Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Motorolie

 
Schrijver Pschee01
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 30 aug. 2019 21:49 
Ik heb mijn CX indertijd met ca. 25.000 miles op de teller gekocht en er zelf ruim 23.000 meer gereden. Zit nu dus rond de 48.500 miles (ruim 77.000 km). Ik heb er steeds een goede 15/40 half-synthetische olie in gebruikt en nooit problemen gehad. Ik ververs netjes olie + filter na 12.000 km en hoef tussentijds nooit olie bij te vullen. Een veeleisende rijder ben ik niet: rustig toeren op basis van mijn TomTom Rider.

Ik werd er onlangs op gewezen dat er, als de koppeling in een oliebad draait, andere eisen aan de olie worden gesteld. Ik heb het blok ooit open gehad om de stator te vervangen en de koppeling niet in het carter aangetroffen. Die loopt dus kennelijk "droog" zoals bij mijn Britse oldtimers. Klopt dat en kan ik dus mijn gebruikelijk olie blijven gebruiken?

Groet,

Peter van der Schee

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 30 aug. 2019 22:36 
De koppeling is nat, en je hebt nu zelf een 40K gereden zonder problemen. Lekker doorgaan zoals voorheen zou ik zeggen! De olie die je gebruikt is blijkbaar goed genoeg voor de koppeling en de rest van de motor voelt zich er blijkbaar ook goed bij. 77K en geen olie gebruik is uitstekend. Toen de CX gebouwd werd was er ook geen norm voor, laat je niet gek maken.

Enige aanbeveling die ik er bij doe is wat vaker olie verversen, 12000 Km is al langer dan Honda aangeeft geloof ik. Wat vaker lijkt me een goed idee. De Honda aanbeveling is overigens 10W40, maar 15W40 mag ook zolang het niet erg koud is.

Plezier, Frans.
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver norby
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 31 aug. 2019 06:52 
klopt een cx is niet erg veeleisend qua olie,
eigenlijk gaat de koppeling ook niet snel stuk.
men kan minerale olie of een halfsyntheet gebruiken.
vol syntheet is niet goed voor de cx
nb

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 31 aug. 2019 17:34 | Aangepast door: amsilverwing 
en waarom is vol syntheet olie niet goed voor de cx het zit er bij mij er in al zolang ik de gl 500 had en nu bij de cx650 zit het er ook weer een jaar in.
geen probleem.
zelfs bij de cx500 van joke zit het er weer een paar jaar er in en die is 40 jaar oud nee niet joke maar de motor.
ook hier geen probleemmet het blok.
dus norby kom op met je verhaal waarom is vol syntheet olie niet goed ???

oja je weet ook dat ik een aanhanger achter de motor heb +- 120 kg totaal gewicht beladen ,berg op berg af geen probleem,
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver norby
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 31 aug. 2019 22:43 
de olie is te dun, minerale olie is wat dikker en half syntheet ook. de olie zou beter hechten.
in de half syntheet zitten wel meer dopes in die bv veroudering van de olie tegen gaan.
dus hier het antwoord wat ik niet van mij heb maar van cx mensen heb gehoord.
dus niet van andre maar misschien heb jij dan ook wel gelijk!!!!!
nb

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 2 sept. 2019 00:50 | Aangepast door: Honkie Tonkie 
O er is al zo veel geschreven over olie op deze site, tik motorolie in en je bent nog niet jarig , ik doe er niet meer aan mee.

CX groet Henk.
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 2 sept. 2019 09:22 
Tja Henk je hebt gelijk en de olie die word ook steeds beter.
Ik sluit me bij jou aan.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 2 sept. 2019 18:37 
ik draai het om, we weten dat shell helix van de action de olie is waar je problemen mee krijgt. En er waren wat geluiden dat olie van de fomido ook problemen geeft..

Dus ik vermeld hier eigenlijk dat 2 type olien beter niet gebruikt kunnen worden.

Dan is vol syntheet eigenlijk het beste, maar te duur. Dikte,,, ja, ook die soorten olieen zijn er gewoon in juiste dikte te verkrijgen,,, 10w40 is de juiste.

Dan de koppeling... die kan eigenlijk alles wel aan.... als deze gaat plakken, dan is hij eigenlijk versleten...

En als je echt eens na gaat vragen wat er in een cx500 moet zitten...dan schrik je...
Mineraal grasmaaier olie van mobile... deze was voor geschreven, en deze moest elke 3000 kilo meter vervangen worden....
Dus... en 40 jaar geleden hadden ze echt goede olie...denk van niet...

Dus, denk hier maar eens over na...

groetjes marco
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 2 sept. 2019 21:43 
Grasmaaier olie van Mobile???

Ik heb ook wat boekjes van Honda zoals ze die 40 jaar geleden met een nieuwe CX mee gaven en dat heb ik daar nooit in gezien. In die van mij stond altijd (kort samengevat) dat 10W40 met API SE specificatie of beter. Beetje anders mocht ook wel, afhankelijk van temperatuur. En wissel interval 12000 km (heb ik nog ff nagekeken), ook al vervang ik zelf liever eerder.

Maar die grasmaaier, nooit gezien. Ja, ik heb er eens over nagedacht, maar geen Mobile of ander merk en ook verder niks uit het tuincentrum.

Heb ik wat gemist?

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Pschee01
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 3 sept. 2019 22:07 | Aangepast door: Pschee01 
Dank voor jullie adviezen. Ik begrijp eruit dat ik door moet gaan op dezelfde voet: merkolie 15/40 (of 10/40 maar ik rijd in de winter eigenlijk niet). Ik heb inderdaad al 40.000 km gereden zonder enig probleem met blok of koppeling.

In elf jaar twee grote problemen gehad, die met elkaar samenhingen. Eerst de stator kapot; na 35 jaar kun je daar meneer Honda geen verwijt van maken. Via Marco setje gekocht voor de vervanging (stator, pakkingen etc.) en daarna weer prima laadstroom.

De ontsteking raakt door al dat gedoe echter ook van streek. Na veel gelazer eigenlijk ongeveer alles vervangen: Ignitech, 100% nieuwe bobines, bedrading, bougies + kappen. Kost geen fortuin en de motor heeft dit seizoen geen enkel probleem gegeven. Ik hoop er nog jaren op te tuffen!

Groet,

Peter van der Schee

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Motorolie

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven