Zoiets dus:
1-Trek een rode draad vanaf de accu, met een zekering aub, naar voren.
2-Sluit de rode draad aan op de met '30' gemerkte contacten op het relais.
3-Sluit de twee met '86' gemerkte contacten aan op de groene massa draad van de CX
4-knip de witte draad (dimlicht) door, en sluit de kant die vanaf de schakelaar komt aan op contact '85'
5-sluit de witte draad die naar de koplamp gaat aan op contact '87'
6-knip de blauwe draad (grootlicht) door, en sluit de kant die vanaf de schakelaar komt aan op contact '85'
7-sluit de blauwe draad die naar de koplamp gaat aan op contact '87'
8-testen
Opmerking: bovenstaande kleuren gelden alleen wanneer de originele CX500(zAB) draadboom in gebruik is.
Het geheel een beetje inpakken, zorgen dat er geen kortsluiting kan ontstaan, en 't zou moeten werken.
Technische verklaring:
Door het inschakelen van de verlichting zal, in plaats dat de voedingsspanning via diverse contacten en schakelaars loopt, het betreffende relais voor dim- of grootlicht bekrachtigd worden. De werkingsspanning van het gekozen relais (er is hier gekozen voor een R012D1WJ relais, 12Volt, 1x Om) is laag genoeg om de in de originele bedrading 'verloren' gegane spanning te compenseren.
Men schakelt dus het relais, en het relais schakelt op zijn beurt de verlichting. De voedingsspanning voor de verlichting heeft zo slechts 1 schakelpunt met mogelijk spanningsverlies, namelijk het relais. Aangezien het relais nieuw gekocht kan worden, behoeft men, wat betreft de voedingsspanning van de verlichting, zich geen zorgen te maken over spanningsverlies, die als nihil beschouwd kan worden.
<addendum, oftewel toevoeging>In de Technische pagina's van het welbekende motorlogboek is achter de al aanwezige schema's een extraatje toegevoegd. Is het een uitbreiding? een verbetering? of een misser.... Wie het weet mag het zeggen. Het is
HIER in te zien.
Door gebruik van relais worden op drie verschillende plaatsen de grote stromen niet langer door de aanwezige componenten geleid, maar via vier relais geschakeld. Het is gedeelte lijk in de praktijk getest, en daar werkt het.....
<einde toevoeging>Harmony,
Hans.
(heeft het nog niet op de Rode Rakker toegepast)
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken