Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Remklauw schoonmaken

 
Schrijver jagtegaal
Gast 
#1 | Geplaatst: 13 jan. 2003 12:42 | Aangepast door: Moderator 
Mijn nieuwe cx wil nog niet rijden omdat de voorrem nog aanloopt. Bij het demonteren kwam ik erachter dat de zuigers nogal vast zitten. Met geen mogelijkheid kreeg ik ze eruit. Ook nadat ik ze er een stuk had uitgepompt.
Wat is de meest handige manier om ze eruit te krijgen?

Schrijver Vzes
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 13 jan. 2003 17:30 
Ik heb laatst ook zelf gedaan. Ik was er twijfelachtig over of ik het zou doen maar heb toch besloten het zelf te doen.
Advies van de motorzaak was om beide zuigers er eerst een klein beetje uit te pompen, dan schoonmaken en olieen met remvloeistof en weer induwen. Dit herhalen en herhalen tot ze beiden eruit vallen.
Let wel, als je beide zuigers laat uitvallen, dan heb je geen druk meer voor de andere remklauw. Of heb je er maar één?
Als je ze er helemaal uitpompt, kun je het beste meteen de pakkingen vervangen. Ze schijnen niet zoveel te kosten.


René

Schrijver Hans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 13 jan. 2003 20:09 
Heren,

pas op met het 'er uit pompen' van remcylinders. Het kunnen gemakkelijk projectielen worden als ze onder druk de remklauw uitschieten.
Leg bij het pompen een stuk hout tussen zuiger en remklauw, dan kan ie er in ieder geval niet ongecontroleerd uitkomen.
Overigens als remzuiger sporen van roest en/of pitting vertonen dan MOETEN ze worden vervangen. Roest etc. wegschuren helpt niet; ze blijven dan lekken en remmen is nog steeds bewlangrijker dan gasgeven.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver rupert
Gast 
#4 | Geplaatst: 13 jan. 2003 21:51 
Ik heb recent ook de voorremmen van mijn C model vernieuwd (model met 2 remklauwen met dubbele cylinder). Om de cylinders eruit te kunnen halen heb ik in de 2 klauwen een plaat ijzer van ong 2 mm dik gelegd. Daarna moet je voorzichtig pompen tot (in mijn geval) de 4 zuigers op hun uiterste stand zitten. PAS OP : niet vergeten bovenaan remolie bij te gieten want anders komt er een dikke bel luht in de leidingen en kan je geen druk meer opbouwen ! Eens je zover bent kan je de zuigers er wel de laatste milimeter uitprutsen. De nieuwe set dichtingsringen en stofkappen kostte mij ongeveer €25 voor de 4 zuigers. Als je wil kan ik je de honda stoknummers doorsturen.
Het is mij gelukt, dan moet het jou zeker ook lukken ! Success !

Schrijver jagtegaal
Gast 
#5 | Geplaatst: 14 jan. 2003 07:41 
Dank voor alle tips. Ik heb inderdaad ook het model met 2 remklauwen met dubbele cylinder. Pompen zorgde in eerste instantie voor dat er maar 1 zuiger uit werd gedrukt. Daarna heb ik het met 1 remschijf gedaan. Ze kwamen hierbij er wel allemaal uit maar zaten dus nog steeds vast. Maar goed, ik heb weer voldoende input om het af te maken. Typisch hoe dit soort klusjes die je wel even denkt te klaren zo lang duren!
Dank Jane

Schrijver Vzes
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 14 jan. 2003 08:32 | Aangepast door: Vzes 
Ik had met dat karweitje op een gegeven moment geen druk meer. Toch leek het erop dat mijn reservoirtje geheel vol zat. Ik helemaal gefrustreerd...
Bleek later dat het rubber van het reservoir geheel naar binnen gezogen was, en het daardoor leek dat er genoeg olie inzat :-).
Daarna heb ik na het bijvullen van het reservoir maar het dekseltje er gewoon losjes opgelegd en ervoor gezorgt dat er een heel klein kiertje lucht in het reservoir kon komen. Dat was nog makkelijk met navullen ook Hoefde ik niet telkens de schroeven wer los te draaien om het deksel eraf te tillen!

René

Schrijver fomoco38@hotmai l.com
Gast 
#7 | Geplaatst: 19 mei 2003 23:35 
Zelfde probleem hier, geroeste pistons. Heb ze dan maar gelijk in inox gemaakt, kan niet meer roesten.
Groetjes Frank

Schrijver Roadkill
Gast 
#8 | Geplaatst: 20 mei 2003 10:01 
Let ook op de kleur van je remvloeistof, toen ik mijn resevoirtje opende kon ik de bodem niet eens zien, een hoop zooi erin dus, dit kan in de kleine gaatjes onderin je resevoir komen waardoor er een verstopping ontstaat in de cilinder onder je remhendel, dan kun je pompen wat je wil, maar druk ho maar.

Schrijver Vzes
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 18 juni 2003 10:37 
Ik ga van als het goed is vanavond mijn remzuiger-pakkingen vervangen. Weet iemand wat het juiste vet is voor de montage, en wat ik eventueel ook kan gebruiken?

Schrijver mrk
Gast 
#10 | Geplaatst: 18 juni 2003 19:01 
je hebt remvloeistof testers dan kun je testen of de vloeistof nog goed is want als er te veel vocht in zit en je rem wordt heet gaat het koken dan dan kun je niet meer remmen dus ook al lijkt het goed toch ff testen met een tester.
marc

Schrijver Floris
Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 18 juni 2003 21:40 
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 18 juni 2003 22:34 
vet voor rem pistons is ATE blauw verkrijg baar bij auto of motor onderdelen verkoop

groeten ouwe-jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 18 juni 2003 22:35 
vet voor rem pistons is ATE blauw verkrijg baar bij auto of motor onderdelen verkoop

groeten ouwe-jan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Remklauw schoonmaken

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 1 [ dyma99 ]
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven