Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   

Carburateurs opnieuw opbouwen

Pagina  Pagina 2 van 4:  « Vorige  1  2  3  4  Volgende »

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#16 | Geplaatst: 27 mei 2024 18:23 
Het zit je blijkbaar even niet mee in het CX onderhoud, je hebt van die dagen. Ze zijn nu eenmaal 40+ jaar oud en dan heb je soms van die subtiele problemen door slijtage die niet zo opvalt of vervangende onderdelen die kwalitatief niet zo best zijn. Kan je allemaal oplossen met geduld en een ontzettende z**kerd zijn voor kwaliteit en toestand van onderdelen, zeker bij carburateurs kunnen de frustaties wel eens hoog oplopen.

Maar wanneer het dan uiteindelijk goed werkt moet je een grotere helm kopen omdat de grijns er niet meer in past. Krijg je nooit met een nieuwe motor uit de winkel, dan krijg je extra lege ruimte bij de bank als het weer tijd is voor onderhoud of reparatie want zelf kan je daarmee bijna niks meer.

Kortom, houd de moed er in ! Koop desnoods een extra CX!

Plezier, Frans

(recent remklauw 2x moeten doen (seal gemold bij montage), nog een dagje en wat geselecteerde spullen besteed aan set carbs die al 3x elders er af geweest waren - rij ik nu zelf goed mee )
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
VT500 E 1983 , uit D wacht op kenteken, eens kijken hoe dat rijdt
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#17 | Geplaatst: 27 mei 2024 19:20 
Nee, eens hoor... maar heb net de Guzzi goed lopend sinds dit weekend en nu dit geneuzel weer. Ben ondertussen ook wel een beetje toe aan een motor die gewoon doet wat ie moet doen wanneer ik wil dat ie dat gaat doen en niet een motor die lekker zelf bedenkt wat ie leuk vind...

Maar goed, zal het toch weer eerst moeten oplossen voor we verder kunnen kijken...

Vanavond de werkbank maar leegtrekken en schoonmaken en als dan de spulletjes binnen zijn alles maar uit elkaar trekken...

Ik zie iedereen online de bovenste motorsteun weg halen, evenals als de inlaatstukken (dus ook het metaal niet alleen rubber) is dit echt de meest logische manier?

Schrijver MAST

Moderator 
#18 | Geplaatst: 27 mei 2024 22:22 
certifiable:
bovenste motorsteun weg halen, evenals als de inlaatstukken (dus ook het metaal niet alleen rubber)

Ja, dat is wel het handigste. De inlaatrubbers kunnen alleen maar in het geheel eraf omdat het rubber vastzit aan het metaal. Carburateurs via de linkerkant van de motor eruit wurmen, met een beetje rommelen kunnen ze er net tussenuit. Als dat gelukt is, dan pas de kabels ontkoppelen.
Succes!
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Hans

Forum Lid 
#19 | Geplaatst: 27 mei 2024 22:35 
Ik maak voor het demonteren van de carbs altijd beide bovenste motorsteunen die aan het frame zijn gebout los evenals de bovenste achterste bout in het frame. Daarna de bouten uitnemen.
Krik onder het blok en het blok scharniert dan op de onderste motorophanging achter.
Geeft veel met ruimte en sleutelt veel gemakkelijker.
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#20 | Geplaatst: 27 mei 2024 23:33 
Hans:
altijd beide bovenste motorsteunen die aan het frame zijn gebout los

dan moeten ook de uitlaten los, meer werk en als het tegenzit ook daar dure pakkingen nodig. Zelf doe ik achterste steun boven naar frame er af. Dan inlaatrubbers los en naar buiten draaien dan er uit, net als MAST denk ik
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
VT500 E 1983 , uit D wacht op kenteken, eens kijken hoe dat rijdt
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#21 | Geplaatst: 28 mei 2024 08:10 
En ik vond de Guzzi al wazig gebouwd, luchtfilter vervangen is halve frame los halen en motor laten zakken... dit is niet veel beter helaas.

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#22 | Geplaatst: 29 mei 2024 10:33 | Aangepast door: certifiable 
Nou ze zijn er af, dat ging best soepel... geeft wel nieuwe vragen:

O-ringen aan de kant van het blok maar vernieuwen ook? 1 is nogal uitgelubberd sowieso

Verbinding tussen luchtfilter en carbs is door mijn voorganger gesloopt al, die rubbers zitten volledig los en de lip is er afgeknipt (ja, ja, top), dit zo laten (het werkte hiervoor immers ook) of toch maar vervangen? Edit: zie dat deze bij cmsnl sowieso niet te krijgen zijn... dus dat zal wel uitdagend worden als ik die wil vervangen.

Bouten gestript? Yes, 1 van de 4 inlaat boutjes is de kop niet meer jofel van.

Voordeel van het feit dat iemand, blijkbaar, al eerder is bezig geweest is wel dat alles niet muurvast zit.
Oftewel, alles ligt uit elkaar en inderdaad de o-ringetjes van de verbindingspijp zijn helemaal hard, plat, en gebarsten, dus wel de goede logica.

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#23 | Geplaatst: 5 juni 2024 16:57 
Iemand een idee??

Ansich lijkt alles goed in elkaar te zitten, heb alleen cruise control gemaakt... gas veert niet meer terug.

Enig idee wat daar de meest gebruikte fout bij is?

Schrijver MAST

Moderator 
#24 | Geplaatst: 5 juni 2024 17:29 
Duw- en trekkabels verkeerd om gemonteerd?
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#25 | Geplaatst: 5 juni 2024 18:13 | Aangepast door: certifiable 
Nee, tenminste dat denk ik niet, ze lijken ook wel gewoon normaal te werken, alleen heel zwaar en ze veren niet terug... heb het idee dat het in de carbs zelf zit, maar dat snap ik dan ook weer niet, heb dat niet zover uit elkaar gehad in mijn beleving.

Heb het idee dat het bij die grote veer zit en/of dat daar iets te strak zit... kan dat?

Ook met de hand bij de carbs gaat het zwaar, heb niet het idee dat de kabels daar het verschil in maken?

Ik pak de boeken er maar is bij, lijkt alsof er iets te strak zit, maar dat deel heb ik niet echt aangeraakt...
Nou daar staat ook niets bijzonders in...

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#26 | Geplaatst: 5 juni 2024 19:06 
Kabel te strak of op de verkeerde route door de motor (dat hij een te scherpe bocht heeft en daardoor klemt).

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#27 | Geplaatst: 5 juni 2024 19:29 | Aangepast door: certifiable 
Ik zal morgen of zo nog is gaan wroeten... hoewel dat logisch klinkt, ik heb ze alleen los gemaakt (en juist het bovenste moertje op zijn plek gelaten voor de afstelling) en de kabels verder niet verplaatst.

Zal ook de kabels is los halen dan helemaal, als die het probleem zijn dan zou ik die 'halve maan' zonder veel moeite moeten kunnen bewegen, correct? (Heb het idee dat dat al niet lekker gaat) en dan zou ie ook meteen terug moeten veren, correct?

Dit hele gebeuren ging best soepel tot nu

Schrijver certifiable
Forum Lid 
#28 | Geplaatst: 5 juni 2024 19:42 
Kan het zijn dat door het schoonmaken (hoewel ik echt niet zoveel heb gepoetst) dat de vlinderkleppen wat stroef gaan? Olie/vet dan een normale handeling?

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#29 | Geplaatst: 5 juni 2024 19:56 
certifiable:
Zal ook de kabels is los halen dan helemaal, als die het probleem zijn dan zou ik die 'halve maan' zonder veel moeite moeten kunnen bewegen, correct?

Ja inderdaad, dat geeft uitsluitsel of het de carbs zijn of de kabel.....

certifiable:
dan zou ie ook meteen terug moeten veren, correct?

Ja dat klopt zou moeten....

Misschien iets te strak aangedraaid (al zou ik niet weten wat...)
Kan er vuil tussen de carb zuigers zitten? Veer (veren) vergeten zijn..... (geen idee, maar geeft ook zo'n effect)

Schrijver erikcx
Forum Lid 
#30 | Geplaatst: 5 juni 2024 19:58 
certifiable:
Kan het zijn dat door het schoonmaken (hoewel ik echt niet zoveel heb gepoetst) dat de vlinderkleppen wat stroef gaan

Heb ik nooit gehad, maar zeg nooit nooit....
Olie kan daar geen kwaad.

Pagina  Pagina 2 van 4:  « Vorige  1  2  3  4  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Carburateurs opnieuw opbouwen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0

www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven