Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Lengte koppelingsveren

 
Schrijver Koen

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 13 april 2020 15:00 
Dag CX'ers

een heel eindje weggeweest maar nu met het verplichte thuisblijven in België toch eens aan een grondige inspectie van het motorblok begonnen van mn CX500 1978.
De startkoppeling is ondertussen gereviseerd en nu leek het me geen slecht idee om ook de koppeling eens nader te bekijken.
En al meteen iets vreemds ontdekt: de veertjes die er nu inzitten zijn ruim 39mm lang en het deksel is dichtgekleefd moet vloeibare silicone...
Dit lijken me de verkeerde veren? Van een 650 blok volgens google mogelijks?

Alvast bedankt en stay safe allemaal!
You only fail when you stop trying

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 13 april 2020 17:51 
Mogelijk heeft iemand een 650 koppeling er in gezet? Doen ze wel eens om de primaire tandwielen van de 650 te krijgen wat een langere overbrenging geeft . Die siliconen kit hoort ook niet natuurlijk. Als dat zo is en 't goed werk(te) lekker laten zitten zou ik zeggen. Kijk naar platen en primaire tandwielen voor de verschillen.

Plezier, Frans

(voor wie dat ook zou willen : nee, een 650 koppeling past niet zomaar in een 500)
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Koen

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 13 april 2020 19:08 
Bedankt voor de tip Frans! Zou ik dit kunnen controleren door enkel het voorste motordeksel af te halen of moet de koppelingskorf er helemaal uit? En niet onbelangrijk, hoe kan ik het verschil zien tussen de 500 en de 650 platen en tandwielen?
You only fail when you stop trying

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 13 april 2020 20:44 
Met het voorste deksel er af kan je het wel zien, de tandwielen van de 500 zijn anders - gedeeld op de krukas met ringveer om tandspeling weg te drukken - bij de 650 niet. Platen kan je dan aan de zijkant van de korf zien maar die kan je er ook uithalen zonder het voordeksel los te maken. Pak er zo nodig de manuals bij. Als je de boel uit elkaar haalt wel ALLES van koppeling en primaire tandwielen bij elkaar houden en in volgorde graag, dus inclusief alle ringen etc op de primaire as waar de koppeling op zie en - let op - voor een 650 koppeling moet ook de olie spatplaat achter de koppeling anders zijn dan die van een 500 of gemodificeerd (met een hamer ) .

Echter als gezegd, als het goed werkt .....

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Koen

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 14 april 2020 13:30 
Hey Frans, nogmaals bedankt. Ik vond de koppeling toch wat stroef lopen dus ik wil toch graag zeker zijn dat ze er niet de verkeerde veren hebben ingezet. Een pakkingset heb ik liggen dus ik kan er wel even het achterdeksel afhalen, de koppeling laat voorlopig ik rustig zitten. Heb net ook de schema's gevonden op CMS dus ik zou het verschil qua tandwielen wel moeten zien.
You only fail when you stop trying

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 14 april 2020 18:16 
Veel CX koppeling problemen - zoals stroef - gaan weg met een goede nieuwe kabel
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Koen

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 16 april 2020 08:34 
Het was blijkbaar een goed idee om toch even te checken. Er zit een tandwiel in van een CX500 (die uit twee delen dus) en de veren lijken voor een CX650 te zijn...
Net nieuwe veren en een pakking voor het koppelingsdeksel besteld. Ook de oliepomp even bekeken, die zag er goed uit. De ketting bleek echter op het einde van zijn leven (en niet meer bij te spannen) dus die heb ik ook nieuw besteld. Hopelijk snel een pakje in de brievenbus
You only fail when you stop trying

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 16 april 2020 21:31 
veren van 650 model zijn groen.
Zit een groene lak laag op.
Verder kan ik u vertellen dat gering totaal onzin is, tanden zijn gelijk.
Koppeling is eigenlijk in veel gevallen niet uit wisselbaar van 500 naar 650 of anders om.
Dus, veren kunnen anders zijn..

Als platen goed zijn, zijn originele veren voldoende. Echt, die slappe veren zijn echt sterk genoeg. Je strek met gemak het voorwiel los.
Echter in veel gevallen zijn de platen versleten, en of verhard. Dus gewoon vervangen, en dan weet je het verschil ook gelijk in schakelen.
Geloof me, je merkt het gelijk.
Groot verschil.

Voor meer info, kijk eens op you tube, cx500 koppeling. ik heb er veel op staan.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 16 april 2020 22:59 | Aangepast door: brinkcx 
Als ik nog even mag inhaken?

@Marco : wat is er totaal onzin?

De gearing? Niet dat daar hierboven veel over gezegd is, maar primair is voor een 500 2.242(74/33) en voor een 650 is dat 2.144(35/74) althans volgens de Honda manuals, ik heb 't nooit nageteld.

Tandwielen? Ik gaf alleen aan dat je aan de tandwielen het verschil kan zien, die van 500 zijn duidelijk anders dan die van een 650 door de manier waarop de tandspeling wordt weg gewerkt.

Koppeling wisselen 650/500 ? Nee, dat gaat niet zomaar, klopt. Maar met aanpassingen wel als je weet hoe/wat. Of het verstandig is, dat is weer een ander verhaal.

Dit gaat gewoon over een motorblok waarmee geklungeld is en je kan dan van alles tegenkomen, het bekende verrassing pakket. Wat klopt er nou niet waar zo op gehakt moet worden?

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 19 april 2020 11:59 
beste brinks,,kijk even mee.
Ik heb het over omtrek snelheid. De giering die anders is zit hem vooral in de versnellingsbak, niet in het koppelingshuis.
En hier zie je de verschillen, veren, soorten,
Kijk maar mee.
Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 19 april 2020 13:03 
Beste Marco,

het gaat hier niet om de verschillen tussen een 650 en een 500, maar over een 500 blok waar iemand spul in heeft gezet van een 650 zoals schijnbaar de koppelingsveren.
De rest van de transmissie is (hoogstwaarschijnlijk) standaard 500.

Als er een complete 650 koppeling samen met de primaier tandwielen die daarbij horen gemonteerd was (is dus niet zo) scheelt dat in toeren bij gelijke snelheid zo'n (100-(2,144/2,242*100))= ca. 4% . Als gezegd, of dat de moeite/verstandig is, ander verhaal maar geen onzin.

Da's alles.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Koen

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 30 april 2020 10:10 
Dag Marco,

bedankt voor het verhelderende filmpje, heel wat bijgeleerd! De kans is dus groot dat er iemand van die 'versterkte' veren heeft ingezet omdat dus eigenlijk
de platen versleten zijn. Ik ga de platen toch nog eens checken en originele veren bestellen. Ik had al andere besteld maar die waren niet op voorraad dus ik ga op zoek naar originele. Bedankt ook Frans om mee te denken, ik heb plots heel wat bijgeleerd over koppelingen!
You only fail when you stop trying

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Lengte koppelingsveren

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven