Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Brandstof met of zonder toevoeging

 
Schrijver kaspar
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 19 april 2003 19:43 | Aangepast door: Moderator 
beste allemaal,

tot mijn verassing maakt toevoeging van loodvervanger (apart flesje) en 98 octaan benzine meer uit dan ik had gedacht. de motor draait regelmatiger stationair en pakt beter op bij lage toerentallen. wat mij betreft is de loodvervanger echt een aanrader als het geld niet echt een probleem is. het flesje kostte 9 euro en is voor 250 liter benzine bedoeld.
hebben anderen er ook ervaring mee?
gr kaspar
lang leve de rat-bike! (ofwel: als het maar functioneert)

Schrijver Hans

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 19 april 2003 20:32 
Kaspar,

je hoeft met gelode benzine en nu loodvervanger in combinatie met 98 octaan benzine geen ervaring te hebben omdat de CX primair is ontworpen voor de Amerikaanse markt en daar hadden ze ook midden jaren '70 alleen nog maar ongelode 'normale' benzine. Dus daar rijdt ie in Europa ook heel goed op.
Echter is de samenstelling van de benzine in de afgelopen 25 jaar geloof ik drastisch veranderd (de huidige benzine schijn veel 'schraler' te zijn dan eind jaren '70). Dat kan wel een reden zijn van de door jou geconstateerde verbetering. Ik weet wel dat de 'super' benzine andere toevoegingen heeft dan 'normale' benzine, waardoor bijv. voor (oudere)tweetacten wordt afgeraden 'super' met de olie te mengen vanwege het feit dat na enige standtijd 'super' benzine de olie weer afscheidt (en dan loopt de tweetact 'droog' als je er niet op bedacht bent en een vastloper is het gevolg); 'normale' benzine doet dat niet.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver kaspar
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 3 mei 2003 14:03 
Ik nog eens geprobeerd met euro 95 plus de toe te voegen loodvervanger. Rijdt ook prima. Maakt iets harder geluid. Ik denk dat octaan 95 in principe prima is want volgens het boekje zou de cx dat moeten kunnen hebben. De loodvervanger lijkt de compressie toch goed te doen omdat er nu gewoon wat meer vermogen in het blok lijkt te zitten. Ik zou de compressie nu eigenlijk eens moeten meten. (met en zonder loodvervanger)
Gr. Kaspar
lang leve de rat-bike! (ofwel: als het maar functioneert)

Schrijver niekvdh
Gast 
#4 | Geplaatst: 3 mei 2003 21:56 
Kaspar, voor de compressie maakt de brandstof niets uit. Dat is gewoon de mate waarin het gasmengsel wordt ingedrukt, en dat wordt bepaald door de verhouding van het volume van de verbrandingskamer als de zuiger in het bdp staat, en dat volume als de zuiger in het odp staat. Compressie meet je om te kijken of er geen gasmengsel weg kan lekken. Dan is hij namelijk lager dan wat je mag verwachten. Overigens reed mijn CX500 ook beter op Euro 98, op 95 pingelde hij, en dat is meestal een teken dat de klopvastheid te laag is.

Niek

Schrijver terry

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 6 mei 2003 23:38 
Nu ik dit allemaal gelezen heb moet ik dit natuurlijk ook eens proberen;
heb net gaan tanken en 10ml loodvervanger toegevoegd; morgenvroeg moet ik alweer een 20km rijden dus zal het er wel al door zijn. Op het flesje staat dat het het slijten van de kleppen tegengaat en daarop een laagje vormt ? Moet ik nu mijn kleppen opnieuw stellen en het resultaat afwachten ;want kletteren doen ze toch altijd .?

Schrijver MG-01-VS
Gast 
#6 | Geplaatst: 7 mei 2003 12:11 
koop en bus boven smeering en je bent van alle problemen af ?????wat smering betreft want benzine is nog geen benzine vooral bij de goedkoopen stations is het wel eens knudde tank daarom bij goede merken

Schrijver terry

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 7 mei 2003 12:32 
MG;
afhankelijk van verschillende benzinemerken heb ik ook al ondervonden.. maar wat bedoel je met koop en bus ....

Schrijver Anoniem
Gast 
#8 | Geplaatst: 7 mei 2003 12:47 
Ik heb destijds tijdens de olie verversing slick 50 aan de olie toegevoegd. Sindsdien het ik c.a 6000 km gereden met een prima resultaat.
Motor gaat regelmatiger lopen. Je merkt wel dat je het stationaire toerental moet bijstellen. Ik tank dus gewone euro 95. De verhalen die er rond gaan over een slippende koppeling zijn onzin. Als dit gebeurt was de koppeling al slecht
Jan

Schrijver terry

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 7 mei 2003 13:04 
Dank U wel Jan.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 7 mei 2003 15:18 
Heren,

ik loop niet zo weg met toevoegingen aan olie en benzine.
Ik tank al jaren Euro 95 normale benzine. Jullie hebben mij echter wel nieuwsgierig gemaakt; dus zal ik toch een keer super 98 tanken om te zien of mijn oude beestje (120.000 km) daar gelukkiger van wordt. Jullie horen nog.

Ooit heb ik eens voor de keuze gestaan Castrol Magnetic olie in de CX te kieperen. Dat is olie met zo ongeveer zo'n toevoeging als Slick 50. Alleen stond toen wel op de verpakking dat die olie niet geschikt is voor 'natte' koppelingen (gevaar van slippen). Met de BelRat ESP (half synthetisch) ben ik sedertdien zeer tevreden.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver MG-01-VS
Gast 
#11 | Geplaatst: 8 mei 2003 17:34 
anoniem daar bedoel ik mee een busje bovensmering van een gerenomeerd merk en doe dat procentsgewijs bij de benzine, merk [bardal]

Schrijver Anoniem
Gast 
#12 | Geplaatst: 8 mei 2003 20:14 
Met AVGAS100LL (vliegtuigbenzine 100 octaan met loodtoevoeging) loopt 'ie als de spreekwoordelijke speer! Is alleen slecht te verkrijgen.

Schrijver Vzes
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 10 mei 2003 20:26 
Slick50? HAHA.
Als je weet wat voor moeite een fabrikant moet doen om bv. een laagje teflon op zijn pannen te krijgen, zou simpel een flesje Slick50 voldoende zijn om om hetzelfde effect te verkrijgen? Daaaaag.

Als je het dan toch hebt over een voorbehoedsmiddel tegen motorslijtage, dan zou dat Zink kunnen zijn. Zink is uit de huidige olieen geschrapt omdat dit schadelijk is voor een catalisator. ( Ja, bv. BMW motoren hebben een catalisator. En om een claim te voorkomen is het eruit gehaald.) Het heeft echter een uitstekend smerende eigenschap in geval van metaal op metaal. In geval van beginnende motorschade, zoals de zuigerveren tegen de cylinderwand, zou Zink dus kunnen smeren. teveel Zink in de olie heeft echter een paar nadelen, waar ik nu niet op inga.

Persoonlijk wil ik eens experimenteren met TSL. www.lare.nl
De Goeroe op Honda 6 cylinder motoren is hier erg positief over. Ik heb eens met hem gemaild.

René

Schrijver MAST

Moderator 
#14 | Geplaatst: 21 mei 2003 14:02 
Hallo Vzes, Bedoel je niet dat er LOOD in de benzine zat? Als alles goed afgesteld stond,kreeg je vroeger zo'n mooie "grijze pijp'in je auto uitlaat. Dat zink zou smeren,daar heb ik nog nooit van gehoord.Ik ben geen chemicus maar misschien weet jij er meer van?
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Brandstof met of zonder toevoeging

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven