Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Accu van lood naar Lithium

 
Schrijver GL5
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 14 mei 2023 18:26 | Aangepast door: GL5 
Hallo,

De accu van mij n GL is kapot gegaan en nu lees je veel op het internet over lithium accu's, maar daar lees je ook over verbrande dynamo's in auto's.
Ook is niet elke lithium versie even stabiel, maar de lithium titanate oxide lijkt een goede keuze te kunnen zijn.
Daarbij verkopen die personen vaak speciale dynamo's en BMSen (Battery Mangament System), dus de vraag reist dan dat het niet zo eenvoudig plug and play is.
Het weerstand verloop ed is in een loodaccu anders dan in een lithium en deze heeft ook behoorlijk meer C's (capaciteit van laden/ontladen) dat het wel eens je laadsysteem kan opfikken. Vooral als je start met een half geladen accu, kan deze massa's aan stroom vragen. Maar geeft dat in de praktijk problemen?

Graag hoor ik van mensen die hier ook over na willen denken, immers zijn de CX en GL al aardig op leeftijd met dito elektrisch systeem?
Oja, zo'n accu komt op zo'n 150-200 Euro en zou veel langer mee moeten kunnen gaan.

Groet

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 14 mei 2023 21:22 
Ik heb er over nagedacht

Niet zo lang vrees ik, sorry. Als er een accu nodig is koop ik voor een tientje of zes een Motobat AGM en van die dingen heb er ik nog nooit eentje kapot gehad of moeten vervangen, werkt uitstekend, Andere merken zal ook best gaan, maar deze ken ik en hoef er niet over na te denken. Paar kilo lichtere motor is me geen 200 Euro waard. En dan is er geen BMS of andere regelaar nodig, alleen echt goede bekabeling op de CX en dat moet toch al als je wil blijven rijden (maar wordt nog al eens verwaarloosd).

Als er een manier is waarop zo'n accu in een CX zichzelf terug verdient hoor ik dat graag, als ik een eigen motor ging bouwen zou ik er zeker naar kijken, maar voor gewone klassieke motor niet.

plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 15 mei 2023 12:42 | Aangepast door: amsilverwing 
dat is niet goedkoop daar koop ik een cx voor .
lees hier maar dan kom je wel verder.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/161797

en er zijn genoeg stators uitgebrand wees voorzichtig
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver GL5
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 15 mei 2023 19:31 | Aangepast door: GL5 
Dat is ook het enige waar ik mee zit hoe verhoudt zich de regeleenheid en stator.

Een BMS zou ook nodig zijn en dan verlies je wel wat van de voordelen, weer een stukje extra elektronica ertussen.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 15 mei 2023 20:15 
Voorstander van het KISS (Keep It Simple S*d) principe. Een situatie waarin je met een simpele oplossing (bekabeling onderhouden en goede AGM accu) klaar bent is simpel en mooi zat. Iets uit proberen is leuk maar dat bewaar ik voor de echt moeilijke gevallen
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver GL5
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 16 mei 2023 15:51 | Aangepast door: GL5 
Op het web had iemand zo'n lithium accu gemonteerd in een Silverwing.
Nou, als die van mij straks ook zo start
Bij het zien van filmpjes waar ze zo'n accu slopen zit de BMS er soms niet 'tussen' maar 'naast' geschakeld, dus niets beveiligd mbt
het laadsysteem.

Ander handig filmpje:


Schrijver GL5
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 17 aug. 2023 10:01 | Aangepast door: GL5 
Aangezien ik een GL500 heb, zitten daar al de nieuwe door ontwikkelde dubbele CDI'tjes in en die geven amper problemen.
Het enige waar je mee zit is dat de accu zijn aandacht nodig heeft. Veel is dat niet maar als je niet veel meer rijdt is een opvolger van de loodaccu misschien een optie? In de markt heb je al veel andere merken met goede en slechte ervaringen.
Daarnaast is echter ook een markt ontstaan mbt de verder ontwikkeling van spanning/gelijkrichters omdat veel motoren al aardig in de jaren komen of omdat het ene systeem toch wat degelijker in elkaar gezet bleek, dan het andere.

Voor diegene die ook zitten te denken over eventueel een andere accu techniek (in de verre) toekomst. Of liever wachten op de volgende generatie?
Met een loodaccu werkt het immers al jaren prima en zijn de onderhoudskosten in verhouding (nog) laag.
Soms laat je iets niet los en wil je het weten/uitproberen. De theorie is onvoldoende duidelijk te vinden, dus kan alleen ervaringen van anderen en het zelf proberen uitkomst geven.
Daarbij kan de regelaar de geest gaan geven (sommige CX/GL gaan al 45 jaar mee) koop je dan voor een paar tientjes bij Ali een nieuwe of stap je over op een mosfet oid wat snel de over de 100 eu gaat.

Hier nog even wat info over hoe zulke accu's opgebouwd kunnen zijn;



Bij deze type zit er zo te zien geen extra bescherming tussen accu en laadsysteem. Hier heeft de BMS alleen de functie om de spanningsverschillen tussen de cellen zo klein mogelijk te houden.

Hier blijkt al meer tussen te zitten:



https://www.advrider.com/f/threads/inside-a-shorai-lfx-14ls-bs12-lithium-iron-battery.1415942/

Bij mijn GL moet toch tzt het blok eruit en ik heb nog een berg aan onderdelen. Als daar wat mee gebeurt, kost het geen geld, alleen maar extra tijd.
Graag lees ik wel wat jullie motoren zo aan voltage leveren?
Welke loodaccu op dit moment goed bevalt (zelf pak ik meestal een Motobatt)?
Welke elektronische componenten na al die jaren de geest gegeven hebben?
Zelf heb ik een CX en 2 GL's gehad en heb ik mijn eerste GL nog (in totaal 3 GL's). Starten deed het altijd (al ging het regelmatig niet van harte). Zo te zien zat het originele elektrische spul er toen bij de meeste nog op.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 17 aug. 2023 20:42 
Nou, dan mijn resultaten, verzameld voor een klein serietje CX Z/AB/C en GL's :

GL5:
jullie motoren zo aan voltage leveren?

Met de zwarte "sensor" draad van de regelaar direct aan de accu + en goede bekabeling graag 14,1 max of lager met belasting. Niet hoger, vindt accu niet echt leuk maar dat zie je toch vaak met de standaard oude bekabeling. Honda zegt 14,5 maar niet fijn voor de accu.

GL5:
loodaccu op dit moment goed bevalt (zelf pak ik meestal een Motobatt)

Doe ik ook. Motobatt, simpel en doet het goed. Ik zie niet in waarom er een moderne in zou moeten, duur en dit werkt gewoon.

GL5:
Welke elektronische componenten na al die jaren de geest gegeven hebben?

De originele CDI kastjes werken niet goed en sterven na 30-40 jaar,vind ik normaal. Rij al jaren met ignitech. Regelaar kapot (en verder alles prima) heb ik nog nooit gehad, wel slecht werkend en/of uitgefikt door slechte bekabeling. Overigens zijn die NEC suikerklontjes van de TI ontsteking geen kleine CDI-tjes maar intern een paar gestapelde transistortjes en zo, soort Darlington om stroom voor bobine te schakelen want de puls van de pickup spoelen direct is daarvoor te zwak.

Alles gaat wel eens kapot, maar in de CX elektriek zijn de schakelaars, connectoren en bekabeling het zwakste punt, in al die jaren heb ik daar nog het vaakst last van gehad. In Australië maakt iemand tegenwoordig nieuwe kabelbomen voor de CX, zou ik graag hebben. En een moderne MOSFET regelaar zou ik ook wel willen, da's veel mooier maar ja, gewoon origineel werkt en die kost niks extra

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver GL5
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 17 aug. 2023 21:40 | Aangepast door: GL5 
Bedankt voor je reactie. De laatste tijd probeer ik al dat soort elektronica beter te begrijpen en dan ontstaat er nog wel eens wat verwarring.
Dan ga je op zoek op het internet en gaat daar info met regelmaat alle kanten op, of de interpretatie slaat net de plank mis.
Vroeger gooide ik er af en toe ook gewoon een nieuwe accu in en als je verder de contacten schoon hield ging er eigenlijk weinig mis.

Ik heb gelezen dat 14,7 Volt wel rond het max genoemd mag worden. Maar accu techniek staat ook niet stil en accu leveranciers proberen de voordelen en nadelen mbt het voltage zo positief mogelijk te benutten. Iets meer/minder geeft die voor/nadelen.
Nu dan vaak gesproken wordt over lithium varianten wil ik daar wel graag meer over weten. Al is het om tot de conclusie te komen dat de nadelen de voordelen niet overtreffen, maar dat kan ook weer van persoon tot persoon verschillen.

Die CDI techniek van de jaren '80 was een behoorlijk goed concept en is decennia lang weinig aangepast Zo heb ik op elke fiets graag een voltmetertje, dan kan ik beter in de gaten houden of er eventueel wat mis gaat.
Dat van die NECjes moet ik dan nog even gaan nalezen.

Door vervuiling, oxidatie worden de weerstanden hoger en denk dat daar ook schuld ligt dan dat alleen toe te schrijven aan de regelaar/stator.
De oudere types worden door de wijze van stroom doorgeven sneller warm. MOSFET zou een mooie opstap kunnen zijn, maar heb al gelezen dat er met regelmaat
namaak opduikt. De vraag is na hoeveel km je met die warmte besparing (benzine verbruik) zo'n MOSFET hebt terugverdiend.
Misschien een idee om achter je oude regelaar een aluminiumplaatje te plaatsten of op een andere manier de koeling te verbeteren.

Volgend filmpje laat mooi het verschil zien:



Aan de ene kant heb je eventueel voordelen mbt de modernere regelaars.
Aan de andere kant voordelen mbt nieuwe accu technieken, alhoewel hun nadelen er ook duidelijk zijn. Zo hebben sommige lithium versies onvoldoende voordelen om maar
meteen de lood accu de rug toe te keren.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Accu van lood naar Lithium

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven