Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Snelle, goedkope manier gezocht voor perslucht

 
Schrijver JiMi

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 17 maart 2023 21:21 | Aangepast door: JiMi 
Ik wil mijn carburateurs droogblazen met perslucht, alleen ik heb daar niet het gereedschap voor, dus ik zoek iets anders (snel en goedkoop; bij mijzelf thuis). Ik heb wel wat ideeën:

  • Een spuitbus met perslucht kopen. Nadeel: die dingen schijnen vrij snel van druk te zijn, dus dan heb ik er misschien niet zo veel aan (tenzij ik meerdere spuitbussen koop maar dan wordt het weer kostbaar).
  • Een mini-compressor die je tegenwoordig veel in auto's ziet als alternatief voor een reservewiel. Zo'n ding heb ik hier liggen. Dan moet ik een verloopje maken van ' ventiel' naar 'nozzle'. Maar verplaatst die wel voldoende lucht is de vraag?
  • De compressor van mijn Wagner-verfspuit? Die heb ik ooit bij de Praxis gekocht. Die slang heeft ongeveer de diameter van een stofzuigerslang, dus dan zou ik een verloop moeten maken naar een hele kleine 'nozzle', al met al nog wel bewerkelijk.

Mijn voorkeur zou zijn de eerste optie, of de tweede als ik een verloop kan vinden.

Heeft iemand betere ideeën?
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Ron
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 17 maart 2023 21:54 
Je zou in een lege spuitbus een ventiel kunnen maken en dan de spuitbus gewoon weer oppompen?
Per aspera ad astra

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 17 maart 2023 22:16 
Je zou een motor achterband naar een bar of 4 kunnen pompen en dan die druk gebruiken....
Je zou een gasfles (butaan/propaan) kunnen gebruiken om te blazen. Ik weet niet of dat het goede effect heeft....
Een lege fles gasfles oppompen met een zelfgemaakt hulpstuk....

Of even rondvragen in de buurt of je van een buur een compressor (klein gamma ding oid) kan lenen.
Bij en bedrijf in de buurt zou je langs kunnen gaan, maar je vraagt naar bij jou thuis oplossingen......

Ideeën heb ik wel, of ze beter zijn

Succes!
Erik

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 18 maart 2023 00:53 
Voor bruikbare perslucht heb je echt compressortje nodig (1-2 pk) met een tankje (liefst >10 liter), alles minder werkt niet echt. Die 12V dingen leveren niet genoeg, met beetje geluk kan je er een autoband mee opblazen om naar echte perslucht te rijden, en na een paar keer kan je 'm weggooien. Krijg je spijt van, ok als noodhulp, maar voor hobby weggegooid geld.

Kijk eens op MPL of zo, als je daar koopt wel de olie vervangen. Ik heb er ooit eentje gekocht in de uitverkoop van een bouwmarkt, 7 tientjes geloof ik, goed besteed geld, Als die kapot gaat koop ik prompt een verse, maar dan wel een "stille" kost meer naar dan heb je die r*therrie niet.

Kortom, beter een echte kopen, komt altijd van pas
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 19 maart 2023 10:09 
Bij HBM heb je al een compressor vanaf €60,-. En je hebt de keuze tot €3.500,-. Het belangrijkste is wat je er mee wil doen. Als je alleen zo nu en dan wat schoon wil blazen dan kan dat met één van €60,-. Wil je nou ook nog eens gaan stralen met een klein straal cabinetje dan heb je al snel een grote 4 cilinder nodig, en dat kan dan ook maar nét.

Succes met je keuze‼️

Groet Erik.
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 19 maart 2023 11:41 | Aangepast door: JiMi 
Heel erg bedankt voor de tips. Het is me nu duidelijk dat er niet echt goede alternatieven zijn, er moet gewoon een compressor komen. Dus toch de portemonnee maar trekken.
Dan is de terechte vraag van Erik wat ik ermee wil gaan doen en dat is schoonblazen. Misschien tacken. Ik dacht eerst ook verfspuiten maar daarvoor heb ik begrepen dat zelfs een 24 liter nog te klein is en je naar 50 liter toe moet, nou laat dat maar zitten. Dus alleen schoonblazen en tacken.

Ik ben al aan het rondkijken. Zit te denken aan een 8 liter uitvoering. Die zijn licht en compact en je kunt er mee blazen en tacken.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver coenox

Voorzitter 
#7 | Geplaatst: 20 maart 2023 10:58 | Aangepast door: coenox 
Ik heb zoiets: https://www.recensiekoning.nl/einhell-compressor-set-bt-ac-180/ Werkt prima, maar geen reservoir. Maakt dus continu lawaai.

Maar inderdaad niet geschikt om verf te spuiten. Heb ook nog een grotere, met reservoir.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver JiMi

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 20 maart 2023 21:46 
Dank voor de tip Coen. Het is uiteindelijk een 8-bar compressor geworden met een 8 liter tank. Voor het kleine werk zullen we maar zeggen. Hij is klein en licht en maakt weinig geluid.
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Snelle, goedkope manier gezocht voor perslucht

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven