Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Cardanas 650

 
Schrijver kaspar
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 15 juni 2003 14:20 | Aangepast door: kaspar 
Hallo allemaal,
Kan iemand mij vertellen wat er gewoonlijk stuk gaat aan de cardanas van een 650?
Ik hoor soms over problemen die anderen ermee hebben, maar preciezer dan "de cardanas is stuk" weet ik niet.

Wie kan het toelichten? Gaat het om een zwakke plek van de 650? Gaat het om de meenemer in het achterwiel? Gaat het om het tandwiel van het cardanstel dat in de meenemer valt? Gaat het om de pignon of het kroonwiel? Of gaat het om de kruiskoppeling? Of anders?

bvd Kaspar
lang leve de rat-bike! (ofwel: als het maar functioneert)

Schrijver emile verstege
Gast 
#2 | Geplaatst: 20 juni 2003 13:35 
Hoi kasper,

Er is mij niets bekend van problemen met de cardan. Bij geen enkele CX.
Een aantal 650-modellen hebben last gehad van een scheef gelaste achterbrug. Daardoor ontstond een grote slijtage aan de opnemer/tandbus op het achterwiel. Daar viel niet tegen op te smeren.
Ik heb er zelf ook last van gehad. Wellicht dat daar het verhaal vandaan komt.
Wel moet je de tandbus van de cardan bij alle CX-en goed insmeren met molybdeendisulfidevet en regelmatig onderhouden.
That's all.

Schrijver kaspar
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 20 juni 2003 18:15 | Aangepast door: kaspar 
Dankjewel Emile,
Ik hoorde toevallig vandaag een verhaal dat hierop aan sluit van iemand anders!

Het lijkt hem inderdaad in de meenemer cq opnemer-tandbus te zitten.
Smeren maar dus. Volgens hem was voelbare speling dwars op de velg het begin van het einde.
Gr. Kaspar
lang leve de rat-bike! (ofwel: als het maar functioneert)

Schrijver kaspar
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 20 juni 2003 22:04 | Aangepast door: kaspar 
Beste Emile, 650 rijders, eigl. aan alle cx-ers,

Ik heb vanavond het achterwiel van de 650 los gehad. En inderdaad, de opnemer had dunne tandjes. Het contra gedeelte van het cardanstel overigens ook, wat ook voor de hand ligt.
Ik heb de opnemer in het achterwiel vervangen door een beter exemplaar en ingevet met het molybdeen spul.
De speling is nu uit het achterwiel. Maar eigenlijk moet het contragedeelte van het cardanstel ook nog een keer vervangen.

Het lijkt me voor alle cx-ers verstandig om laten we zeggen elk jaar even het achterwiel los te halen en de opnemer met nieuw molybdeenvet in te smeren.
Wie weet kom je anders ook nog eens pardoes zonder aandrijving te staan...

Tip: haal bij het demonteren de remschijf los van de velg, dan kan je het achterwiel onder de motor vandaan halen zonder dat de motor scheef gehouden moet worden en zonder dat het achterspatbord eraf moet zoals in de handleiding wordt geadviseerd.

Groeten, en veel cardanwijsheid, Kaspar
lang leve de rat-bike! (ofwel: als het maar functioneert)

Schrijver tinusaanhetij
Gast 
#5 | Geplaatst: 11 juli 2003 00:11 
Sinds een tijdje geeft m'n (650) kardan een knal bij vrijwel elke schakeling als ik weer aankoppel. Tevens lekt olie uit de ontluchting onderaan. Tips?
Martin

Schrijver stiek
Gast 
#6 | Geplaatst: 11 juli 2003 18:56 
Ik heb vorig jaar onderweg naar frankrijk stilgestaan met dit probleem. Cardan en meenemer helemaal glad. geen aandrijving, einde vakantie. Ik was gelukkig nog niet zo ver van huis (50 km) maar leuk is anders. Goed invetten dus...

groet niek

Schrijver The Red Baron
Gast 
#7 | Geplaatst: 14 juli 2003 23:34 
Ik heb met mijn vroegere GL500 een vergelijkbaar probleem gehad. Eerst was er een hap uit het grote kroonwiel van de haakse overbrenging. Dit werd geweten aan een materiaalfout. Tweedehands cardanhuis gemonteerd. Daarna begaven de binnen en buiten-vertanding het. Weer tweedehands cardanhuis met meenemer op wiel gemonteerd. Ging weer kapot. Verder gezocht: Oorzaak was een defect lager in het achterwiel, zodat het achterwiel lagerde via de tandbussen waar ze niet voor gemaakt zijn. Dus nieuwe lagers en tweedehands cardanhuis gemonteerd.

Ik ben nu in het gelukkige bezit van een 83-er GL650. Sinds vandaag loopt de olie uit het cardanhuis als ik hem/haar op de jiffie zet. Geeft veel rotzooi op de oprit. Weet iemand wat dat kan zijn en of dit zelf te repareren is ?? Of moet ik weer op zoek naar een tweedehands cardanhuis. Ik heb het nog niet losgemaakt. Leuk klusje voor het weekend.
Anders plaats ik na het weekend een nieuw topic onder de kreet: Lekkage cardanhuis.
Groet, Nico

Schrijver tinusaanhetij
Gast 
#8 | Geplaatst: 15 juli 2003 13:51 
Over olielekkage uit de kardan: http://www.cx650c.de/start.html zie onder Erfahrungen & tips
Martin

Schrijver The Red Baron
Gast 
#9 | Geplaatst: 17 juli 2003 23:02 
Helaas, het is niet het ontluchtingskapje maar echt een kapotte oliekeerring bij de meenemer naar het wiel.
Zie nieuw topic: Lekkage Cardan.
Nico

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Cardanas 650

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven