Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

CX500 van Emiel

 
Schrijver Emiel1982
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 30 aug. 2018 20:20 
Ik ben bezig met mijn cx weer leven in te blazen.
Tot nu toe heb ik de carbs compleet gereviseerd, ze waren behoorlijk vervuild, en lek.
Ook de startmotor was helemaal vastgeroest. Deze heb ik ook gereviseerd en weer werkend.
De kabelboom hing met half vergane kroonsteentjes aan elkaar, dus daar even het hoognodige aan gedaan om ervoor tw zorgen dat ik kan starten. Als de motor lopend is, ga ik die compleet vervangen.
Maar nu; ik krijg geen vonk... Bougies zijn goed, bobines doorgemeten en die lijken ook in orde. Nu kan ik nergens een CDI vinden(of heeft mijn model cx500 die niet?), Maar onder het zadel zitten wel een tweetal alu blokjes. Hebben die iets met de ontsteking te maken?
En anders, waar kan ik nog verder op zoek naar de reden dat ik geen vonk krijg?
Misschien contactpuntjes? Weet niet of de cx500 custom nog contactpuntjes heeft, en waar zitten die dan ergens?

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 30 aug. 2018 22:26 | Aangepast door: Hansv 
Je hebt een CX-(c?) met transistor ontsteking. Dat zijn die twee alu-blokjes. Dus een CDI zit er niet op je CX
Geen vonk? Mijn eerste ingeving is: kill switch controleren. Bij een (CX500(z) is dat zwart-witte draad, meen dat het bij een 'c' ook zo is. Weet ik effe niet uit 't hoofd. In de stand OFF bij een CX500(z) wordt die aan massa gelegd waardoor de CDI geen vonk meer geeft. Bij een 'c' wordt in de stand OFF de verbinding tussen de accu (BAT) en het contactpunt IG2 verbroken.

En, kijk ook even in de bougiedoppen. Doormeten , eventueel ook de weerstanden eruit halen. Het mooiste is als er geen weerstand tussen het punt waar de kabel vanaf de bobine de dop ingaat, en het punt van het contact met de bougie is. Ik heb meegemaakt dat er geen vonk was omdat er teveel aanslag tussen de doorgaande stift en de bougie aansluiting zat.
Misschien kun je ook DIT VERHAAL even lezen....


Succes.

Harmony,
Hans.
( die denkt dat anderen misschien wel een ander/beter idee hebben )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Emiel1982
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 31 aug. 2018 17:36 
Dat van de bougiedoppen is nieuw voor mij, ga ik zeker eens naar kijken
Of de killswitch werkt zoals het hoort, is ook een goeie. Anders verbind ik 'm tijdelijk wel ff door.
Ik hou jullie op de hoogte.

Schrijver GL5
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 3 sept. 2018 20:40 
Ipv de weerstandjes heb ik een rvs boutje op maat gezaagd en er tussen gezet.
Vond uittrekken veertje niet zo'n fijn idee.

Schrijver Emiel1982
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 3 sept. 2018 22:23 
Haha ja dat dacht ik ook. Ik heb een klein draaibankje, en dus ik wilde een stukje as precies op dezelfde maat maken als het weerstandje.

Schrijver Superpapa

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 5 sept. 2018 10:07 
Een stukje as geeft ook weerstand Emiel. Normaal gesproken is er niets mis mee dat er weerstanden in de bougiedoppen zitten, Honda weet echt wel wat ze doen. Mijn Honda uit 1985 heeft ook weerstanden in de bougiedoppen en toch moet ik volgens het werkplaatsboek bougie's met weerstand er in doen. ( NGK DPR7EA-9 ) Niks mis mee, al zal in bepaalde gevallen de storing opgelost kunnen worden door de weerstanden er uit te halen, maar het is geen vaststaand feit dat ze er hoe dan ook uit moeten. Niet dat ik dit zo goed weet, maar dit is de mening van een kenner op dit gebied.

Schrijver Emiel1982
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 6 sept. 2018 20:45 
Nou, ik heb een vonk!! Het was de killswitch die blijkbaar niet goed was.
Dus nu heb ik een vonk, brandstof, en lucht.
Starten doet ze nog niet, gaat erg moeilijk rond.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 CX500 van Emiel

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven