Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Oliefilterbout zit vast?

 
Schrijver Roadkill
Gast 
#1 | Geplaatst: 28 mei 2003 12:21 
Hallo een ieder, na nachtmerrie vehalen over afgebroken bouten en gestripte schroefdraad ben ik begonnen aan het verversen van de olie van mijn machien, maar ik krijg de olie filterbout niet los en ik durf er niet 'full power' aan te hangen, want als ie afbreekt = einde motor. Zou het makkerlijker gaan als de motor heet is? Tips over het loskrijgen van deze bout zijn erg welkom. Of hij moet standaard zo vast zitten maar ik heb er geen ervaring mee.

Schrijver MAST

Moderator 
#2 | Geplaatst: 28 mei 2003 14:11 
Hallo, die bout kan inderdaad behoorlijk vastzitten. Wat je kan proberen is om er met een kunststof of rubber hamer een tik tegen te geven (schrikken) .Of zet een oliefilter tang op het filterhuis en draai gelijkertijd aan het huis en de bout. Olie moet je zo wie zo warm/heet aftappen. De "bout" is bij de honda dealer nog te krijgen, dus als de bout beschadigd, kan je er nog een nieuwe indraaien.
Succes, Marcel
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Roadkill
Gast 
#3 | Geplaatst: 28 mei 2003 16:16 
Hij is los, kun je bij dit soort bouten ook een beetje vet op de draad smeren zodat ie makkelijker los komt in het vervolg???

Schrijver MAST

Moderator 
#4 | Geplaatst: 28 mei 2003 17:18 
Mooi dat ie los is!! Volgens mij kan een beetje vet op de draad geen kwaad maar of het helpt?
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Floris
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 28 mei 2003 19:06 
Het officiele aanhaalmoment van de filterbout is 19,6-24,5 Nm maar in praktijk gaat het meestal op gevoel (en zonder momentsleutel). Ik zou de O-ring van het filterhuis vervangen als deze afgeplet is. Een verse O-ring zorgt voor een goede afdichting tussen filterhuis en carter, zodat je niet in verleiding wordt gebracht om de bout te strak aan te draaien.

succes,
Floris
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Roadkill
Gast 
#6 | Geplaatst: 29 mei 2003 00:38 
ik ben gelukkig in het bezit van 2 momentsleutels zodat alle aanhaal momenten veilig toegepast kunnen worden. Ik vervang zowel de grote o ring als de kleine om de filterbout, en natuurlijk de olie! eventueel zit ik te denken aan een andere filterbout van steviger materiaal en een magnetische aftapgatbout

Schrijver Floris
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 29 mei 2003 09:32 
De 12 mm kop van de filterbout is nogal zwak. Er bestond ooit een bout met 17 mm kop (niet origineel Honda) maar die kan ik in Nederland niet vinden. Wel in de USA maar dan zit je weer met hoge verzendkosten.

Als iemand weet hoe ik aan een 17 mm kan komen dan hou ik me aanbevolen.

Floris
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver MAST

Moderator 
#8 | Geplaatst: 29 mei 2003 12:08 | Aangepast door: MAST 
Ik heb er laatst een gekocht bij Adventure motorsports in Amersfoort.
De bout was wel iets te lang, maar zou volgens de boeken moeten passen. Het draad is in elk geval lang genoeg om een stuk in te korten. Het ding kostte iets van € 13,-
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Roadkill
Gast 
#9 | Geplaatst: 29 mei 2003 20:50 
dit meld ook die engelsman op zijn site... origineel is de bout 78mm of zo maar die is niet leverbaar, een van d 85mm is in te korten, vergeet niet de bout goed schoon te maken na het zagen....

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Oliefilterbout zit vast?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 4
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven