Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Niks "brandstofketen"

 
Schrijver Pschee01
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 25 mei 2018 20:33 | Aangepast door: Pschee01 
Op 5 mei heb ik hier zitten klagen over het slechte "oppikken" van mijn CX en daarbij gezegd dat het waarschijnlijk om de carburatie ging. Vandaag eindelijk een diagnose kunnen stellen, omdat de slechte loop nu tientallen kms aanhield: gammele linker bobine. Bij koude motor geen enkel probleem maar na een flinke afstand en bij heet weer vandaag vaker op één pit gereden dan op twee.

Zou het niet aan te raden zijn gelijk beide bobines te vervangen? Zij zijn allebei 38 jaar oud en een fortuin kost zo'n ding niet. Dank voor de diverse suggesties die ik mocht ontvangen. Trouwens, waar vind ik nieuwe bobines?

Groet,

Peter van der Schee

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 25 mei 2018 21:11 
Hoe is de diagnose bobine tot stand gekomen?
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Pschee01
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 25 mei 2018 21:15 | Aangepast door: Pschee01 
Linker cylinder "deed niet mee". Uitlaat koud, geen vonk. Rechter bobine aangesloten op de linkerkant en de bedrading daarvan: prima vonk!

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 25 mei 2018 21:30 | Aangepast door: JiMi 
...en het probleem verplaatste zich naar rechts.
Goed gevonden, moet dan inderdaad wel de bobine zijn. Ik heb hier nog wel een set liggen maar ik heb geen idee van de kwaliteit. Maar er zal vast iemand hier iets hebben liggen.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver johan 001

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 25 mei 2018 22:48 
www.mgparts.nl bobine l 103-001A cx 500

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 26 mei 2018 22:53 
Hoi Peter.
Wat fijn dat je laat weten wat de oorzaak was!
Had ik niet aan gedacht.
Fijn om wat bij te leren!

Dank!
Groet!
Erik

Schrijver Pschee01
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 27 mei 2018 17:41 | Aangepast door: Pschee01 
Ik heb inmiddels allerlei suggesties gekregen en twee besluiten genomen: (a) ik ga een goedkope gebruikte L bobine kopen om midden juni op vakantie te kunnen. Nieuwe zijn duur en moeilijk (snel) te krijgen. (b) ik ga ook proberen op termijn aan twee nieuwe(re) te komen, evt. vervangende onderdelen, want zo'n uniek high-tech artikel kan een 12V bobine niet zijn. Als er iemand waardevolle suggesties heeft, heb ik altijd een open (digitaal) oor. Er moeten CX500-rijders zijn die met ditzelfde probleem zijn geconfronteerd en daarvoor een eigen oplossing hebben gevonden.

Groet,

Peter

Schrijver norby
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 27 mei 2018 21:13 
het is helemaal goed, echter ik snap niet dat hij eerst nog 100 liep, dan zou de kapotte bobine toen nog gewerkt hebben en alleen bij hoge toeren niet gewerkt hebben.
nu wil hij maar op 1 cylinder werken, er is iets meer aan de hand denk ik.
nb

Schrijver Pschee01
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 28 mei 2018 13:52 | Aangepast door: Pschee01 
Klopt, Norby. Ik heb dat eerder meegemaakt bij mijn Triumph: meestal prima loop maar op kritieke momenten (bijv. optrekken voor inhalen of invoegen) niet betrouwbaar en dat is ENG). Bij koude motor startte de CX als in zijn beste dagen. De eerste 10 à 15 km geen enkel probleem. Daarna af en toe uitval en dan ineens weer full power. Dan haalde ik weer moeiteloos 100 of meer. De isolatie van de wikkelingen is gammel geworden na 38 jaar. Als de motor heet wordt, komt dat aan het licht. Moeilijk te vinden, want alles functioneert 95% van de tijd prima.

Ik heb inmiddels twee nieuwe gevonden en besteld bij Japbikespares_oz . Kosten zo'n € 45 per paar inclusief verzendkosten. Als de zaak binnen is en gemonteerd, zal ik een "progress report" schrijven.

Peter

Schrijver MAST

Moderator 
#10 | Geplaatst: 28 mei 2018 14:31 | Aangepast door: MAST 
André Meeuwisse uit Den Helder heeft ooit beschreven hoe je de bobine kan repareren. Ik moet even zoeken waar dat terug te vinden is.
Voor Peter is dat een gepasseerd station, ik hoop dat de nieuwe bobines goed gaan werken.
Marcel.
Update: alleen wat foto;s van André's bobine project gevonden. Zijn website lijkt niet te werken.
KLIK
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 28 mei 2018 15:55 | Aangepast door: brinkcx 
Waarom niet gelijk zoiets (klik) ?


Edit : laat maar, je hebt al zie ik !
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Pschee01
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 29 mei 2018 15:01 | Aangepast door: Pschee01 
Vanochtend een gebruikte bobine ontvangen à € 10. Direct gemonteerd en 10 probleemloze kilometers gereden. Daarna weer hetzelfde gedonder. Bij inspectie bleek de R bougiekap (nog vrijwel 100% nieuw) flink in het rond te vonken, als je een stuk metaal gereedschap binnen enkele centimeters hield. Toen maar die kap vervangen door de oude die met de L bobine was meegekomen. Geen geknetter meer en 20 km zonder enig probleem proef gereden.

Zo'n probleem kan kennelijk meer dan één oorzaak hebben. De L bobine was kapot, want aan die kant vonkte er niks meer. Na oplossing van dat probleem doet zich dan weer een nieuw voor: zelfs zo'n nieuwe bougiekap (exact zelfde type en merk als de oude) is niet gegarandeerd OK. Ik wacht nu mijn bestelling uit Australië af: twee nieuwe bobines + bedrading voor ca. € 45,-. Als die gemonteerd zijn, stuur ik via deze weg een bericht. Eerst een paar dagen naar de Eiffel op de motor.

Schrijver Pschee01
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 31 mei 2018 17:37 
Vandaag (do 31/05) lange proefrit gemaakt van ca. 175 km. Motor loopt als in zijn beste dagen en brandstofgebruik lijkt ook afgenomen. Ik durf nu zonder angst naar de Eiffel te rijden.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Niks "brandstofketen"

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven