Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Schakelbak probleem met CX500A

 
Schrijver RemcodK
Gast 
#1 | Geplaatst: 19 maart 2003 00:48 | Aangepast door: Moderator 
Goedenacht mensen,

Ik had vanavond een probleem, waar ik overigens al eerder eens een keer last van had, het volgende:

Na een rit op de snelweg in de 5e versnelling, wilde ik op de afrit de koppeling inknijpen om terug te schakelen, maar ik kreeg de koppeling niet ingeknepen, alsof er iets tussenzat.. aldus ik kwam aan het einde van de afrit in mijn 5e versnelling stil te staan..

nu blijkt het volgende:

als ik in de 5e versnelling rijd en ik houd gas aan, dan kan ik zondermeer de koppeling inknijpen en terugschakelen.

als ik in de 5e versnelling rijd en ik laat een keer het gas los en geef opnieuw gas, kan ik gek genoeg hierna niet meer mijn koppeling inknijpen.. ik kan dan alleen nog maar terugschakelen naar de 4e door zonder koppeling te gebruiken, dat gaat gelukkig.. daarna kan ik gewoon weer koppelen.. ?!? (vaag)

wat in godsnaam zou dit kunnen zijn? in andere versnellingen heb ik er geen last van en ik ben een rustige schakelaar.. :D

groetjes,

Remco.

Schrijver Anoniem
Gast 
#2 | Geplaatst: 19 maart 2003 13:42 
Beste Remco,
Ik kan je niet helpen, maar dit is helaas wel een mooie casus voor de echte techneuten. Ik dacht in eerste instantie aan een sychromesh van de 5, maar dat lijkt me niet logisch eigenlijk. Ik kan alleen vragen bedenken voor de techneuten: zit er een soort beveiligingsvergrendeling op de bak die kan haperen?
Kan het de drukgroep zijn of de platen die ver heen zijn?
Ik ben benieuwd naar ieders ideeen!
Groeten
Ray

Schrijver Hans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 19 maart 2003 20:19 
Remco,

kun je de koppeling wel gewoon bedienen/inknijpen als de motor uit is ?
Met wat je beschrijft lijkt het mij geen defect aan de bak, want die schakelt gewoon (in jouw geval ook zonder gebruik koppeling), dus zit ik te denken aan de koppeling zelf.
Vragen van mij:
- hoeveel km hebben de koppelingsplaten er op zitten
- is de koppeling een keer uit elkaar geweest.

Het kan zijn dat door normale slijtage bramen aan de koppelingskorf zijn ontstaan waardoor de drukplaten blijven haken. Dat hoeft slechts te gebeuren in 1 bepaalde stand en de drukstift kan de platen niet meer vrijdrukken. Ook kan de drukstift zelf versleten zijn en/of het hefboommechanisme voor de drukstift.

Reparaties aan de koppeling zijn simpel en zelf heel goed te doen.
Olie aftappen, afdekplaat voor de koppeling op het voorste motordeksel er af halen, en dan kun je het drukmechanisme dat daarin zit al controleren.
Opneemstuk voor het druklager demonteren, centrale moer losdraaien (hiervoor is wel een speciale sleutel die je ook zelf kunt maken van een 27 mm dopmoer vereist) en de hele koppeling (korf + platen) kan naar voren worden uitgenomen.
Inspectie van korf en platen (merk wel de volgorde van de platen) is nu mogelijk.
Montage in omgekeerde volgorde van demontage met nieuwe pakking voor het deksel.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver niekvdh
Gast 
#4 | Geplaatst: 19 maart 2003 23:31 
Remco, het enige dat ik kan bedenken, is dat je speling op je krukas hebt. Als je op de motor afremt, is de belasting van de krukas andersom gericht (zeg maar naar boven), dan wanneer je het gas erop houdt. Normaal is dat geen enkel probleem: bij afremmen op de motor duwt de krukas de zuigers op en neer, (en bij gasgeven duwen de zuigers de krukas rond), terwijl de hartlijn van de krukas keurig midden door de lagers blijft gaan. Als je radiale speling op een lager hebt, kan de krukas een beetje kantelen, en zo misschien de hevel van de koppeling blokkeren. Ik weet eerlijk gezegd niet of dit onzin is, maar het is de enige verklaring die ik kan bedenken, die past bij jouw verhaal. Hans, heb jij hier ideeën over?

Niek

Schrijver Hans

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 20 maart 2003 23:26 
Niek,

een interessante theorie, maar ik denk dat de oorzaak best wel eenvoudiger kan liggen.
Wat ook nog zou kunnen is een onvoldoende gesmeerde koppelingskabel of een uitgelubberde koppelingshendel !

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver boomsluiter
Gast 
#6 | Geplaatst: 21 maart 2003 08:41 
Ik heb een soortgelijk probleem gehad.
Na een kwartier 120km/h gereden te hebben kon ik de koppelingshendel niet meer intrekken. Ging ik dan een paar km langzamer rijden (50 km/h ) dan was het intrekken weer mogelijk.
Na uit elkaar halen van koppeling bleek de centrale moer los te zitten. De platen kunnen dan iets naar voren bewegen en komen dan op een randje van de korf te liggen. Kijk dus eest even hier naar. Dit klusje is in een kwartier geklaard.

succes Jeroen

Schrijver RemcodK
Gast 
#7 | Geplaatst: 26 maart 2003 22:59 
Mja, ik heb nog niet kunnen sleutelen, maar na weer een weekje gereden te hebben, is het probleem deze week dus niet voorgekomen, gekke is dus dat het maar af en toe is...

nu weet ik zeker dat de kabel, smering en olie in het blok goed zijn, want die zijn nog niet zo lang geleden onderhouden..

nu ga ik, als ik de tijd kan vinden, aankomend weekeinde wel even kijken of het een losse 'centrale' moer kan zijn.. want overigens koppelt en schakelt hij perfect bij koude en warme motor :-)

Groetjes,

Remco.

Schrijver RemcodK
Gast 
#8 | Geplaatst: 10 juli 2003 00:29 
Zo, het heeft even geduurd, maar uiteindelijk heb ik het probleem kunnen ontdekken.

Het lag dus ook niet aan de schakelbak, maar stomgenoeg toch aan de kabel. Er bleek al enige tijd een breuk in een ader te zitten en wel vlak voor het punt waar de kabel de mantel uit komt, aldus onzichtbaar.
Ik ben de afgelopen tijd maar gewoon doorgereden met het idee dat het zo af en toe nog wel eens voorkwam dat ik de koppeling niet kon intrekken, maar vandaag brak de kabel half en kwam ik er dus op die manier achter. Gelukkig kon ik nog wel naar de plaats van bestemming rijden en daar ter plekke een andere kabel erop gezet.. rijd weer als een trein (Sorry, CX :) )

Groeten,

Remco.

Schrijver ouwe-jan
Gast 
#9 | Geplaatst: 10 juli 2003 19:31 
wat een voer geweest voor onze techneutenje kan van alles uitdenken
maar dat het de kabel was!!!!!!!!!!
groeten ouwe-jan

Schrijver niekvdh
Gast 
#10 | Geplaatst: 10 juli 2003 23:14 
Hans had dat anders wel in de gaten. Hulde!

Niek

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Schakelbak probleem met CX500A

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven