Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Starthulpje

 
 
Pagina  Pagina 2 van 2:  « Vorige  1  2

Schrijver sieds

Forum Lid 
#16 | Geplaatst: 12 dec. 2022 13:48 
brinkcx:
volgens aanbeveling van Honda de carbs aftapt voor langer dan een maand stilstaan

Maar als je nu E98 E0 benzine tankt, dan hoef je de carbs niet meer leeg te laten lopen volgens mij. (doe ik eigenlijk ook nooit)
a- er zit geen ethanol in
b- het octaangehalte is beter dan 95.

Mijn Honda buitenboordmotor wilde de laatste jaren echt niet meer na de winterstop starten op E95, alles leeg en op 98 direct wel starten

Tuurlijk is die starthulp gemakkelijk maar thuis heb ik altijd een oude auto accu staan die met een paar kleine zelf gemaakte startkabels ook goed te gebruiken is.
Alleen niet onderweg maar een motor die loopt vult ook de accu en onderweg heb je dan niet vaak meer een starthulp nodig.

Gr.
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'- 3 x '83
'Leaver dea as slaef'

Schrijver coenox

Voorzitter 
#17 | Geplaatst: 13 dec. 2022 10:54 
Ik heb bij mijn CX'en de ervaring dat het - ook met de Euro 98 E5 - helpt om de carbs leeg te laten lopen voordat je de motor voor wat langere tijd wegzet. Starten gaat daarna gemakkelijker. Ook de E5 benzine is toch van mindere kwaliteit dan de benzine uit de 80er jaren. Ook de E5 vergomd.
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver sieds

Forum Lid 
#18 | Geplaatst: 15 dec. 2022 21:23 
coenox:
Ook de E5 vergomd.

Hier hebben we 98 E0 van Joontjes (E0 staat ook op de pomp ) dus zonder ethanol en of het dan nog vergomd??

Van de grote merken met een 98- benzine zijn Shell V-Power, Esso Supreme+ en BP Ultimate zonder ethanol. Kenners hebben daarbij een voorkeur voor BP.
Ook bij enkele kleine merken als Tamoil, en enkele regionale aanbieders als Berkman en Joontjes is de 98-benzine ethanolvrij.

Maar misschien toch wel beter om leeg te laten lopen.
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'- 3 x '83
'Leaver dea as slaef'

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#19 | Geplaatst: 16 dec. 2022 00:18 
We dwalen een beetje af van de starthulp, ook een beetje mijn schuld vrees ik.

Maar voor wie het interesseert, google eens "veroudering benzine met ethanol" dan krijg je veel leesvoer. Zelf heb ik (on)genoegen gehad met een Deauville die er last van had, jaar of twee stil gestaan. Alles vol troep en bagger, waarschijnlijk vocht aangetrokken, fase scheiding en mogelijk rare benzine geweest. Wel weer goed aan de praat gekregen, maar de carburateurs heb ik uiteindelijk weg gemikt - niet meer goed te krijgen !

Veel geleerd over hoe een Deauville en veel oudere Honda's met carburateurs eigenlijk brandstof krijgen, en deel van de les was waar we hier begonnen : zorg dat je accu donders goed in orde is, hard nodig als er wat aan mankeert of na mishandeling.

Plezier, Frans

(bezig met warme handvatjes, kan je ook met dit koele weer beetje rijden )
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver GL5
Forum Lid 
#20 | Geplaatst: 21 mei 2023 20:13 | Aangepast door: GL5 
Bij mijn auto is de benzinepomp lek en loopt de benzine na een tijd weer terug in de tank.
Het duurt dan ook lang om weer te starten.
Ik pak dan starthulp uit een spuitbusje. Daarop doet de auto een paar slagen en dat is genoeg om de carb te vullen.
Bij de tweede start slaat ie dan meestal op de brandstof uit de tank weer aan.

Pagina  Pagina 2 van 2:  « Vorige  1  2 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Starthulpje

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven