GL5Er zijn voor mij argumenten om dat niet te doen, terwijl het wel past verwacht ik.
1. Ik kom uit de allroad wereld (BMW R100GS PD en Honda (Africa Twin 2018) CRF1000 DCT en reed ook veel off road. Daar zijn de velgmaten voor 21" en achter meestal 18". De bouw is dan hoger en er is meer grondspeling. Daar ben ik dus aan gewend en daar hou ik van. Een groot wiel is van nature meer spoorvast dan een kleiner wiel. De CX 500 heeft voor 19"en achter 18" en dat merkte ik al goed op een veldweg. Daar gaat die gewoon doorheen. En 16"is dan geen optie voor mij.
2. De versnellingsreductie van de GL650 is compleet anders. Als je het wil kan ik die grafiek daarvan ook opmaken.
3. De huidige maten vind ik prettig en er zitten heel goede Pirellis op met redelijk grof profiel. Een veldweg zal ik zeker pakken met die 78-er.
Naast een Honda Africa TWIN DCT als project een 1e serie CX500 genomen. Ik herinnerde me deze vanwege technische aspecten V-twin dwars, 4 kleppen/cylinder, cardan, vloeistofgekoeld en ca 200 kg.