Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Een cx brengt je altijd thuis ook al gaat er wat kapot ...

 
Schrijver Klaas
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 24 aug. 2018 10:31 | Aangepast door: Klaas 
Hallo cx'ers,

Na een fijne reis door Luxembourg thuis gekomen, echter bij de laatste kilometers begon mijn achterwiel weer te zwabberen.
Het deed mij denken aan mijn ellende van vorig jaar zie

www.hondacx500.nl/forum topic=15767

Na demontage was het rechter lager weer kaduuk, links is nog goed, beide zijn vervangen nav bovenstaande ellende.
Bij demontage zat de as erg vast en moest de cardan los om het wiel er uit te halen.
Het bevreemd mij dat het nu weer stuk is, op vakantie is mijn trouwe blauwe cx in stilstand gevallen op linkerzijde.
Het frame, ooit van de sjk trike was al slecht, kan het zo zijn dat de fiets nu dermate krom is dat ik nu weer dit euvel heb ??
Een nieuw lager nu weer stuk ?
Op het frame na is alles inmiddels vervangen. Ik denk dat ik dat nog maar eens moet doen ...
Iemand een idee ? BVD

Gegroet Klaas
Motoren, sinds kort al vele gehad maar cx’n blijven de waardevolste schat!

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 24 aug. 2018 17:24 
Van een krom frame gaan de lagers niet kapot. Een vervormde swingarm zou nog kunnen, maar dat moet je dan merken bij montage van het wiel en as. Meest waarschijnlijk is iets rond de lagers zelf, zoals een probleem in uitlijning en/of axiale opsluiting inclusief de cardan klok.

Wat precies kunnen we op afstand ook lastig zeggen. Monteer de boel in kleine stapjes terug en controleer steeds dat alles netjes loopt zoals het hoort. Met verse lagers in het wiel moet dat soepel draaien op de losse as, als je 't laat draaien op de vingertoppen ook zonder ruis of voelbare tikjes. afstandbus er tussen mag niet echt strak zitten, dan klopt wat niet. Volgorde montage links/rechts volgens boekje. Met de drie voorste moeren aan cardan klok los de rem centreren en as moer aantrekken zodat eea goed in lijn kan komen, daarna die 3 moeren vast en klembout links op swingarm. Er is geen vaste set truukjes voor, vaak meer gevoel en wat ervaring (die ben je nu aan 't opbouwen )


Succes, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Klaas
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 26 aug. 2018 21:57 | Aangepast door: Klaas 
Hoi Frans, bedankt voor je reactie !
Inmiddels best wat ervaring opgebouwd zeker met dit frame en diens wielen... en ja er gaat wel eens wat stuk ...
Afstandbus is goed, cardan is goed, lagers waren goed.
Bij demontage zat de as best erg vast ! En moest hele cardan los ipv de moertjes. Wiel is recht en linker lager prima.
Bij poging dit wiel terug te zetten, om te kijken wat er mis is, lijkt het scheef, in die zin dat de as er niet lekker in gaat en duidelijk blijft steken voor het randje van de verdikking aan het eind.
Dus lijkt me de brug/swingarm krom dan wel het frame.
Inmiddels heb ik mijn cx uit elkaar getrokken en het frame op MP gezet.Linkje ! Het laatste en grootste onderdeel wisselen
Nu weer opbouwen van a tot z !

Groet Klaas

Die nog een frame in de gang had liggen, vrouwlief ook weer blij !
Motoren, sinds kort al vele gehad maar cx’n blijven de waardevolste schat!

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 28 aug. 2018 13:45 | Aangepast door: brinkcx 
Er zitten wel TWÉÉ afstands bussen in, dat is hopelijk duidelijk. Één tussen de wiel lagers in de naaf en één in de cardan klok, zichtbaar vanaf de binnen zijde, lijkt er vast in te zitten maar kan los. Als de laatste verkeerd of afwezig is krijg je ook dit soort problemen.

Plezier, Frans

( En dan zit er nog een bus tussen de remankerplaat en het dikke einde van de as links, die moet er ook zijn natuurlijk)
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Klaas
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 28 aug. 2018 21:00 | Aangepast door: Klaas 
Hoi Frans, ja dat zit er allemaal in / tussen ! Daar lag het in ieder geval niet aan...
Mocht iemand van hier nog een frame nodig hebben, dan heb ik die .
Motoren, sinds kort al vele gehad maar cx’n blijven de waardevolste schat!

Schrijver norby
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 28 aug. 2018 21:56 
vreemd dat je dit al twee keer hebt gehad Klaas.
Je zou bijna zeggen dat ...........
er iets niet goed is.
nb

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 29 aug. 2018 09:30 
Persoonlijk vind ik het wat vreemd dat je het frame vermoed... en hem dan wel gewoon op marktplaats zet zonder dat vermoeden er bij te vermelden! Lekker als je dat frame van je koopt dan... (wat de oorzaak is weet ik niet)

Schrijver Klaas
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 1 sept. 2018 10:42 
Vermoedelijk is het de brug die wat krom is, het frame is nogal roestig en flink aan gelast zoals te zien op de foto's.
Al meerdere belangstellenden haakten daarom af .
Motoren, sinds kort al vele gehad maar cx’n blijven de waardevolste schat!

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Een cx brengt je altijd thuis ook al gaat er wat kapot ...

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven