Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Dynamo kapot?

 
Schrijver MAST

Moderator 
#1 | Geplaatst: 1 juli 2019 15:44 
Gisteren ging ik een stukje toeren met de cx. Ik had er op zaterdag een ander setje carburateurs onder gezet en was benieuwd of die het goed deden. Dat was zo maar zo'n 15km van huis sloeg de motor af en ik kreeg m niet gelijk weer aan de praat. Accu dood leek het. Ik heb een volt meter in de kuip en het was me niet opgevallen dat daar wat mee was. (Als de boordspanning onder de 11V komt gaat het knipperen)
Even van de weg af, de schaduw in en mezelf en de motor af laten koelen. Want in je eentje een motor aanduwen lukt niet en kost veel energie!
Na een tijdje weer een start poging gedaan en zowaar, hij sprong aan. Snel naar huis! Onderweg zag ik de Voltmeter steeds verder zakken. Op het laatst gaf hij nog maar 7.4 V.
Zolang ik vaart had bleef het blok draaien. Maar de laatste rotonde vlakbij huis was net teveel. Blok sloeg af en toen was de accu echt leeg. Laatste 800m duwen... geen pretje.
Vandaag de accu opgeladen. Starten en gelijk aanslaan. Maar de Voltmeter komt niet boven de 9V. (als mijn motor loopt, brandt de koplamp ook, kan niet uit)
Mijn conclusie: dynamo kapot.
Balen want vorig jaar is het blok voor revisie (zuigerveren) uit elkaar geweest.
Dat wordt weer klussen.
Marcel. (ben wel blij dat het niet in Vechta gebeurde)
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 1 juli 2019 16:34 
Niet te snel Marcel.....

Controleer eerst de hoofdzekering, gelijkrichter, bedrading, stekkers en zelfs contactslot op goede werking voordat je een conclusie trekt...

Soms is het simpel....

Succes Erik

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 1 juli 2019 16:54 
Niet om het een of ander, Marcel, maar zou het eventueel de gelijkrichter kunnen zijn? Of draadbreuk / slecht contact daar in de buurt ?

Harmony,
Hans.
( nu tijdelijk motorloos )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver MAST

Moderator 
#4 | Geplaatst: 1 juli 2019 17:16 
Dank voor de tip Eric. Ik ga daar eerst nog naar kijken voor het blok eronder uit gaat.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 1 juli 2019 20:40 | Aangepast door: brinkcx 
Hallo Marcel,

Begrijp ik 't goed dat je met (echt) vol geladen accu kan starten en dan nog maar 9 Volt over? Zelfs met koplamp aan en nul lading van de dynamo zou dat wat hoger moeten uitkomen lijkt me. Vergeet dan ook beslist de accu zelf niet bij de controles voordat je de boel uit elkaar gaat halen! Probeer evt. zelfde met de regelaar helemaal los.

Groet, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver MAST

Moderator 
#6 | Geplaatst: 1 juli 2019 21:32 | Aangepast door: MAST 
Met echt vol geladen accu (12.9V) gaf de voltmeter bijna 11V. Maar het liep niet op.
De draden van de spanningsregelaar zitten vastgesoldeerd aan de statordraden. De oude connectoren waren vorig jaar dermate 'verbrand' dat ik de drie draden aan elkaar gesoldeerd heb. Een andere spanningsregelaar betekent de draden weer los zien te maken. (krimkous weg halen).
Zekering is goed. Contactslot is een tijdje terug al vervangen. Accu is vrij vers, ik moet even terugzoeken hoe vers. Ik dacht vorig jaar.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver coenox

Voorzitter 
#7 | Geplaatst: 1 juli 2019 21:41 
Met volle accu proberen te starten, maar dan met de kill switch aan. Als de spanning dan snel terug valt naar 10,nog wat Volt heb je een kapotte cel in de accu. Zo niet, kun je dat uitsluiten.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver MAST

Moderator 
#8 | Geplaatst: 2 juli 2019 21:17 | Aangepast door: MAST 
Vandaag de drie gele draden van de dynamo weer los gehaald en voorzien van losse stekkers. Een draad zat wat dubieus vast. Zou die...?
Motor starten en ... helaas, geen verbetering. Daarna de draden van de spanningsregelaar los gemaakt en weer gestart. Maakt ook niks uit. De drie gele draden van de dynamo gemeten of ze spanning geven. Niks.
De drie gele draden van de dynamo onderling op weerstand gemeten. 2 geven 0,01 Ω, een draad gaf 7,9 Ω weerstand.
Ik begin toch meer en meer te vrezen dat het blok open moet.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 2 juli 2019 22:13 
Dat is wel erg veel, 7,9 ohm. Ik denk dat je toch een probleem hebt, helaas

Harmony,
Hans.
( heeft andere problemen ... )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver udent

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 3 juli 2019 13:40 
meet alle drie gele draden ook maar massa, heb je doorgang? dan 100% zeker de dynamo vervangen.

gr Theo
theo cx ds

Schrijver MAST

Moderator 
#11 | Geplaatst: 3 juli 2019 20:20 
Nee. Net gemeten en ze hebben een oneindig grote weerstand.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver MAST

Moderator 
#12 | Geplaatst: 8 juli 2019 22:45 
Update: vandaag het blok er (weer) onderuit gehaald. Achterdeksel eraf en daar trof ik een dynamo stator aan die er op het oog redelijk uit zag. Alleen die lucht in het blok; het rook ietsjes vreemd. (verbrand)
Bij nadere inspectie zag ik wat brokjes isolatie van de spoelen los zitten. En daar waar de drie draden onder een klem zitten, was de isolatie weg en zat een van de draden los.
Zie de foto.
Blijkbaar is zo'n constructie van een dynamo in de olie niet bedoeld om oneindig mee te gaan. Of er zitten tegenwoordig stoffen in de olie die de isolatie verharden en doen afbrokkelen?
Ik ga in ieder geval op zoek naar een andere dynamo...
dynamo kapot
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver MAST

Moderator 
#13 | Geplaatst: 14 aug. 2021 19:26 
Update: vorig jaar weinig gereden met de CX. Begin dit jaar een keer met een paar man een ritje gemaakt en toen deed de CX vreemd. De voltmeter stond bij stationair draaien op minder dan 12V. Pas bij het rijden kwam de meter boven de 12.0 V., maar niet op 13.8 of iets in die buurt. Maw, accu wordt niet of te weinig bijgeladen. Omdat er een nieuwe dynamo inzit dacht ik niet aan een kapotte dynamo maar wat is er dan? Spanningsregelaar? Die gaan zelden stuk. Daarom ben ik vandaag gaan zoeken wat het dan wel kan zijn. Na enig speurwerk zag ik dat er 2 stekkerpootjes van de 3 gele draden niet goed zaten. Normaal klikken ze vast in het plastic houdertje. Deze 2 kon ik gewoon heen en weer schuiven. Dat deden ze dus ook als ik de contra stekker erin deed. De lipjes van de stekkertjes heb ik wat verbogen en toen klikte het wel vast. De boel provisorisch gemonteerd en toen had ik wel 13.8 laadspanning. Alles weer "goed" gemonteerd en toen was het maar 11 V. Bleek er een draad van de spanningsregelaar niet goed te zitten. (los geraakt van de koperen klem).
Die weer kunnen repareren en nu weer 13.8V laadspanning.
Kan ik toch met de CX naar SJK!
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 16 aug. 2021 10:04 
Goed gevonden. Gelukkig heb je het blok er niet (nogmaals) onder uit hoeven te halen en openen.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Dynamo kapot?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven