Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Vervangen koelvloeistof tegen lekkage?

 
Schrijver Jeroen L
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 1 aug. 2003 10:11 
Ik heb met mijn GL500 uit '82 last van de bekende lekkage uit de 'drain' bij de waterpomp. Als ik de motor uitzet loopt er een aanzienlijk straaltje vloeistof uit. Nu lees ik regelmatig dat vervanging van de koelvloeistof dit probleem zou kunnen oplossen. Ik snap dit niet, lekkage = lekkage, waarom zou dit ophouden als ik de koelvloeistof vernieuw? Kan iemand mij dit uitleggen voordat ik de meganische seal bij de dealer laat vernieuwen?

Schrijver Floris
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 1 aug. 2003 11:10 | Aangepast door: Floris 
Voordat je je mechanische seal bij de dealer laat vervangen is het verversen zeker de moeite waard om te proberen. De dealer zal toch zeker 6 werkplaatsuren rekenen en dat is een dure grap.

De mechanische seal bestaat uit een keramische ring die tegen een kunststof ring ronddraait. Als de seal lekt, komt dit doordat het oppervlak van de keramische ring ingesleten/gekrast is. Door het verversen van de koelvloeistof heb je goede kans dat deze twee ringen zich opnieuw gaan zetten c.q. op elkaar inslijpen, waardoor er weer afdichting komt.

Het verversen van de koelvloeistof moet iedere 2 jaar gebeuren, maar wordt in praktijk nogal 'ns achterwege gelaten. Als dit je eerste lekkage is d.w.z. er is goede kans dat de ring nog niet aan z'n einde is, dan zou ik 't zeker proberen.

Gebruik kant-en-klare vloeistof die silicate-free is. Absoluut geen koelvloeistof voor auto's kopen. Een beproefd merk is Eurol en het kost ongeveer €3,80 per liter. Verkrijgbaar bij de betere motorzaak.

succes,
Floris
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Jeroen L
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 1 aug. 2003 11:45 
Ah, bedankt voor de info! Is het voldoende om enkel de koelvloeistof af te tappen onder de radiator en de 'overdruk-bak'? Ik zag in 't handboek staan dat ook bij de cilinders 'n aftapschroef zit, maar daar kan ik momenteel eigenlijk niet bij....

Schrijver Floris
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 1 aug. 2003 12:06 
Dat boutje is om de koelmantels af te tappen. Als je er niet bijkunt is dat geen ramp, het heeft tot gevolg dat er een restje vloeistof in het blok blijft zitten.

Let op: de plastic aftapplug van de radiateur is erg zwak. Voorzichtig losdraaien anders breekt-ie (is mij gebeurd) en nog voorzichtiger weer vastdraaien.

Ik ben benieuwd of de seal weer dichtgaat. Laat je weten hoe het is afgelopen? Dan kunnen we er allemaal weer wat van opsteken.

succes,
Floris
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver Jeroen L
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 1 aug. 2003 12:12 
Ik zal zeker laten weten hoe het is afgelopen. Zal ik overigens gelijk merken of het werkt of moet de motor daarvoor eerst een flink aantal KM's maken? Hij is momenteel namelijk in renovatie en voordat ie helemaal gereed is wordt er maar weinig mee gereden....

Schrijver Floris
Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 1 aug. 2003 12:39 
Wat ik je geadviseerd heb is op basis van ervaring van anderen dus ik kan je geen exacte referentie geven. Maar ik vermoed dat -als het werkt- je 't resultaat binnen een paar honderd kilometer zult zien.

Via de zoekfunctie van het prikbord (zoeken op 'seal' of 'koelvloeistof') kun je meer over dit onderwerp lezen.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 1 aug. 2003 22:34 
wat een onzin duizende auto`s en motoren onderhanden gehad ,maar als de seal van de water pomp lekt of de spanning vande veer is weg lekt deze en moet vernieuwd worden,ook gebruik ik gewoon koelvloeistof van littel gamma deen albert-hein enz-enz en nooit geen problemen er mee ,maar de auto motoren zijn ook van alluminium en de motorn ook en van de vrachtwagens waarom zooveel geld betalen als het ook goed koper kan
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Hans

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 10 aug. 2003 01:53 
Hoi Jan,

ja geen idee waarom maar het verversen werkt echt wel hoor! Heb zelf al honderden motoren onder handen gehad en bij zo'n mechanische seal werkt het verversen van de koelvloeistof verrektes goed.
En overigens bespaar ik nimmer nooit op kwaliteit van het motoronderhoud. Zelfs gebruik ik bij voorkeur de dure honda onderdelen ipv die van de vervangingsmarkt. Want zeg nu eens eerlijk wat heb je aan een met veel geld uiterlijk mooi gemaakte motorfiets waarvan de motor defect is of in de soep is gelopen?

Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Vervangen koelvloeistof tegen lekkage?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven