Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

Wanneer mogen blauwe nummerplaten op een klassieker?

 
Schrijver sieds

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 7 dec. 2010 12:40 
Klassiekers met een datum van (eerste) toelating voor 1 januari 1978 mogen de (donker)blauwe nummerplaat met witte letters op de motor hebben. Voordat de blauwe nummerplaat wordt afgegeven, wordt gecontroleerd of op het voertuigbewijs een datum van toelating van voor 1 januari 1978 vermeld staat en het nummerplaat bestaat uit een combinatie van 4 cijfers en 2 letters. Als aan alle eisen is voldaan mag een ongelimiteerd aantal platen gekocht worden. Blauwe nummerplaten zijn voorzien van een keurmerk bestaande uit de Nederlandse leeuw en de tekst 'RKM'. Het keurmerk, en met name het volgnummer, moet duidelijk herkenbaar blijven, want aan de hand van dit volgnummer kan de maker van het nummerplaat achterhaald worden.

Het eerste model van de CX werd geintroduceerd in 1977. In 1978 werden de eerste exemplaren in Nederland geimporteerd.

M..a.w. er rijden in Nederland geen CXen rond met een blauwe nummerplaat??
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'- 3 x '83
'Leaver dea as slaef'

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 7 dec. 2010 13:22 
Mijn CX van 2 maart 1978 is de eerste CX die door Honda NL is geregistreerd ( homologatie machine) en heeft als nummer ZH 37-53. Ze is vanaf het begin voorzien van een grote gele plaat die later gelukkig wat kleiner kon worden. Ergo er kunnen dus officieel geen CX-en met een blauwe plaat rondrijden.

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 7 dec. 2010 13:28 
Da's eigenaardig, ik heb ZH-35-76, en die is op 11-05-1978 uitgegeven.

Weet iemand hoe dat kan? gaf de RDW toen zonder volgorde uit?
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver MAST

Moderator 
#4 | Geplaatst: 7 dec. 2010 15:04 | Aangepast door: MAST 
ZR-36-33 was het kenteken van mijn CX500 met blauwe plaat. Als ik me goed herinner was hij van 78, welke maand weet ik niet meer. De vorige eigenaar was een deel van het kenteken kwijt, maar ik kon zo een nieuw deel opvragen bij de RDW en de blauwe plaat mocht blijven.
blauwe kentekenplaat
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 7 dec. 2010 15:17 
RDW hanteert de datum eerste toelating. Indien deze niet aangetoond kan worden, maar wel het bouwjaar, dan gaat de RDW uit van het bouwjaar.

Je kunt de omwisseling van een modern kenteken (met gele platen) naar een historisch kenteken regelen via de RDW
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver beinhart

Bestuur 
#6 | Geplaatst: 7 dec. 2010 16:02 | Aangepast door: beinhart 
zonder rdw kan je ook met een blauwe plaat rond gaan rijden, maar dat mag niet zou ik ook noooit doen!!!! hihi

groetjes werner (heb op mijn cx'en geen blauwe plaat, maar wel een blauwe plaat op mijn andere fiets gezet)
prettig gestoord (niet voor iedereen even prettig)
mail; beinhart@home.nl

Schrijver cxmotorfreak
Gast 
#7 | Geplaatst: 7 dec. 2010 18:28 
Ik ben dit jaar van deze plaat:



Naar deze plaat gegaan:



Uiteraard illegaal maar ik moet na 25 jaar nog de 1e blauwe tegenkomen die er moeilijk over zal doen, wel vaker aangehouden, ook 1 keer een ongeval gehad met een CB500 met blauwe plaat terwijl die van 1980, niks aan de hand en zo stout zijn is niks mis mee toch

Schrijver Hans

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 7 dec. 2010 19:12 | Aangepast door: Hans 
Heb al mijn CX-en (van bj 1978 en beginnend met ZH en ZL) voorzien van de blauwe plaat.
Uiteraard voorzien van NL keurmerk. Mijn ervaring is dat als het kenteken bestaat uit 2 letters en 4 cijfers de platenboer niet moeilijk doet.
Vreemd is dat voor de blauwe plaat niet de datum van het overgaan naar het kenteken met 2 letter-2 cijfers-2letters (ergens in de loop van 1978 ?)
niet is gebruikt voor het al of niet voeren vand blauwe plaat. Is dan ook gemakkelijk door de hermandad te handhaven !
This posting has been generated with 100% recycled electrons.

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 8 dec. 2010 00:03 
Natuurlijk rij ik met de oudste CX met een blauwe kentekenplaat
De 50's CX is nog nooit aangehouden omdat hij/zij er nog al oud is (lijkt).... denk ik...

Groet Erik. ( de CX is van 1983, niet verder vertellen hoor )
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver theojansen
Gast 
#10 | Geplaatst: 8 dec. 2010 12:34 
ik begrijp de regels ook niet: ik had een cx, met een gele plaat en kenteken ZH-37-25 en ik heb ook een cx met blauwe plaat en kenteken ZH-85-32, nieuwer dus!
die blauwe plaat: met de officiele stempels, niks illegaals.
theoj

Schrijver whaaa
Gast 
#11 | Geplaatst: 8 dec. 2010 18:49 
Ik rijd al jaren met een blauwe plaat op de CX rond. Ik weet dat het officieel niet mag. Ik heb de gele plaat ook thuis liggen, inclusief de bijbheorende stempel in het kentekenbewijs.

Er heeft echter nog nooit iemand moeilijk gedaan over de blauwe plaat. Zelfs toen mijn CX met onterrechte blauwe plaat van achteren in de kreukels gereden was en ik deze op moest halen bij het politiebureau zei meneer agents dat het toch wel zonde was van zo'n mooie authentieke blauwe plaat.

Wel heb ik een ZL-.... combinatie, dus met 4 cijfers. Als je een nieuwe serie (vanaf ongeveer 1980), hebt met een M, dan valt het toch wel erg op)

Schrijver Teto

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 7 maart 2011 17:51 
Ik heb er ook blauwe platen op...

Triumph Tiger 1050 ABS

Schrijver Paul van Leeuwen
Gast 
#13 | Geplaatst: 7 maart 2011 17:59 | Aangepast door: Paul van Leeuwen 
Niet mogen en niet doen zijn 2 verschillende zaken.

Er zal in het geval van 2 letters, 4 cijfers, niet gauw iemand problemen mee maken.

Maar b.v. met een razia met het naar de TT rijden o.i.d., heb je geen poot om te staan en bekeuren ze je zo maar, zeker als er niets anders te vinden is.

Paul

Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 Wanneer mogen blauwe nummerplaten op een klassieker?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven