Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Eerst BRoemmm, dan plokke, plokke pruttel...

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 14 april 2019 17:00 | Aangepast door: Hansv 
Terug van de motorzegening... Op de heenreis was het koud, erg koud, maar daar was ik op gekleed. En met snelheden tussen de 100 en 135 km/u was ik snel genoeg in Grubbenvorst.
Terug was het veel warmer. Ook nu was het op een gegeven moment nodig om wat sneller te rijden...
Vrachtwagen, .... spiegel..... knippers aan, kijken, tot zover ging alles goed.
Dan een dot gas erop om snelheid te maken. Ik geef een flinke draai aan de gashandel, en in plaats van dat de motor gehoorzaam optrekt, van 110 naar ergens veel meer..... Pof, plokke, plokke, pruttel, broem, stotteren...
Het inhalen heb ik maar even uitgesteld....

Maar elke keer dat ik minder gedoseerd gas wilde geven: gesputter van de CX, geen snelheid opbouw, maar integendeel, langzamer. Dit gebeurd niet alleen in hogere toeren, maar ook rond de 3000 (uitgetest) Het lukt, met beleid, om totaan de 7000 tpm te komen ( 4de versnelling) maar gas in 1 keer erbij geeft vreemde resultaten. Ik persoonlijk verdenk de carburateurs....
Langzaam snelheid opbouwen lukte bijna altijd. Maar in één keer gas erbij, gaf zeer vreemde en totaal onverwachte resultaten, sputter, plof, pruttel, tot zelfs een finke PLOF onder het zadel...... en dat voelt vreemd aan !

Luchtfilter is nieuw....

Wie heeft er een idee ?

Harmony,
Hans.
( die dat gesputtter erg vervelend vind )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 14 april 2019 18:12 
Klinkt wel als carburatie ja, maar misschien toch maar eerst even de bekende spoeltjes doormeten ? Geen of verkeerde vervroeging, zoiets?

Aangenomen dat de Rakker wel min of meer normaal start en stationair loopt?

groet, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 14 april 2019 18:47 | Aangepast door: Hansv 
En inderdaad, het kan ook wat anders zijn. Toen ik met de meter naar de CX ging om de spoeltjes door te metenbleek dat er 1 pennetje van de grote stekker niet echt vast zat. (Kijk ook even op DEZE pagina uit mijn MotorLogboek) Het gaat om pen nummer 6, LH High speed coil. En dat zou het zomaar kunnen wezen.

Pennetje vastzetten, en binnenkort eens een test ritje doen....

Harmony,
Hans.
( het kan ook eenvoudig .... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 15 april 2019 10:15 
het is niet je carburateur.
dynamo, en of cdi unit.

carburateur doet het juist vaak wel als je vol gas geeft.
Juist deel last is vaak het probleem bij de carburateur.
Vol gas werk vaak wel, en het probleem komt ook langzaam op.

Echter cdi unit kan zomaar de geest geven, heb net vorige week ook meerdere malen zitten vloeken omdat ik er niet uit kwam...... zou het dan toch de cdi unit zijn, kan toch niet??? heb er vorige jaar probleem loos mee gereden. Ik er een andere in gezet, en ja hoor kreeg een totaal andere cx500 die weer wilde.

De dynamo kan het ook zijn. Deze levert in hoge toeren niet meer de juiste spanning af.

Deze twee problemen die ik hier aan geef, lijken eigenlijk altijd op een carburateur probleem. Dus, de carburateur schoon maken zou ik zeker doen, want dan sluit je uit dat daar het probleem zit, en dan verder zoeken.
Groetjes marco
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 15 april 2019 22:39 | Aangepast door: Hansv 
Zo, een dag verder, een update:
marcobecker:
het is niet je carburateur. dynamo, en of cdi unit.

Maar zelfs dat was het niet......
Stekkertje vastgezet, testritje. Niet ver 20km. ongeveer.

Van huis naar de snelweg, maar toen voelde ik het al. Ging gewoon makkelijker. Snelweg op, 100, gas erbij, 120, gaat allemaal goed totdat..... snelheid verlies, gesputter. Wat dat was , dat wist ik, want als ik veel snelweg doe, dan is de tank bij 220km aan de reserve toe, en nu dus ook.
Kraantje draaien naar reserver, even wachten, gas erbij, veel, en gehoorzaam pakt de motor snelheid erbij.
Nog een paar keer geprobeerd, zonder problemen.
Snelweg af, tanken, en via een 80 km weg terug. Ook hier , want het was rustig, snelheid eruit, tot 60 of zo, en ineens doortrekken tot 90-95 km/u Nog eens en nog eens.

Nou ja, hij is er weer !!

Harmony,
Hans.
( gewoon, een simpel stekkertje los )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 15 april 2019 23:32 
Mooi toch, weer een puntje voor het storing zoeken : zit de stekker er in ?
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 18 april 2019 20:31 
ok, ik hoop dat dit het was.......
Hou in gedachte dat als het warmer weer wordt, en het probleem komt dan juist weer terug,,,, dan weet je dat er meer aan de hand is.

groetjes marco
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 22 april 2019 17:46 
Ook het verhaal van de simpele oplossing van een gek probleem is ter schrift gesteld, al is het dan een elektronisch schrift.
Het stekkertje verhaal is HIER te lezen.

Harmony,
Hans.
( had er niet zoveel woorden voor nodig... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Rieneke
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 23 april 2019 23:31 
Hey allen! Ik heb een soortgelijk probleem de afgelopen dagen.
Vorig jaar had ik dit ook met warm weer. Toen heb ik het luchtfilter vervangen en daarna was het probleem weg, maar afgelopen week begon het weer. Ik rij bijna elke dag, ben vrij afhankelijk van mn motor.
Meestal rij ik binnendoor, maar naar Amsterdam vanaf Haarlem pak ik altijd de N200, deels 100 en deels 60km weg. Als ik harder rij dan 60 begint hij op een gegeven moment te horten en stoten tot de motor afslaat.. Ik moet hem dan 10 minuten laten afkoelen voor hij weer aan wil gaan. Raar geluid en af en toe sporadisch een knal in de uitlaat.

Langs motor City bij Jarmuiden gegaan vanmiddag, omdat ik anders bang was echt niet thuis te komen. Daar gaven ze me een Forte fuel system cleaner en een nieuwe benzine slang, want wellicht lag het aan de knik in mn benzine slang... Het voelde ook echt alsof hij niet genoeg toevoer kreeg van het een of ander.
Rustig naar huis gereden, morgen maar harder rijden om te checken of het probleem is verholpen.
Groetjes, Rieneke

Schrijver Rieneke
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 23 april 2019 23:34 
Stekkertje zal ik morgen ook checken, zou mooie oplossing zijn!

Schrijver MAST

Moderator 
#11 | Geplaatst: 23 april 2019 23:51 
Hallo Rieneke. Dit klinkt toch als een ontsteking probleem. Meet de waardes van je stator een keer door.
Mochten die waardes niet kloppen, kan een ignitech ontsteking een oplossing zijn zonder het blok open te hoeven maken.
Hoe en wat je moet meten staat HIER te lezen.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 24 april 2019 09:28 | Aangepast door: Hansv 
Ik heb gehoord dat de CDI ook dit soort verschijnselen kan opleveren. Vooral dat afkoelen klinkt me bekend in de oren..... De anologe elektronica kan na 40 jaar toch wat van z'n scherpte kwijt raken. Temperatuurverschil kan veel uitmaken in zo'n ding. Denk ik. Testen met een andere CDI kan daar waarschijnlijk wat uitsluitsel over geven. Anders een Ignitech, wat Marcel al zei....

Harmony,
Hans.
( die het probleem iets eenvoudiger kon oplossen )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 24 april 2019 10:32 
Klopt wat Hans zegt. Ik heb dat aan den lijve ondervonden met mijn cdi destijds.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Rieneke
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 24 april 2019 20:55 
Stekkertjes zijn allemaal goed aangesloten. Ik ga me eens inlezen over de CDI, dat is nieuw voor mij.
Thanks voor het meedenken!!

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 11 mei 2019 18:57 | Aangepast door: Hansv 
Helaas, helaas, helaas......
Vandaag naar Lichtenvoorde gereden, en heel even een praatje gemaakt met de twee resterende MotorForum-testweekenders
Terug, weer achter de TT aan (moeilijk ding...) naar huis, lekker binnendoor.
Laatste stukje toch maar de snelweg gepakt, van af knooppunt Waterberg naar Ede. Bij Waterberg eerst maar de kraan op reserve gezet, want hoewel hij nog niet er aan toe was, leek het me dat het binnenkort zou geburen, na 240 km gereden te hebben.

Net onder de N224 door, 7 of 8 km verder op de A12 begon het gepruttel weer. Met min of meer moeite lukte het om parkeerplaats "Ginkelse Heide" te bereiken. Daar CDI gewisseld ( ja, die had ik bij me) Maar ter plekke bleek al dat het gepruttel en geplof nog helemaal niet over was.
ANWB gebeld. De man die langs kwam was even oud als de CX..... Veel geprobeerd, zelfs de spoelen doorgemeten (met behulp van mijn Technische CX site) en alle waarden waren net iets te hoog, ongeveer 10 ohm te veel.
Maar 't hielp allemaal niets.
Uiteindelijk extra benzine erin, want het zou natuurlijk ook de reserve stand van de tank kunnen zijn. Ploffen was een beetje minder, dus , met de ANWB-er erachter de laatste 7 km naar Ede gereden. Nu staat de CX weer achter het huis.....
Het zou zomaar iets met de temperatuur van de stator of de CDI te maken kunnen hebben, maar op dit moment heb ik er geen idee van....

Wie heeft er wel een idee, en het liefst niet al te duur

Harmony,
Hans.
( peinst verder.... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Eerst BRoemmm, dan plokke, plokke pruttel...

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven