Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

gl 650 en olieverbruik

 
Schrijver bertus78

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 8 maart 2021 21:22 
hallo ik heb het forum al doorzocht en het item olieverbruik is vaak langsgekomen toch wou ik de vraag hier nog een keer neerleggen
ik ben van plan een gl650 te kopen die heeft net een ton gelopen en zou een compressie van 11 bar hebben en 1/2 liter olie per 1000 km hebben
ik heb ooit een cx500 gehad en kan me niet echt heugen dat ik olie verbruik
wel lees ik dat bij ton en olie verbruik je richting zuigerveren vervangen gaat dat was niet mijn plan

kan iemand mij misschien gerust stellen of deze waardes verontrustend zijn ?

vr gr van hopelijk binnenkort collega honda rijder

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 9 maart 2021 08:33 
Bertus ik zou hem laten staan.
de zuigerveren zijn niet meer te krijgen.
ik heb van een cx650 de zuigerveren van een auto er in gezet en die passen gewoon niet.
de zuigers moeten in de draaibank om dat de veren te breed zijn.
verder zijn de onderdelen en pakkingen steets moelijker te verkrijgen.
ik zou op zoek gaan naar een cx500e of zo.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver MAST

Moderator 
#3 | Geplaatst: 9 maart 2021 08:46 
Bertus, welkom op het forum.
Wat amsilverwing zegt klopt. Ik heb zelf een CX650E en die gebruikte op enig moment 1 liter olie op de 1000km. Bij het 650 blok komt dat vaker voor dan bij de 500 blokken.
De olieschraapveren zijn vaak de boosdoener.
Mijn blok is ook voorzien van nieuwe (auto) zuigerveren en de zuigers zijn op een draaibank bewerkt. Olieverbruik is nu wel een stuk minder.
Succes met het maken van de keuze.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver bertus78

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 9 maart 2021 09:01 
heren toch dank voor uw antwoord

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 11 maart 2021 10:53 | Aangepast door: Jaime Pescador 
Toch nog even een opmerking over dit olieverbruik.
Ik rijd CX500 vanaf 1978 en heb met mijn eerste CX, die helaas in 2016 verbrand is, ruim een ton gereden. Allengs ging het olie verbruik langzaam omhoog tot vanaf circa 70.000km het op een stabiel niveau bleef van 1 op 2000km. Dat is dus precies het verbruik waar het hier over gaat. Dit uiteindelijke verbruik moet je ook in perspectief zien met de stand van de techniek van de tijd dat deze motoren gemaakt werden. Dat verbruik was bij die kilometerstand in die tijd heel normaal. De norm van veel fabrikanten was toen als het verbruik niet hoger was dan 1 op 750 km alles normaal was en dat gold ook voor auto's. Ja, in de praktijk moet je dan een litertje olie meenemen als je lange toerritten gaat maken. Geen echt probleem lijkt me.
Mijn splinternieuwe nieuwe CX500 blok uit 1983 dat ik twee jaar geleden gemonteerd heb heeft een veel lager verbruik maar ook dat zal zeker in de loop van de tijd hoger worden tot het waarschijnlijk stabiliseert op 1 op 2000km.
Kortom, ik zou er een verder goede CX650 met een gevorderde kmstand met dit STABIELE verbruik niet voor laten staan.
ik weet ook wel dat een modern blok zoals dat van mijn VFR800X geen olieverbruikt. Dat heeft wel circa 120.000km gelopen. Maar nogmaals de stand van de techniek van nu kan je echt niet vergelijken met die van 1978 / 1983.
Gr,
Jaap
PS. Ben eigenlijk wel benieuwd naar het olieverbruik van het nieuwe blok van JiMi. Het mijne heeft in deze coronatijd nog niet genoeg gelopen om een goed beeld te geven alhoewel ik vanaf het begin zo'n 4000km gereden heb zonder bijvullen.

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 12 maart 2021 18:30 | Aangepast door: JiMi 
Jaime Pescador:
PS. Ben eigenlijk wel benieuwd naar het olieverbruik van het nieuwe blok van JiMi. Het mijne heeft in deze coronatijd nog niet genoeg gelopen om een goed beeld te geven alhoewel ik vanaf het begin zo'n 4000km gereden heb zonder bijvullen.

Ik zit op genoemde 1 op 2000km. Op lange tochten tenminste. Want op kortere tochten lijkt het verbruik lager, maar dat komt doordat als de motor nog niet goed warm is er onverbrande brandstof weglekt via de zuigerveren waardoor het lijkt alsof je nauwelijks olie verbruikt, heb ik me ooit laten vertellen (door jou dacht ik). Mijn blok heeft nu 17.000km gelopen.

Wat betreft die GL650: als je een compressie van 11 meet op beide cylinders dan zijn de zuigerveren toch gewoon in orde? Of kun je goede compressie hebben terwijl toch alle olie daar weglekt?
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver MAST

Moderator 
#7 | Geplaatst: 12 maart 2021 18:47 
JiMi:
Of kun je goede compressie hebben terwijl toch alle olie daar weglekt?

Ja. Het probleem zit in de olieschraapveer die zijn werk niet meer goed doet. De compressie kan nog in orde zijn.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 14 maart 2021 11:47 
Aha, dat wist ik niet.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 gl 650 en olieverbruik

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 4
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven