
Niet belangrijk, uit ervaring monteer ik eigenlijk altijd deze zelfde veren terug.
Tot op heden nog nooit problemen mee gehad,
maar moet ik je even verschuldigd blijven. Maar die is wel degelijk bekend bij honda.


Mocht je toch problemen ervaren met de koppeling, of je hebt je cx500 opgevoerd, dan kan je altijd nog snel even de veren wisselen achter af. de kosten daarvan zijn te over zien, en ook de tijd dat je er mee bezig bent.


Ik zelf heb mijn eigen gl500 blok ooit eens opgevoerd, hiermee heb ik grove zaken uit geprobeerd.
13000 toeren en ook duidelijk meer vermogen. Ik kon de gl650 bij houden. Hierbij waren zwaardere veren niet eens nodig.
Ok, het koppel was niet om hoog gegaan, pk in de toeren wel degelijk. Jammer dat na 400 tot 600 kilo meter de koppakking er wel uit vloog.

Dan met vooral cafe racers nog wat andere zaken uitgeprobeerd om het koppel te vergroten.
Hier en daar is dat wel gelukt. Met iets grotere sproeiers, en open uitlaten, of langere open uitlaten, blijkt het koppel omhoog te gaan, maar het top vermogen juist om laag. Bij duidelijk meer koppel moet de koppeling wel degelijk harder werken, ook hier weer geen problemen onder vonden.

Ik zelf geef soms behoorlijk gas, 8000 toeren bij het stoplicht en dan los het vermogen op het achter wiel. even uit de start blokken. Wat ik dan probeer is voor wiel aan de grond houden, lukt niet altijd, maar wel snel weg. Doe dit niet met een contie tour achterband, want die slip over de weg, moet je wel een beter bandje hebben.

dus, ik misbruik mijn wing behoorlijk, en er zitten juist de normale veren in, want dan is de koppeling zo lekke ligt...


groetjes marco
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 19 mei 2017 20:21 
Ha Marco,

Bedankt voor je (wederom) uitgebreide antwoord.
Dat was net waar ik benieuwd naar was.

Groetjes Erik

Schrijver GL5
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 20 mei 2017 21:30 | Aangepast door: GL5 
Hallo,

Heb toevallig een aantal wkplhndboeken naast de LT liggen;

Ontspannen lengte moet tussen de 33,9 en 32,5 liggen voor de 500's.
39,4 -- 37,9mm voor de 650's.

Evt een ringetje plaatsen om de veerdruk 'iets' te verhogen.

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 20 mei 2017 22:21 
Top GL5

Bedankt voor de Honda afmetingen.
Fijn om het compleet te hebben in een topic!

Erik

Schrijver Jurjen
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 5 april 2019 16:17 
Ha Marco ik heb een vraag omtrent de koppeling eigenlijk meer de 'stift' die het blok ingaat waar de koppelingskabel aan bevestigt zit,
zitten hier keerringen in en zo ja waar zou ik deze kunnen bemachtigen en waar moet ik op letten met het vervangen hiervan.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 koppeling vervangen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven