Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

tips

 
Schrijver epic
Gast 
#1 | Geplaatst: 17 maart 2003 19:33 
Kan er mij iemand wat tips geven op wat ik moet letten om een goede cx 500 c te kopen hij is van 81 en heeft 80000 km waar moet ik naar kijken

dank u om me te helpen

Schrijver Vzes
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 17 maart 2003 20:04 
Hoi, leuk dat je een CX wilt aanschaffen! Ook ik heb een jaar geleden die stap genomen. Inmiddels heb ik er al vele kilometers opzitten.
Hier wat tips waar ik in het vervolg op zou letten bij aankoop andere CX in willekeurige volgorde:

1) Een motor kopen maakt blind. Wees dus of nuchter, of neem een ander mee die je af kan remmen.
2) Maak een proefrit met steenkoude motor. Dit test het starten en het rijden met koude motor.
3) Vraag de historie van onderhoud. Rekeningen?
4) Kloppende geluiden uit het blok zijn een slecht teken.
5) Waterlekkage vanuit het waterpomphuis ook.
5) Let op bandenslijtage.
6) Let op het zadel. Haal hem eraf met de 2 bouten en check de onderplaat. Roest?
7) Bekijk dan gelijk de bedradingen onder het zadel, de accu en het luchtfilter.
8) Zet de motor op de bok, laat iemand achterop zitten zodat de motor achteroverhelt, en kijk of het stuur soepel van links naar rechts draait. Dit kontroleerd het balhoofd lager.
9) Haal je handen onder het rijden eens los van het stuur. Rijdt hij nog rechtuit?
10) Kijk na het rijden eens naar de voorvork of de vork geen olie lekt. Duw hem ook nog eens een paar keer flink in.
11) Sneaky tip: kontroleer of de kettingspannerbout vast zit en geen olie lekt.
12) Sneaky tip: kontroleer of je geen "white wire fix" hebt bij de motor. Meer info vind je hier
13) Trekt de motor lekker door vanaf 4000 toeren naar 8000 toeren?
14) Doe je groot licht en je knipperlicht aan en tuuter eens. Klinkt het nog lekker?
15) eeeh...als je vragen hebt over bovenstaande punten geef je maar een gil.

René

Schrijver epic
Gast 
#3 | Geplaatst: 17 maart 2003 20:44 
Wat bedoel je in gewone taal met de white wire fix

Schrijver Hans

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 17 maart 2003 21:03 
Hoi Epic,

dat is een truc om een slechte dynamostator in de hoge toeren (4000 - 6000) voldoende spanning te laten leveren. De stator van de CDI CX'en (tot globaal bj 1982) heeft aparte spoelen voor de hoge en lagere toeren. Meestal gaan de wikkelingen van de ontstekingsspoel op de stator die voor spanning in de hogere toeren zorgt kapot. Door de 'white wire fix' zorg je ervoor dat de ontstekingsspoel voor de lagere toeren ook de spanning geeft voor de hogere toeren. Dat kun je controleren op de blokstekker onder het zadel; als de witte draad niet meer de stekker in gaat maar daarvoor is verbonden met de blauwe draad voor de lagere toeren dan heb je te maken met deze 'fix' en dus ook een slechte/defecte stator.

Dit kun je in zijn algemeenheid doen als thuiskomer; langedurig gebruik brandt de stator door.

Overigens ben ik het eens met de adviezen van Rene. Ik heb toch nog een aanvulling. Het uitlaatsysteem voor de CX is bijzonder duur. Dus let op roest op de dubbelwandig uitgevoerde uitlaatbochten, de collectorbox (daar waar de uitlaatbochten in samen komen net als de uitlaatpijpen) onder de motor wil graag doorroesten (kosten Euro 250,-- voor een origineel exemplaar) en de uitlaatdempers zelf hebben graag gaten achter de ophanging aan de duo-voetsteunen.

Houdt er wel rekening meer dat een motor van die leeftijd en dus ook een CX vaak achterstallig onderhoud heeft. Onderdelen zijn duur en als je niet zelf kunt/wilt/durft te sleutelen (bijv het vervangen van de nokkenasketting samen met de kettingspanners) kan het aardig in de papieren lopen.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver epic
Gast 
#5 | Geplaatst: 17 maart 2003 21:27 
Dank je als er nog tips zijn laat maar komen

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 tips

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven