Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Duwen, startproblemen

 
Schrijver mcu
Gast 
#1 | Geplaatst: 5 april 2003 15:49 | Aangepast door: Moderator 
Beste CXers,

Probleem als volgt:
Duwen en na 1 klap starten
Met startmotor niet aan de praat te krijgen.
Wie kan mij de juiste richting wijzen?
Alles gecontroleerd maar ik zie iets over het hoofd.
Ken de werkplaats handboeken ongeveer van buiten maar er moet een kleinigheidje zijn wat ik nog niet geprobeerd heb.

laat maar iets weten het is altijd de moeite van het proberen waard.

Gr Marc.

Schrijver Vzes
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 5 april 2003 15:59 
Misschien het start relais?
Start eens heeeel kort en luister of je het relais hoort klappen.
Zo niet dan is het het relais.

René

Schrijver Anoniem
Gast 
#3 | Geplaatst: 5 april 2003 16:08 
Hallo Vzes,
Als het startrelais kapot is kan dan de startmotor draaien?
Gr Marc.

Schrijver Vzes
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 5 april 2003 16:19 
Ehhh, je zei toch dat elke suggestie de moeite waard was?
Ook maar even het boekje erbij gepakt, en nee, het startrelais zorgt er juist voor dat de startmotor een zeer hoge stroom krijgt. Die gaat dus draaien. Misschien dan toch je accu?

Anders moet je maar even wachten op Hans vrees ik.

René

Schrijver Hans

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 5 april 2003 16:33 
Marc,

probeer het eens met een volgeladen of nieuwe accu; geheid dat ie dan wel start. Het lijkt mij dat dynamoproblemen op komst zijn bij jou.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver mcu
Gast 
#6 | Geplaatst: 5 april 2003 17:28 
Hallo Hans,

Waarom start hij wel als je duwt,dan kan theoretisch de dynamo met toebehoren toch niet defect zijn!
Het lijkt wel of hij beter vonkt als je duwt dan als je het zelfde doet met de startmotor.
Dan slaan nl. de bougies nat en lijkt het wel of hij verzuipt.
Heb vanmorgen al vlotterniveau's bijgesteld maar nog zonder resultaat.
Tijdens het afstellen van de mengsel schroef viel mij wel of dat deze nauwelijks invoed hadden op het toerental.
basis instelling van ± 2 slagen maar loopt ook nog op 1 slag.
Mijn vermoeden is derhalve dat de hoeveelheid brandstof niet correct is.
Ook zonder lucht filter geen resultaat.
De startmotor draait als een tierelier en zeker zo hard als dat je duwt.
In de vraagbaak praten ze over lucht omloop sproeiers, ik heb deze door geblazen maar wat doen deze eigenlijk precies.Die 2 onder dat zwarte plaatje naast de gasschuif.

Dan nog iets laadspanning en vonkspanning werken afzonderlijk van elkaar en vonken doet ie.
Eigenlijk kan die motor niet weten of hij nou geduwt of gestart word.

Tot later groet Marc.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 5 april 2003 18:42 
Marc,

een CDI ontsteking (ik neem aan dat jouw CX een CDI ontsteking heeft) heeft veel stroom nodig om zowel elektrisch te starten en gelijktijdig een goede vonk te kunnen produceren. Daarom is deze vorm van ontsteking ook gevoelig voor corrosie op stekkerverbindingen omdat daardoor de weerstand van de bekabeling zeer hoog wordt.
Als alle accustroom naar de startmotor gaat dan blijft er natuurlijk niet genoeg over voor een goede vonk bij een compresie van 10:1 in de cylinder. Schroef je de bougie eruit dan lijkt het alsof inderdaad (onder atmosferische omstandigheden van 1 bar) een goede vonk wordt afgegeven. Maar in de cylinder moet diezelfde vonk wel zeker 10 bar overwinnen. Dus al je 'em aanduwt gaat wel de volledige accuspanning naar de ontsteking en start de motor meteen. Dat lijkt verdacht veel op een zwakke/verouderde accu.
Laad vannacht de accu eens volledig door en kijk morgenvroeg of ie dan wel start. Dan hoor ik dat wel.
Het lijkt mij vooreerst niet zinvol de afstelling van de carbs te wijzigen m.n. niet las de CX totdantoe goed heeft gelopen.

En trouwens het laadstroomgedeelte werkt bij de CDI CX onafhankelijk van de onstekingsspoelen op de stator.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver mcu
Gast 
#8 | Geplaatst: 5 april 2003 20:49 
Hans, volgens mij is die spannings dip een mogelijke oorzaak.
Zo meet ik bij de witte en blauwe draad ook geen 90 resp. 100 volt~,maar de ohmse weerstandswaarden volgens het werkplaats handboek kloppen wel.
De witte en de blauwe komen toch van de ontsteking af?
Nou Ja meten of niet mijn idee is als de ontsteking kapot is moest hij met aanduwen ook niet starten,dus ik redeneer dan zo dat de ontsteking in orde moet zijn.
Morgen ga ik weer verder,
Alvast bedankt voor de tips.Marc

Schrijver niekvdh
Gast 
#9 | Geplaatst: 5 april 2003 23:27 
Ik heb bij onze zweedse vrienden een keer gelezen dat iemand zijn startmotor uit elkaar had gehaald, goed schoongemaakt, lagers nagekeken etc. Weer in elkaar gezet, en de problemen waren over. Kennelijk was de mechanische weerstand zo groot geworden, dat daar te veel energie aan op ging. Het is de moeite van het proberen waard, ik moet dat zelf ook doen bij mijn motor.

Niek

Schrijver mcu
Gast 
#10 | Geplaatst: 6 april 2003 13:29 
Hallo Niek,
Ik heb tijdens het starten de spanning gemeten en inderdaad de spanning liep terug richting 10 volt.
Heb de startmotor gedemonteerd en ga dat ding maar eens bekijken.
Bedankt voor de tip en hoop dat dit de oorzaak is.
Gr Marc.

Schrijver scorpiov6
Gast 
#11 | Geplaatst: 10 april 2003 17:47 
ik heb dit ook wel eens gehad met een auto die wou alleen starten als hij koud was.oorzaak?versleten startmotor nam zoveel stroom dat er niks meer over was voor de vonkjes!andere starmotor erop probleem weg!

Schrijver mcu
Gast 
#12 | Geplaatst: 10 april 2003 19:06 
Bedankt voor de tip alleen heb ik de startmotor reeds schoon gemaakt.
Er zat inderdaad redelijk veel grafiet slijpsel in en is het zeker de moeite waard alle CX startmotoren eens een schoon maak beurt te geven.
Niet veel werk en zeker goed voor de start capaciteit van alle CXen.
Om de restlevensduur van dit belangrijke onderdeel te vergroten raad ik iedereen aan dit nog dit jaar eens te doen.

Groet Marc.

Schrijver johannes
Gast 
#13 | Geplaatst: 10 april 2003 20:40 
Marc let ook op uitgesleten lagering van de startmotoras.Dit moet deze centereren.Te veel speling kan je opheffen een een strookje Phosforbrons.

Schrijver johannes
Gast 
#14 | Geplaatst: 10 april 2003 20:47 | Aangepast door: Moderator 
Verder heeft Hans helemaal gelijk.De noodtruc die je nog kunt toepassen om het de vonk gemakkelijker te maken is om de bougie elektroden afstand te verklijnen.Een gare of vervuilde startmotor kan inderdaad alle spanning opeisen zodat er voor de bobine niets over blijft.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Duwen, startproblemen

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven