Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Het is raar, maar waar....

 
Schrijver Hansv

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 17 nov. 2018 21:24 
Forummers,

Ik wend mij tot uw gezamenlijke kennis, een bron van wijsheid waaraan ik, in mijn hoedanigheid als mezelf, me met enige regelmaat laaf.
Met name aan de technisch meer geschoolden onder u heb ik een vraag.
nokkenas
De bijgevoegde afbeelding laat het waterpomp-uiteinde van de nokkenas van mijn CX zien. Als u de afbeelding vergroot (klik, dank u) is te zien dat een stukje nokkenas ter plekke is weggesleten. Passen en meten, alsmede de input van mede CX-ers hebben mij weten te overtuigen dat het best wel mee valt, geen probleem van maken, gewoon verder rijden. Hetgeen zal geschieden.

De in het deksel waterpompkeerring/seal combinatie zag er niet meer fris uit. Het leek wel als of er allemaal ongerechtigheden aan vast gekleefd waren. Maar kennelijk was er niets in het blok terecht gekomen.
Olie verbruik is al tijden onveranderd met ong 1 liter op 2000/2500 km. Koelwater verbruik is er niet

Toch heeft DE VRAAG zich aan mij opgedrongen: Hoe kan dat nou? Wie heeft zoiets ooit eerder gezien ?


Ik ben benieuwd....


Harmony,
Hans.
( heeft een nieuwe nokkenasketting in zijn CX )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 17 nov. 2018 21:57 
In dit verhaal staat iets naar beneden een foto met precies dezelfde beschadiging.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 17 nov. 2018 22:24 
Hans,

na nog eens tijdje staren naar dat plaatje : de schuine rand van het dikkere deel rechts (waar de olie keerring op afdicht) lijkt op de foto glad geschuurd en schoon ? Zat er iets in de ruimte tussen waterpomp seal en keerring? Blikken binnendeel van houder seal vervormd en/of naar binnen gedrukt soms?

En in de keerring zit in het rubber lipje aan motorzijde een soort spiraal patroontje (kijk maar eens naar een schone nieuwe) dat bedoeld is om olie resten naar binnen te transporteren. De troep die je op het kleine fotootje op het deksel ziet zou daar op die manier terecht gekomen kunnen zijn.


Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 17 nov. 2018 23:19 
@JiMi : goede vondst !

De schrijver geeft daar aan dat het een "rusty" nokkenas was, en dat hij het eindje dat er op geperst zit er eens afgehaald heeft om te zien hoe dat in elkaar zat.

In de tekst er boven (waarbij de plaatjes helaas ontbreken) gaat het over een andere nokkenas waarbij dat uiteinde iets los getrokken of gekomen was. Dat viel op omdat de waaier van de pomp tegen het dekseltje bleef aanlopen bij verder correcte montage met ringetje. Was daar bij het blok van Hans wat van te zien of te merken?

Groet, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 29 nov. 2018 09:38 
brinkcx:
de waaier van de pomp tegen het dekseltje bleef aanlopen

Nee, gelukkig helemaal niets. Het enige waar ik een beetje mee zat was die vervorming van dat ene stukje as. Heeft in de loop van de tijd toch aardig wat afgeslepen. Maar 't zou nog een flinke tijd mee moeten kunnen gaan, denk ik zo, zeker nu er een nieuwe seal is geplaatst, en alles schoon is gemaakt.

Harmony,
Hans.
( die nu weer eens de binnenkant van zijn CX heeft gezien )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Het is raar, maar waar....

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven