Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

CX500 - Spanningsregelaar in combi met LED's en lithium accu

 
Schrijver MarcoCX
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 4 april 2019 13:42 
Momenteel ben ik bezig met een cx500 cafe racer project. Nu worden alle lichten vervangen door LED's. Ook zit er een 'EVO2 8 Cell Lithium Accu' in. Het relais wordt ook vervangen door een speciaal voor LED. Mijn vraag luidt alsvolgt:

Veroorzaakt dit nieuwe systeem problemen met de huidige originele spanningsregelaar?

Accu:
Voltage (Charged): 13.6V
Amperage: 15 Pbeq A/H
Cold Cranking Amps: 240 CCA

Schrijver MarcoCX
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 4 april 2019 13:44 
Of kunnen er simpelweg weerstandjes tussen worden geplaatst om de LED's te compenseren?

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 4 april 2019 15:20 
Beter niet met de standaard regelaar, vervangen door een MOSFET type zoals de FH020 , zie ook hier op Motofaction . Met de originele is er een goede kans dat je de accu opblaast of zelfs brand krijgt. Koop geen goedkope namaak MOSFET regelaar (ik heb er voor de aardigheid weleens eentje geprobeerd en wat aan gemeten, zal ik zelfs met een ouderwetse bomvrije lood accu niet gebruiken)

Of je weerstanden voor de LED's nodig hebt staat daar los van. Een relais geschikt voor LED's is een stuk handiger dan weerstanden, enige verschil is dat je het niet ziet wanneer er een LED kapot gaat. Maar dat doen ze nooit (toch?).

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver MarcoCX
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 7 april 2019 22:53 
Zo een spanningsregelaar is wel erg prijzig. 100eu plus 50eu verzendkosten. Bestaan er goedkopere alternatieven zoals een universele spanningsregelaar?

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 8 april 2019 09:44 
Niet dat ik weet ... mocht je er eentje vinden laat het dan hier even horen graag, ga ik er ook eentje kopen

De "universele" zijn - weer voor zover ik weet - niets beter dan de standaard regelaar of ook weer de kwalitatief vaak mindere namaak in andere verpakking.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Pschee01
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 8 april 2019 23:27 
Ik ben sinds de oprichting lid van de AJS/Matchless Club NL. De elektrische installatie, ontsteking met magneet en puntjes, etc. van oude Engelse (maar ook andere) motoren laten meestal veel te wensen over. Eén van onze leden is Hans Beck, die een nuttige specialiteit heeft ontwikkeld: elektronische spanningsregelaars en ontstekingen voor allerlei klassieke voertuigen.

In de AJS/M club rijdt vrijwel iedereen met een solid-state regelaar die uit een oude 6V dynamo 12V haalt en veiliger is voor de kwetsbare dynamo. Mijn 500cc uit 1956 heeft er al decennia een en sindsdien kan ik met licht rijden. Ik heb ook jaren een ontsteking van hem gehad voor de Triumph twin. Daar zat ook een regelaar van hem op die veel beter was dan de originele zener-diode. Hij heeft daarnaast producten voor auto's als de Volvo Amazone, Citroën Traction Avant, etc.

Voor onze CX-en geldt waarschijnlijk hetzelfde: als hij weet wat er door de alternator wordt geleverd en wat er daarna naar de accu moet, kan hij die situatie in een testopstelling simuleren en er iets op verzinnen. Check eens www.beckelektronika.nl . Ik ga Hans dit bericht sturen en wacht zijn reactie af. Het zou mij verbazen als hij niet met een oplossing komt, die voordeliger uitpakt dan wat er zoal in de handel is.

Groet,

Peter van der Schee

Schrijver Pschee01
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 10 april 2019 15:10 
Ik heb na het plaatsen van deze bijdrage contact gehad met Hans. Hij temperde mijn verwachtingen nogal. Om iets te ontwerpen voor een CX heeft hij meer informatie nodig dan ik mij realiseerde. Hij kan dus niet zomaar met een afdoende oplossing komen. Voor mijn beurt gepraat!

Groet,

Peter

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 CX500 - Spanningsregelaar in combi met LED's en lithium accu

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven