Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Gebruik Koelvloeistof.

 
Schrijver Ludo
Gast 
#1 | Geplaatst: 8 juni 2003 14:54 
Hallo techneuten,
Mijn 1980 ér CX 500 C, gebruikt redelijk veel koelvloeistof, ongeveer 0,5 liter per 1000 km. Er is niets van lekkage te zien, en de koppakkingen zijn recent vervangen, helaas zonder resultaat. Kan het zijn dat de dop van de radiator stuk is??
Of is de waterpompkeerring defect, maar volgens de technische beschrijving moet dit zichtbaar zijn door een afwaterringsgaatje onder de waterpomp, doch ik kan geen lekkage ontdekken. Wie weet meer????
Alvast bedankt.
Ludo.

Schrijver marcel
Gast 
#2 | Geplaatst: 8 juni 2003 16:14 
Ludo, je moet eens goed naar het kunststof expansie-reservoir kijken.
Kleine scheurtjes in dit vat komt veel voor.
Marcel.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 8 juni 2003 17:21 
Ludo,

het kan ook zijn dat de onder veerdruk staande radiatordop niet meer goed is. Is de veer te slap dan kan een deel van de koelvloeistof uit de radiateur in het expansievaatje terechtkomen en van daaruit via de overloop en het slangetje onder het rijden op het wegdek weglopen. Geen wonder dat je dan geen lekkage sporen ziet.

Je zou het nivo van de koelvloeistof in de radiator moeten controleren; dat moet zich op de hoogte van de radiatorhals bevinden. Dus bij koude motor tank er af, dop losdraaien en kijken.
Staat de koelvloeistof te laag dan bouwt het systeem geen druk op en loopt de motor wat heter dan anders. Vrij recent heb ik ook deze dop moeten vervangen en het nivo in de radiator moeten bijvullen.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Ludo
Gast 
#4 | Geplaatst: 8 juni 2003 22:58 
Hai,
Bedankt al voor de reactie's, maar Hans, wat was voor jou de reden om de dop te vervangen?? Met name het koelvloeistofgebruik van mijn CX baart mij zorgen.
Het verschil in koelwaterniveau in het expansievaatje is ongeveer 1 cm verscil tussen warme en koude motor, dit na 10 km rijden.
Groet, Ludo.

Schrijver Hans

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 9 juni 2003 00:13 
Ludo,

bij mijn CX was dat werschil na elke 25 km (afstand woon-werk) zeker 5 cm.
En dat kwam dan doordat het koelvloeistofnivo in de radiator daalde.

Pas bij de 2e dop is het verschil warm - koud inderdaad weer ca 1 cm en blijft de radiator vol en zijn ook de temperatuurverschilen op de meter beperkt.

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Ludo Haane
Gast 
#6 | Geplaatst: 9 juni 2003 23:35 
Hallo,
Heb vandaag het koelsysteem onder 1 bar druk gezet. Een kleine lekkage rond de dop van de radiator. Heb de lipjes iets verbogen, en lekkage was weg. Heb het systeem enkele uren onder druk gehad, doch geen zichtbare lekkage. Wordt vervolgd.
Groet, Ludo.

Schrijver Ludo Haane
Gast 
#7 | Geplaatst: 13 juni 2003 14:48 
Hallo techneuten,
Bedankt alle voor de tips, na enig denk- en hobbywerk bleek de bovenste rubber ring van de radiatordop niet meer goed af te dichten. Na het verbuigen van de twee sluitlippen van de dop: Probleem opgelost. Een heerlijk gevoel om weer met een technisch goede CX te rijden.
Groet,
Ludo

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Gebruik Koelvloeistof.

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven