Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Olie en keerring vervangen in voorvork GL 500D

 
Schrijver mth
Gast 
#1 | Geplaatst: 14 juli 2003 00:17 
Beste Honda CX ? Silverwing Bikers!
Ik ben in het bezit van een HONDA GL 500 D Silverwing. De keerring van de linkervoorpoot "zweet"een beetje. Daarom wil ik hem vervangen.
De grote vraag is: moet de hele voorpoot uitgebouwd worden, d.w.z. uit de kroonplaat van het balhoofd demonteren? Of kun je volstaan met het losdraaien van de twee boutjes onder de steekas, en daarmee het onderste voorvorkdeel los kunt nemen, en zodoende de keerring vervangen?

Ik ben ook benieuwd naar olieverversen van de voorvorkpoten: in het handboek staat de oliespecificatie vermeld en de inhoud (210cc) de vraag is echter: het betreft een voorpoot met luchtventiel en overbruggingsslang tussen de L en R poot. De oude olie kan volgens mij vervangen worden door de aftapplug boven de steekas van het wiel los te draaien. Hoe vul je de veerpoot met nieuwe olie? Moet je het ventiel boven op de veerpoot er helemaal uitdraaien?
Graag jullie deskundig advies, ik neem aan dat iemand dit probleem al eens opgelost heeft. Alvast bedankt voor jullie reactie(s). Maarten

Schrijver coenox

Voorzitter 
#2 | Geplaatst: 14 juli 2003 08:15 
Hoi Maarten,

De vorkpoten moeten eruit. Ik heb het bij mijn CX gedaan en het is allemaal heel goed te doen. Dat luchtventiel heb ik niet en daar kan ik je dus niets over melden. Maar als je op deze Engelse site kijkt, kun je stap voor stap zien hoe een en ander wordt gedaan.

Coen
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver petophetnet
Gast 
#3 | Geplaatst: 14 juli 2003 09:12 
er zit geen verschil in het vervangen van de vorkpoten met of zonder lucht nippel.

de olie gaat er via de aftapplug uit, die kan per cx type wel verschillen, en de olie gaat er gewoon aan de bovenkant in. De bovenste doppen, inclusief de lucht nippels, er af draaien en vullen.

daarna de doppen weer monteren, let op de veren, en klaar is kees

Schrijver kaspar
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 14 juli 2003 18:47 
Afhankelijk van de staat van de veren kan het wel enige moeite kosten om de doppen er weer op te krijgen.

En pas op dat de dop die je los draait niet om je oren vliegt: dus hou niet je hoofd bij het afdraaien pal boven de vorkpoot. Maar ik vrees dat je bij het verversen van de olie niet onder het afdraaien van een dop uit komt en voor het vervangen van een keerring niet onder het demonteren van een poot.
Succes, Kaspar
lang leve de rat-bike! (ofwel: als het maar functioneert)

Schrijver niekvdh
Gast 
#5 | Geplaatst: 14 juli 2003 22:32 
Het zal vast ook wel lukken met de poot in de schetsplaten. Misschien is dat zelfs wel makkelijker. Ik draai in ieder geval altijd de doppen er af als hij nog vast zit, omdat je anders de poot in de bankschroef moet klemmen. Wel opletten als je de onderpoot er af trekt: die kan dan tegen de grond slaan en dat is niet fijn. Je zal sowieso een flinke steun onder het blok moeten zetten, om hem goed op zijn achterwiel te krijgen.

Niek

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 17 juli 2003 19:00 
Er helemaal uithalen is wel beter want dan kan je het helemaal uitelkaar halen en alles goed schoonmaken. Ik heb een foto met de verschillende componenten van mijn Silverwing op http://groups.msn.com/cxglmcc/wouterssilverwing.msnw

Als je de keerringen vervangen hebt pers dan geen lucht of heel erg weinig (1 bar) de luchtdruk veroorzaakt snellere slijtage van de keerringen.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver niekvdh
Gast 
#7 | Geplaatst: 17 juli 2003 21:35 
Mooie fiets, Wouter, en mooie plaatjes ook. Als je de poten weer eens uit elkaar hangt, moet je wel ook glijlagers vervangen, want als er zoveel koper te zien is, slijten ze erg hard. Normaal zit er een harde laag op die metaalkleurig is.

Niek

Schrijver dikkezeug
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 18 juli 2003 18:40 
Dank je Niek, Ik zal er de volgedne keer als ik ze uit elkaar haal naar kijken. Was sowieso een beetje een haastwerjk voordat ik hem naar de Uk over reed.

Wouter
Als het niet gerepareerd is kan je het niet stuk maken.

Schrijver fomoco38
Gast 
#9 | Geplaatst: 17 aug. 2003 21:53 
Eventjes iets over die "harde laag" van niekvdh.
Die alluminiumkleurige laag op de bussen is wel degelijk allumium. Das een zacht materiaal om de "trillingen" op te vangen. Bigend en drijfstanlagers hebben dat ook. Als het koperkleur er door komt zijn ze versleten. Ik moet ze binnenkort ook vervangen. Groetjes

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Olie en keerring vervangen in voorvork GL 500D

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven