Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

7 V regelaar

 
Schrijver Floris
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 19 juli 2003 22:52 | Aangepast door: Floris 
Met dit mooie weer wordt mijn blok te warm. De temp meter staat soms op 75% van de schaal. Ik heb de 7 V regelaar (onder de temp meter) 'ns gemeten bij verschillende temperaturen en dit las ik uit:

3,52 V bij 75% (= halverwege de dikke streep)
2,32 V bij 45% (= aan 't einde van de dunne streep)
1,57 V bij 25% (= halverwege de dunne streep)

Aangezien het voltage gelijk op/terugloopt met de temperatuur denk ik dat de regelaar wel in orde is. Ik begrijp echter niet waarom dat ding met 7 Volt wordt aangeduid. Die waarde wordt helemaal niet bereikt.

Floris
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Roadkill
Gast 
#2 | Geplaatst: 19 juli 2003 23:28 | Aangepast door: Roadkill 
die waarde meet je ook niet op de watertemp meter, maar alleen als je de regelaar direct aan bijv 12 volt hangt, je hebt drie draadjes, een + 12volt in, een gemeenschappelijke aarde en een +7volt uit, als je op de ingang 12 volt zet, dan komt er op de uitgang 7 volt, deze gaat via een meetcircuitje naar een sensor (waarschijnlijk een temperatuur afhankelijke weerstand), als die van temp veranderd veranderd de weerstand en ook het voltage, het is dus niet zo dat je op de aansluitingen van de temp meter 7 volt meet. er zit nog wat elektronica tussen die een stabiele 7volt nodig heeft om te kunnen regelen/meten.

Schrijver Floris
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 29 juli 2003 12:33 
Ik heb de thermostaatsensor als volgt getest: draad van de sensor losgehaald en de weerstand gemeten (rode pool op de sensor, zwarte pool op de min van de accu). Bij koude motor is de weerstand boven de 130 Ohm. Hoe kouder de motor, hoe hoger de gemeten weerstand (en vice versa).

Vervolgens de motor warm laten draaien, waardoor de weerstand gaat zakken. Wanneer hij gezakt is tot 50 Ohm (het blok is dan ongeveer 80°C) gaat de thermostaat open. Dit is te voelen aan de vloeistofbuis, die warm wordt. Doordat de circulatie van de koelvloeistof op gang komt, stijgt de weerstand eerst naar 65 Ohm, om vervolgens weer te dalen. Als de motor volledig op temperatuur is, schommelt de gemeten waarde tussen de 48 en 51 Ohm. Dit betekent dat de themostaat z’n werkt goed doet d.w.z. de klep opent volledig, knijpt, opent, etc.

Wat ik hier gemeten heb wijkt iets af van de ideale waarde. Die bedraagt 44 Ohm als het blok 85°C is.

Als je dit testje doet en de waarde dreigt beneden de 20 Ohm te dalen dan moet je de motor stoppen. De temperatuur is dan veel te hoog (110°C) en daardoor kun je schade krijgen.

Floris
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Roadkill
Gast 
#4 | Geplaatst: 29 juli 2003 22:58 
Maar als je dit meet wat doet dan je tempmeter??? Over een verschil van 6 Ohm hoef je niet in te zitten, dat is niet echt veel, de draadjes van je weerstand meter zijn meestal al goed voor bijvoorbeeld 1 ohm (ligt aan de kwaliteit van je meter, dus niet zo'n ding van 10 euro bij de gamma, want die zijn vast niet heel precies geijkt enzo). Als de thermostaat netjes open gaat bij 80 graden dan zou je blok toch niet te warm worden?? Dus ligt het misschien toch aan je tempmeter

Schrijver Floris
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 29 juli 2003 23:27 
Tsja als de sensor is losgekoppeld om te meten doet de temp meter niets. Maar ik heb even snel omgeschakeld bij 60 Ohm en toen schoof de wijzer naar het midden (50% van de schaal).

Met het warme weer van de afgelopen weken heeft de temp meter op 75% van de schaal gestaan (stadsverkeer) en tijdens het rijden op de snelweg iets minder.

Nu het buiten iets koeler is geworden staat de temp meter iets rechts van het midden. Dat is m.i goed genoeg. Ik weet nu dat de thermostaat en de sensor goed werken.

Ik denk dat de radiateur vervuild is. Die ga ik doorspoelen of vervangen. Winterklus!

Floris
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Roadkill
Gast 
#6 | Geplaatst: 31 juli 2003 23:19 
Bij mij loopt de temp meter in stadsverkeer niet verder op dan net onder het midden, en dan moet het buiten ook wel erg warm zijn! Ik heb de meter bij nog NOOIT boven het midden gezien. Ik heb 'maar' een 400 dus moet nogal eens in de toeren om wat vermogen te krijgen. Ik weet niet hoe dat bij anderen is, maar het lijkt me dat als de sensor, tempmeter en thermostaat goed werken dat bij jou de temperatuur toch wel wat hoog word

Schrijver Floris
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 1 aug. 2003 01:28 
Ik heb de originele 'CX500 owners manual' erop nagelezen en daar staat: 'normal operating temperature is within the right wide white band' oftewel de wijzer staat normaliter rechts in de schaal. Zolang hij niet in het rood staat is er volgens de handleiding weinig aan de hand.

Ik heb de afgelopen maanden al zoveel gesleuteld, afgesteld en keer-op-keer gecontroleerd dat ik mezelf heb voorgenomen om me hier verder geen zorgen over te maken. Niet uit eigenwijsheid, maar omdat het in de handleiding staat.

Floris
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Roadkill
Gast 
#8 | Geplaatst: 1 aug. 2003 01:31 
Als het geschreven staat........

Ik heb verder geen ervaring met andere CX'en of GL's dus misschien is er inderdaad niets het handje

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 7 V regelaar

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven