Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Honda gl500 silverwing

 
Schrijver Rooie
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 23 juli 2018 21:57 
Hallo, ik heb me net een gl500 silverwing van 1982 aangeschaft. Deze heeft 17 jaar stilgestaan. Eerste wat ik gedaan heb is olie afgelaten en nieuwe opgedaan, half synthetische 10W40 van Castrol. Ook nieuwe oliefilter geplaatst. Daarna wou ik proberen om de blok te laten rondgaan met de bougies er uit zodat ik geen compressie heb. Sta ik in neutraal kan ik het achterwiel vrij ronddraaien wat normaal is. Maar als ik hem in 1ste of 2de versnelling zet kan ik het wiel niet draaien zelfs niet als ik de koppeling indruk en dat vind ik zo raar. Normaal gezien als je de koppeling indrukt moet je het wiel toch kunnen ronddraaien. Zit ik hier nu met een koppeling probleem of een motorblok probleem?

Mvg, Rooie
Red

Schrijver Rooie
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 23 juli 2018 22:00 
Motor was rijdend weggezet. In de oude oliefilter zat ook wel een papje van oude vuile olie. Kan het zijn dat koppelingsplaten kleven?
Red

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 23 juli 2018 22:13 | Aangepast door: JiMi 
Je kunt het blok het beste handmatig laten rondgaan. Versnelling in vrij. Draai de voorste inspectiedop los, die zit voor op het blok onder de radiator. Zet daar vervolgens een ratel met dop 17 op de krukas en draai met de klok mee als je ertegen aan kijkt. Je kunt hem redelijk makkelijk door de compressie heen drukken als het goed is. Als dat lukt weet je dat het blok los is en kun je starten.
Platen kunnen inderdaad best plakken maar met verse olie en paar minuten stationair draaien in vrij los je dat vast op.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Rooie
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 23 juli 2018 22:19 
Ah, ik wist niet dat je dat daar kon doen, ga ik zeker eens naar kijken. Ik wil hem gewoon niet stationair draaien zonder dat ik zeker ben dat de blok loszit. Dus jij denkt ook dat er een probleem zit in de koppeling aangezien ik niet met het wiel kan draaien terwijl de koppeling ingedrukt is.

Rooie
Red

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 23 juli 2018 22:37 
Dat weet ik niet. Want ik weet niet (meer) hoe het voelt als je aan het achterwiel draait terwijl de versnelling in 1 staat en de koppeling ingetrokken. Ik meen me te herinneren dat het wiel dan zeker niet helemaal vrij loopt en dat je behoorlijk kracht moet zetten om het te draaien. Dus ik maak me na jouw verhaal nog zeker geen zorgen om die motor.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Rooie
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 23 juli 2018 22:43 
Alvast hartelijk bedankt voor de info, hier kan ik mee verder. Ik ging er gewoon van uit dat als wij vroeger een motor niet aan de gang kregen dat zette we die in 2de versnelling, koppeling in, duwen en loslaten zodat deze dan zou aanslaan en bij deze motor kan ik in geen enkele versnelling het wiel verdraaien als ik de koppeling indruk.

Rooie
Red

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 23 juli 2018 23:16 | Aangepast door: JiMi 
Je kunt ook nog even naar je koppelingskabel kijken. Als die te ver uitgerekt is dan ontkoppelt hij niet meer als je de handel intrekt met het door jou geschetste probleem als gevolg. Dus dan moet je hem verder afstellen als dat nog lukt of anders een nieuwe kabel kopen.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Rooie
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 24 juli 2018 19:08 
Hey JiMi, bedankt voor de info gisteren. Vandaag dus geprobeerd op de krukas en blok gaat idd probleemloos rond. Ik ga nu dus verder op zoek in de koppeling. Alvast bedankt.

Rooie
Red

Schrijver norby
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 24 juli 2018 20:21 
als het blok los is moet het eenvoudig te herstellen zijn.
nb

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Honda gl500 silverwing

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 1 [ Paulmz ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven