Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

testen van de spoeltjes

 
Schrijver attema
Gast 
#1 | Geplaatst: 8 juli 2003 14:13 
Op de site lees je veel over de problemen met de cdi ontsteking, heb er in 200.000 km nog nooit last van gehad. Een goede manier om te bepalen of de spoeltjes in het blok nog functioneren is de weerstand en de inductie te meten. Heb eens wat gestoeid met een moderne multimeter, tot zover zijn dit de resultaten
De inductie heb ik gemeten in gedemonteerde toestand, de rotor zal de inductie iets beinvloeden.

Dynamo, gemeten tussen de gele draadjes: 3* ~0.6 Ohm/2.6mH
Deze draadjes mogen niet aan massa liggen.

Ontsteking, alle spoeltjes zijn doorverbonden met de massa.
Als je in deze 8 polige stekker kijkt zie je dat er 1 pen mist, pennetje hier naast is massa
Alle andere pennetjes zijn aangesloten op de spoeltjes.
De pennetjes die het verst van de massa pen verwijderd zijn, zijn de aansluitingen van de vervroeger spoeltjes.
De andere 4 zijn de normale timing spoeltjes.
meetwaardes, vervroeger spoeltjes 2 * 213 Ohm/270mH
timing spoeltjes 2 * 93 Ohm/47mH en 2 * 112 Ohm/51mH
Volgens mij ben ik nog een spoeltje vergeten, oplaadspoeltje voor de cdi, kom daar op terug. Ook zal ik meten wat de invloed is van het aanbrengen van de rotor.
Wat wel uit de metingen blijkt is dat alles dubbel is uitgevoerd, voor de linker en de rechter cilinder.
Een vergelijking tussen de spoelen moet dus veel duidelijkheid geven, d.w.z. De weerstands waardes van de spoeltjes moeten aardig met elkaar overeenkomen tussen de linker en de rechter cilinder.
Wordt vervolgt, Idsart

Schrijver reinier
Gast 
#2 | Geplaatst: 8 juli 2003 16:27 
leuk -nuttig- bedoel ik,ga zo door ,kun je ook iets over het cdi-kastje vertellen en de daaraan gekoppelde "stierenkloten" zoals ik ze er vindt zien ?
reinier

Schrijver Hans

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 8 juli 2003 20:05 
Idsart,

de waardes die jij meet op de 8-polige stekker meet ik ook.
Alleen de waarden van de gele dynamodraadjes liggen bij meting tussen de afzonderlijke draden bij al mijn CX'en tussen de 0,9 en 1,2 Ohm, dus duidelijk hoger dan jij meet. .
Ik weet niet of dat van invloed is op de hoogte van de laadspanning. Uiteraard mag geen van deze draden doorgang hebben naar de massa

Een aantal van de CX'en die ik aangeschaft heb hadden statorstoringen. Meestal de dynamo, maar in 1 geval alleen de ontstekingsspoelen.
Heb overigens in heel veel CX kilometers nog nooit een defect gehad aan de vervroegingsspoeltjes of bobines.

Wat mij wel is opgevallen dat in de loop der jaren bij een aamtal machines behoorlijk was geprutst (en dus vernield) door onoordeelkundige hobbyisten.

Groet
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver attema
Gast 
#4 | Geplaatst: 9 juli 2003 08:48 
Hans, ben het hier mee eens. Dat jij iets andere waarde meet als weerstand van de stator spoelen is niet vreemd. Als je de meet pennen tegen elkaar houd , staat dan de ohm meter op nul?
Weerstand van de cdi-oplaadspoeltjes zijn ongeveer 400 en 500 Ohm en een inductie van 1,7 en 1,9 H.
Het wel of niet aanwezig zijn van de rotor maakt weinig uit wat betreft de zelfinductie.
Als de stator spoelen van de dynamo stuk zijn valt de inductie terug van 3mH naar 0.1mH. Een zeer groot verschil en ook blijkt dan dat er een massa verbinding is.
De weerstand van de stator spoelen is niet vaninvloed op de laadspannig, wel op de maximaal te leveren stroom.
Zal ook eens metingen gaan doen met een draaiende motor, gewoon omdat het leuk is!
Idsart

Schrijver reinier
Gast 
#5 | Geplaatst: 14 juli 2003 17:19 
aan idsart en hans
Erg interessant jullie meetwaarden. Zelf zit ik hoogstwaarschijnlijk met een defecte dynamo alleen weet ik nog niet zeker of de cdi misschien (ook) kapot is .Vreemd genoeg meet ik verschillende waarden tussen een koude motor en een warme (meteen meten na ritje).Zouden jullie eens willen meten of je met een warme motor ook op andere waarden uikomt ?
KOUD WARM
2*112 2*140
2*94 2*116
vervroeger 2*212 2*266(+-)
oplaadsp 388,306 562 , 443

Dit is een revisie dynamo na 800 km toeren (erg balen)
Vreemd is ook dat de vervroeger ook afwijkingen laat zien. Dat hoor je ook in de neutraal bij bv 8000 toeren. Vast bedankt jongens
Reinier

Schrijver Anoniem
Gast 
#6 | Geplaatst: 15 juli 2003 20:34 
Hoi Reinier, koperdraad is erg warmte gevoelig. Je kan het uitstekend gebruiken voor het meten van de temperatuur. Weet even de formule niet maar aan de hand van het weerstands verschil is zo de temperatuur uit te rekenen. Bij elke motr zal je dit verschil dus meten!
DAt een revisie dynamo andere waardes laat zien is heel gewoon.
Idsart

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 testen van de spoeltjes

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven