Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Snelheid en aktieradius CX-en

 
Schrijver RemcodK
Gast 
#1 | Geplaatst: 21 jan. 2003 02:28 | Aangepast door: Moderator 
Hallo beste CX-bezitters..

ik vroeg mij af, nu ik zelf sinds kort eigenaar ben van een heuse CX-500A uit 1979, vroeg ik mij af of er veel verschillen in de topsnelheid en aktieradius zit.

Mijn motor loopt in de vijfde versnelling, bij zo'n 6000 toeren een nette 120 km/u. Top heb ik nog niet met hem gereden, maar ruim tegen de 170km/u heb ik em al wel gehad.. nu zou hij dus max 180km/u moeten kunnen rijden.

Maar wat nog veel belangrijker is, is de totale aktieradius. Waarom ik dit vraag, is omdat ik helaas laatst met een lege tank stond, terwijl ik er vanuit ging dat ik nog wel zeker 50 kilometer verder kon.. niet dus. Ik had, bij een buitentemperatuur van ca 3 graden, een radius van ca. 200 km. bij volle tank. Dit lijkt me nogal weinig voor een motor met tankinhoud van 16-17 ltr.
Nu is het denk ik wel zo dat bij dit koude weer en ook wel wat vochtig, de motor wat meer brandstof verbruikt.. maar ik moet toch zeker een 250 km. met volle tank kunnen rijden lijkt mij?

Graag hoor ik van jullie wat andere CX-en zoal doen.

Bedankt en groetjes,

Remco.

Schrijver Vzes
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 21 jan. 2003 08:58 
Mijn Silverwing heeft dezelfde motor als jij hebt. Mijn tank heeft ook 17 liter inhoud.
Ik rij 1 op 22 met mijn motor, maar ik rij alleen snelweg en file.
Omgerekend rij ik dus een 350 km op een tank.
Het is natuurlijk ook afhankelijk van je rij-eigenschappen. Kontinue 170 slurpt wel. En ook hard optrekken in de stad. Maar geen idee oftie daar maar 1 op 10 van rijd.
Als ik jouw was, dan zou ik mijn carburateur even goed schoonmaken.
Misschien sleept de sproeiernaald wat, wat tot een hogere brandstof gebruik leid.
Als je de carbs toch open hebt, polijst dan meteen de zuigers, dit geeft een betere respons op het gas.


René

Schrijver Gerard
Gast 
#3 | Geplaatst: 21 jan. 2003 16:40 
Remco,

Eerst een cx500-c gereden nu een gl-500 met beide motoren heb ik altijd rond 1 op 20 gereden stad en korte stukjes snelweg. Op lange afstanden is 1 op 22/23 haalbaar dus volg het advies van Rene maar op.

Gerard

Schrijver Hans

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 21 jan. 2003 20:07 
Remco,

het is inderdaad zo dat een CX bij normaal gebruik zo ongeveer 1:20 (normale ongelode benzine) verbruikt.
Gaat de CX beduidend meer verbruikten (meer dan 1:16) dan zijn de spoeiers en sproeiernaald uitgelubberd.
Hiervoor zijn revisiesetjes te koop (bijv. bij Bernd Muhl in Duitsland). Het schoonmaken van de carbs is geen oplossing althans niet voor een gunstiger verbruik. Misschien dat synchronisatie iets verbetering geeft. Je zou eens andere carbs (misschien heeft iemand die te leen) kunnen monteren om te zien of het verbruik inderdaad minder wordt.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver kaspar
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 21 jan. 2003 20:39 
Beste motards,
Ik wist niet wat ik las toen ik zag dat je op een GL 1 op 22 zou moeten kunnen halen!
Zowel mijn 500 c als mijn 650 rijden ongeveer 1 op 17 en hebben resp. 80000 en 50000 gelopen, en verbranden aan de bougies te zien niet slecht. (lichtbruin) Waar moet ik het best het eerst naar kijken voor het gebruik? Inderdaad de vlotternaald en sproeier?
Gr. Kaspar
lang leve de rat-bike! (ofwel: als het maar functioneert)

Schrijver Hans

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 21 jan. 2003 20:43 
Heren,

Een CX kan met veel minder benzine toe dan je denkt. Ik verwees naar Bernd Muhl, kijk maar eens op
www.CX-shop.de
Veel tips en je kunt gelijk zijn catalogus downloaden.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 21 jan. 2003 20:45 
Sorry, moet zijn
www.CX500-shop.de

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver RemcodK
Gast 
#8 | Geplaatst: 21 jan. 2003 23:59 
Hans, bedankt voor de tip.. ik zal er eens naar kijken.. sowieso haal ik donderdag nog een CX500A op.. die ik vanaf het forum hier gekocht heb.. en daarvan kan ik de carbs even testen.. eens zien wat ik dan op een tankje rijd.. al moet ik zeggen, nu het wat warmer is, hij wel weer wat zuiniger rijdt en ik trouwens ook 400 km geleden van die power up door de benzine gemengd heb om het vergummen iets tegen te gaan.. wellicht helpen alle kleine beetjes..

in ieder geval zal ik eens die sproeiers gaan bekijken..

naar mijn idee moet een 500cc idd 1:20 minimaal moeten kunnen rijden.. en ik rijd zelf niet als een gek.. redelijk rustig welliswaar..

Tot zover.. we houden elkaar maar op de hoogte ;)

Groetjes,

Remco.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Snelheid en aktieradius CX-en

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven