Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Achterbrug CX 500 losmaken

 
Schrijver Frankh
Gast 
#1 | Geplaatst: 22 aug. 2003 22:31 
[i][/i]Hallo, ik heb een probleempje, met de achterbrug, ik wil verwijderen om alles opnieuw van een verfje te voorzien, overigs zit deze m.i. niet goed gemonteerd. er behoord een inbus in te zitten die geheel uitgedraait moet worden. deze lijkt er niet meer in te zitten en de grote moer aan de buitenzijde zit ook geen beweging in. Heeftiemand een tip hoe dit op te lossen is.
Heb van een ander frame wel een goede brug liggen. dus opnieuw monteren volgens de juiste methode moet wel lukken...[img][/img]

Schrijver coenox

Voorzitter 
#2 | Geplaatst: 23 aug. 2003 11:01 
Vreemd. Kan me nauwelijks voorstellen dat dit op een andere manier zit. In ieder geval moet eerst de borgmoer los. Ik heb een hele grote waterpomptang gebruikt voor de borgmoer (grote hefboomwerking), wel uitkijken voor beschadiging als je de borgmoer weer wilt gebruiken. Het probleem met het ontbreken van de inbus is moeilijk te beoordelen. Wat zit er wel in ?

Coen
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver Frankh
Gast 
#3 | Geplaatst: 23 aug. 2003 18:25 
coenox
Coen, bedankt voor je snelle antwoord, zat waarschijnlijk met mijn ogen dicht te sleutelen of was oververmoeit na het werk. De inbus zat er gelukkig wel in, een te kleine maat gepakt die loos ronddraaide, achterbrug is nu los en alles is gedemonteerd ook de lagers en balhoofd schelpen zijn eruit.
Komende week wordt het frame en overige delen gestraald, en met epoxie behandeld. Daarna eventuele slechte stukken repareren ( steum uitlaat/passagierssetp is bekend) en dan in de kleur zwart spuiten, Tank/kapjes koplandcover en achterlicht een kleurtje en dan opnieuw opbouwen en walla weer een CX 500 op de weg die gezien mag worden. Bouwjaar 1980 overigs.

Schrijver Ray
Gast 
#4 | Geplaatst: 24 aug. 2003 01:42 
Beste FrankH,
Nog een tip: boor voor dat je met epoxy aan de gang gaat, een stuk of twee drie 10mm gaten aan de onderzijde van het dwarstuk van de achterbrug. Daarmee kan het vocht altijd verdampen en zal de brug niet meer van binnenuit doorroesten. Je kan er zo ook makkelijker bij als je wilt gaan tectyleren of wax inspuiten.
Succes,
Ray

Schrijver Wilma
Gast 
#5 | Geplaatst: 24 aug. 2003 10:31 
Hallo Frank,

Voordat je gaat schilderen, overweeg poedercoaten! Frame moet dan wel eerst gezandstraald worden, maar het resultaat is grandioos. Alles wordt goed geraakt en de laag is supersterk.
Wij hebben er zeer goede ervaring mee. Kijk maar eens in Boekel.
De kosten vallen relatief mee. Voor stralen, scouperen en poedercoaten inclusief blanke lak, waren wij voor alle onderdelen alles bij elkaar rond de 300 Euro kwijt.

groeten Jan en Wilma

Schrijver Hans

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 24 aug. 2003 11:21 
Frank,

die tip van Ray voor de achterbrug is niet zo gek omdat die 'doos' altijd van binnenuit doorrot. Die van mijn woon-werk CX heb ik iets anders behandeld; van boven een 6 mm gat geboord, alle rommel (roest, zand ed.) er uit geschud, de openingen op de vorkpoten dichtgekit en toen die doos half gevuld met olie. In het geboorde gat een tectyldopje (kun je nog eens bijvullen) en klaar. Zelfs na 5 jaar geen spoor van roest. Hetzelfde heb ik gedaan met de ophangoren van het motorblok aan het frame en die voor de ophanging van de uitlaat. Gewoon perfect.

Dan zou ik ook de tip van Jan en Wilma volgen. Ook heb ik dat frame laten stralen, verzinken en toen poedercoaten. Daarvoor was ik toentertijd FL 285,-- kwijt (dus nu zo'n Euro 130,--).

Succes,
Hans
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Achterbrug CX 500 losmaken

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven