Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Cx650 ratelend geluid

 
Schrijver Carl Verroken
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 13 juni 2020 20:55 
Hallo, ik heb een paar weken geleden een cx650 gekocht ter vervanging van mijn cx500.
De motor had vanaf net boven stationair en tot ongeveer 3000 toeren een ratelend geluid ter hoogte van de distributieketting dus had ik snel de conclusie gemaakt dat het motorblok eruit moest.
Ondertussen is alles open en blijkt ketting inderdaad zo goed als nieuw zoals de vorige eigenaar beweerde.
Ik dacht in de eerste plaats dat de spanner blokkeert maar begon nu te twijfelen of dit wel het probleem is.
Het kleine tandwieltje naast het grote tandwiel achter het vliegwiel zit op een asje waar wel heeeel veel speling opzit en een tikkend geluid maakt als je dit beweegt.
Iemand ervaring hiermee? Kan dit ratelend geluid van het asje komen die tegen de carter ligt te tikken? En is het normaal dat de spanner precies wat stroef loopt? Als ik deze los laat tegen de ketting (door een pinnetje eruit te trekken vr montage en demontage) dan kan ik deze manueel nog wat verder duwen.

Grt. Carl

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 14 juni 2020 09:09 
Trek je dynamo er af, nu dat je hem zo ver los hebt.
En maak alles los en goed schoon ook de automatische spanner.
Bij het in elkaar zetten let goed op de vulringen en speling.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver kuipwillem

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 14 juni 2020 10:05 
Je bedoeld het tandwiel boven het vliegwiel. Die zit vast met een platte moer en 2 m 6 boutjes daar mag nergens spelling op zitten .Volgens mij is dat de aandrijving van de nokkenas

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 14 juni 2020 10:37 | Aangepast door: amsilverwing 
tandwiel

kuipwillem ik denk dat hij nummer 2 bedoeld het kleine tandwiel , als ze de vulringen nr 13 vergeten zijn dan heb je daar speling in.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Carl Verroken
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 14 juni 2020 13:32 | Aangepast door: Carl Verroken 
Het is inderdaad tandwiel nr 2, de vulringen zaten op de juiste plaats.. Het is het asje nr 3 waar wel heel veel speling op zit,je kan dit 1mm bewegen zelf.. Dat hoor je ook zelf bij het manueel verdraaien..
Iemand suggesties om dit op te lossen? Een nieuw asje lijkt mij niet te helpen aangezien het eerder zal uitgesleten zijn in het motorblok en niet het asje zelf?

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 14 juni 2020 17:18 
hoeveel speling zit er tussen het asje en het asgat van de midden blok.
en hoeveel speling zit er tussen het asje en het asgat achterdeksel.
dus meet het asje , en meet het asgat ook van het achter deksel .
als het asgat alleen in het midden blok te ver is uitgesleten dan is dit op te lossen door een nieuw asje te laten draaien op maat.
maar ik heb dit nog nooit meegemaakt dat het asgat is uitgesleten.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver kuipwillem

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 14 juni 2020 20:44 
Ja daar zit ook een klijn tandwiel voor de startmotor ,en daar mag ook geen speling op zitten.

Schrijver Carl Verroken
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 15 juni 2020 16:17 
Op het asje tov het tandwiel zit niet teveel speling (zoals aangegeven in werkplaatshandboek). De speling tussen het asje en het motorblok is niet opgegeven in de werkplaatshandboek dus ik weet niet wat abnormaal is.
Ik begin nu echter te twijfelen of dit wel de oorzaak van het geluid was aangezien ik ontdekt heb dat de dynamo niet meer goed vast zat op het achterste deksel! Mogelijks kan dit het ratelend geluid veroorzaakt hebben. Over het asje maak ik mij mogelijks misschien onterecht zorgen aangezien er geen tolerantie opgegeven wordt in het werkplaatshandboek.

Enkel over de spanner maak ik mij nog wat zorgen aangezien ik niet goed weet wat normaal is.. Ik had reeds een occasie spanner besteld maar ik heb niet de indruk dat er veel verschil zit in spanning.. Eens gemonteerd kan ik bij beide spanners handmatig via het uiteinde van het pistonnetje wat strakker tegen de ketting duwen.. Hierbij vraag ik mij af of de spanner wel genoeg gaat duwen eens de ketting verslijt?

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 16 juni 2020 08:34 
Dat is normaal als je de spanner handmatig helpt dan komt het strakker te zitten.
Maar dat is niet de bedoeling.
Als de motor loopt trekt hij aan de ketting en dan zal de auto spanner naar buiten gaan met de juiste druk en zal de speling van de ketting opgelost worden.
Te strak mag die ketting niet zitten dan krijg je slijtage.
Het kogeltje dat in de spanner zit zorgt ervoor dat de spanner niet losser komt te zitten.

Dan het asje, doe olie op het asje en in het asgat ook, laat het even uitlekken en duw dan het asje in het gat dan vind je weerstand en als je het loslaat zal het asje een beetje naar buiten komen door dat er druk op zit achter het asje.
Maar maak je niet te veel druk om dat asje.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Carl Verroken
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 16 juni 2020 10:58 
ok bedankt voor de reacties. Ik hoop dat het ratelen gewoon de dynamo was die tegen het motorblok lag te tikken.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 16 juni 2020 11:32 
Als dat het geluid was, dan heeft het ding mogelijk ook de magneten aan de binnenkant van de rotor geraakt. Controleer ook dat die nog heel zijn en goed vast zitten (met bouten, zichtbaar aan buitenzijde rotor)

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Carl Verroken
Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 17 juni 2020 08:32 
Dat is wel het bizarre eraan: ik zie geen schade.. Vandaar dat ik toch nog steeds twijfel of dit het geluid heeft veroorzaakt.
Ik kan verder echter geen mogelijke oorzaak vinden van het geratel (dat duidelijk van het achterblok kwam) dus ga ik het erop wagen om het blok zo weer te monteren met alles goed vastgezet.
Tenzij iemand nog een ander idee heeft over wat het geluid zou kunnen zijn?

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 17 juni 2020 19:42 
kijk ook even naar de ketting van de olie pomp zit achter het voordeksel.
dan weet je gewoon dat dat allemaal goed is.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Carl Verroken
Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 18 juni 2020 14:44 
ja dat was inderdaad het plan aangezien de teller van de motor op 71.000km staat.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Cx650 ratelend geluid

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven