Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /   
 

info over olie.

 
 
Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende »

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 6 okt. 2011 15:21 
Eigenschappen olie
Wanneer de temperatuur stijgt, wordt motorolie dunner en dus vloeibaarder. Omgekeerd: bij dalende temperatuur wordt motorolie dikker en dus minder vloeibaar (starten gaat moeilijker). Om de viscositeit of vloeibaarheid van motorolie te kennen, wordt de SAE-specificatie gebruikt (Society of Automotive Engineers): de letters SAE gevolgd door een getal, de letter W, eventueel gevolgd door een tweede getal. Hoe lager het eerste getal (voor de W) hoe dunner de olie blijft bij lage temperaturen (goede start en smering in koude omstandigheden). Hoe hoger het tweede getal (na de W) hoe dikker de olie blijft bij hoge temperaturen (goede smering in warme omstandigheden) "Monograde of singlegrade olie" is een oliesoort die geschikt is voor ofwel lage ofwel hoge temperaturen, maar niet voor beiden tegelijk. "Multigrade olie" is een oliesoort die geschikt is voor de aangeduide lage én hoge temperaturen tegelijkertijd.
Enkele voorbeelden:
SAE 5W – 30 is een nieuwe erg dunne motorolie A1/B1 en SJ (energiebesparend) die even goed zou zijn als A3/B3/B4 (gebruikt door vele Amerikaanse merken en Europese Ford, sommige Peugeots en VW-motoren. Opgepast : de olie mag slechts gebruikt worden indien dit uitdrukkelijk is toegestaan door de fabrikant.
SAE 10W – 40 is een multigrade motorolie waarvan de olie goed vloeibaar blijft bij lage temperaturen en voldoende dik bij hoge temperaturen.
SAE 15W is een monograde olie waarvan de olie redelijk vloeibaar blijft bij lage temperaturen en geen garanties biedt bij hoge temperaturen.
SAE 30W is een monograde olie waarvan de olie dik blijft bij hoge temperaturen en geen garanties beidt bij lage temperaturen.
SAE 5W – 40 is een multigrade motorolie waarvan de olie zeer goed vloeibaar blijft bij lage temperaturen en voldoende dik bij hoge temperaturen (geschikt voor de winter en koude streken)
SAE 20W – 50 is een multigrade motorolie waarvan de olie redelijk vloeibaar blijft bij lage temperaturen en goed dik bij hoge temperaturen (geschikt voor de zomer of warme streken).
De kwaliteit van de motorolie aflezen op het etiket
De API-norm (Amerikaans: American Petroleum Institute): deze normen bestaan uit twee letters. De S-klasse ("Sersice station") is bedoeld voor benzinemotoren. De C-klasse ("commercial vehicles") is bedoeld voor dieselmotoren. De tweede letter geeft de bedrijfsomstandigheden of het bouwjaar van de motor aan. Soms wordt voor eenzelfde motorolie, meerdere coden aangegeven. Dit betekent dat die olie gebruikt kan worden in beide omstandigheden.
Voorbeelden:
API SD: motorolie voor benzinemotor (S) van 1968 – 1970 die bescherming biedt tegen neerslag bij hoge temperaturen (=detergentie) en bij lage temperaturen (=dispergentie), met bescherming tegen slijtagen en roest
API SE: motorolie voor benzinemotor (S) vanaf 1971. SE-olie mag SC vervangen. Goede weerstand tegen oxydatie en "cold sludge".
API SF : motorolie voor benzinemotor (S) van betere kwaliteit dan SE, verhoogde weerstand tegen veroudering en slijtgage.
API SG : motorolie voor benzinemotor (S) vanaf 1989. SG-olie mag SF, CC, SE of SE/CC vervangen. SG presteert beter dan SF olie op gebied van weerstand, bescherming tegen slijtage en weerstand tegen oxydatie
API SH : motorolie voor benzinemotor (S) betere kwaliteit dan SG vooral voor bij gebruik in zwaardere motoren
API SJ : motorolie voor benzinemotor (S) van uitstekende kwaliteit (J)
API CA : motorolie voor dieselmotor (C) die werkt onder lichte omstandigheden (A)
API CB : motorolie voor dieselmotor (C) van redelijke kwaliteit (C)
API CC : motorolie voor dieselmotor (C) van normaal gebruik, sterk detergent en dispergent en beschermen afdoend tegen slijtage en corrosie
API CD : motorolie voor dieselmotor (C) voor zwaar belaste dieselmotoren, snel draaiend en met hoge gemiddeld effectieve drukken geleverd door drukvulling (=turbo), sterk detergent en dispergent en beschermen afdoend tegen slijtage en corrosie
API CE : motorolie voor dieselmotor (C) met zware belasting en turbo, in omloop sinds 1983. Motoren met hoog vemogen en hoog of laag toerental. CE mag voor alle motoren Cd vervangen. Verbeterde eigenschappen inzake olieverbruik, neerslag, slijtage en indikking.
API CF : motorolie voor dieselmotor (C) is idem aan CE met toevoeging van een micro oxydatietest.
CCMC-norm (Europees: Comité des Constructeur d'Automobiles du Marché Commun)
G = gasolin (benzine)
D = diesel
Voorbeelden:
CCMC G 4 (multigrade) is bestemd voor benzinemotoren en vergelijkbaar met SG en overtreft SF (voorheen G 2)
CCMC G 5 (multigrade) hoogste kwaliteit voor benzinemotoren (voorheen G 3) met alle eigenschappen van G 4 en een hogere temperatuursstabiliteit
CCMC D 4 (multigrade) is bestemd voor dieselmotoren en overtreft de CD en CE kwaliteit (voorheen D2)
CCMC D 5 (multigrade) hoogste kwaliteit voor dieselmotoren zoals de klasse SHPD-olie voor bedrijfsvoertuigen(voorheen D3)
CCMC PD2 (multigrade) is bestemd voor dieselmotoren in personenwagens en lichte vrachtwagens met turbodiesel (voorheen PD1)
De ACEA-norm (Europees: Association des Constructeurs Européens Automobiles).
Deze normen zijn ontwikkeld in 1996, de code bestaat uit een letter, getal en jaartal.
De letter duidt aan voor welk soort motor de olie bedoeld is:
A = benzinemotor
B = dieselmotor in personenwagens en lichte vrachtwagens
C = dieselmotor in bedrijfswagens
E = dieselmotor in zware bedrijfswagens
Het getal duidt aan over welke kwaliteit het gaat:
1 = de laagste kwaliteit
2 = de middelste kwaliteit
3 = de hoogte kwaliteit
Het jaartal duidt aan wanneer de aangeduide norm werd vastgelegd:
96 = het jaar 1996 waarin de aangeduide norm werd vastgelegd.
Voorbeelden:
ACEA B3 – 98 is de beste oliekwaliteit bedoeld voor lichte vrachtwagens, gebaseerd op de vastgelegde norm in 1998
ACEA C2 – 96 is de gemiddelde oliekwaliteit bedoeld voor bedrijfswagens, gebaseerd op de vastgelegde norm in 1996
ACEA A1 – 96 is de laagste oliekwaliteit bedoeld voor benzinewagens, gebaseerd op de vastgelegde norm in 1996. Zie ook bij de voorbeelden bij viscositeit (5W-30)
Tenslotte
Raadpleeg altijd het instructieboekje of informatie van de fabrikant voor de juiste olie voor uw voertuig. Het gebruik van verkeerde olie (gradering of bijvoorbeeld synthetisch in plaats van mineraal) kan ernstige schade aan de motor betekenen. Toepassing van het gestelde in dit artikel gebeurd op eigen risico.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver sieds

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 6 okt. 2011 15:39 | Aangepast door: sieds 
Om een heel groot auto olie verhaal kort te houden:
De codes lopen van SA t/m SM.
SA-motorolie is van de minste kwaliteit. SM is olie van de beste kwaliteit.

Bij motorfietsen zie je zelden een kwalificatie die verder gaat dan SG.
Voor hogere kwalificaties zijn namelijk wrijvingsverlagende dopes nodig en daar gaan koppelingen van motorfietsen, omdat ze meestal in de olie draaien, van slippen.

Daarom moet je ook nooit een auto-olie in een motorfiets gebruiken.

Een echte motorfietsolie herken je aan de letters JASO MA1 of MA2.
Die letters geven aan dat de olie speciaal is getest op eisen die voor een motorfiets belangrijk zijn.
De MA1 is voor gewone motoren, de MA2 voor motoren met veel vermogen.

Dan is er ook nog een JASO MB voor motoren met een droge koppeling.
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'- 3 x '83
'Leaver dea as slaef'

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 6 okt. 2011 16:14 
Er is alleen een ding wat mij niet duidelijk is.
Olie voldoet aan eisen, maar nu komt het.
Ook de aldi en de lidl en formido voldoen.

Ik mis alleen wel wat. Hoe lang moet een olie aan deze eisen voldoen. En dat zie ik nergens staan. Met andere woorden, voldoet sla olie ook?

En deze vraag van hoelang olie mee moet gaan is bij mij steeds groter geworden, des te meer omdat ik daar domweg geen antwoord ook krijg.

Wie het weet mag het me zeggen.
En Sieds, ik moet je gelijk geven, maar vandaag de dag is de betere olie zo goed dat het ook in onze motorfiets prima zijn werk doet.

Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Joost Hilders
Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 6 okt. 2011 17:42 
De olie die je tegenwoordig bij de ALDI, LIDL of ACTION koopt is dus prima olie en zeer aannemelijk is dat deze olie waarschijnlijk een betere kwaliteit heeft dan de olie die werd verkocht ten tijde van de presentatie van onze motorfietsen (70 'er jaren).

Maar is die goedkope ALDI olie te gebruiken in onze motorfietsen en, zoals Marco stelt, hoe lang dan.

Ik stop die olie, de goedkoopste in twee van mijn motorfietsen; een CB550K3 en een CX500. Dit doe ik inmiddels al 4 jaar!

Waarom doe ik dat dan?
Simpel; deze motorren gebruiken mij teveel olie en de blokken zouden er eigenlijk uit moeten om te reviseren.
Echter; die olie is zo goedkoop en heeft best hele goede eigenschappen, dat ik daar nog jaaaaren mee door kan rijden zonder schade aan mijn motoren (De tijd zal het leren!).
Ik merk weinig of niets van slippende koppelingen, ben overigens een rustige rijder.

In mijn andere drie motorfietsen (Ik heb 3 CX'n en 2 CB's) stop ik uitsluitend goede minerale en speciale olie voor onze motoren.
Het verbruik bij die motoren is minimaal en ik koester deze motorblokken dus meer dan die anderen!

Het spreekt voorzich dat ik met 5 motorfietsen zowel kritisch ben en blijf maar ook op de kosten wil letten.
Een persoonlijke overweging? Wellicht.
Groet, Joost
* Lichtblauwe CX500 met Honda-kuip. * Zwarte CX500 * GL650D Interstate

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 6 okt. 2011 18:44 
Marco,

>ik mis alleen wel wat. Hoe lang moet een olie aan deze eisen voldoen. En dat zie ik nergens staan.

De specificatie geldt natuurlijk op het moment dat je de olie uitgiet, alles daarna hangt van gebruik en omgeving af en daarover zegt de standaard specificatie niets.


> Met andere woorden, voldoet sla olie ook?

Nee, tenzij er ook iets als 10W40 op jouw sla olie flessen staat. In dat geval lijkt het me geen olie probleem maar heb je een bril nodig.




plezier , Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 6 okt. 2011 18:48 
Nou ik had heel wat telezen maar de uitslag weet ik nu nog niet
Dus welke olie moeten of mogen de CX rijders nou wel of niet gebruiken
Laat mij er buiten want ik weet het niet
Ouwe_Jan die voor de olie bollen echte sla-olie gebruikt en voor mij eigen af en toe Haarlemmer olie
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver sieds

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 6 okt. 2011 19:11 | Aangepast door: sieds 
Theorie en praktijk en Joost H geeft het antwoord.
Een afweging dus.
Ik blijf Castrol motorolie gebruiken, wat er ook gebeurt
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'- 3 x '83
'Leaver dea as slaef'

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 6 okt. 2011 19:26 
Kan ik auto olie in een motor doen

Nee, want de viertaktmotoren van motorfietsen werken anders dan die van auto's (hogere toerentallen en temperaturen). De motorolie dient tevens vaak voor het smeren van de tandwielen in de versnellingsbak en de koppeling, waardoor een olieformule met additieven voor extreme druk nodig is.
Tevens motorolie mineraal na elk 3000 km vervangen, of na elk jaar.
Half synthetisch olie kan veel langer mee +- 10000 km.
Ik rij op half synthetisch 10w 40
Mij cb550 four rijd het beste op mineraal met half synthetisch schakelt hij slecht.
Verder is alles wel vermeld op de website.
donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver Luclubberts

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 6 okt. 2011 19:49 
Voor wie het door Marco geplaatste artikel wil hebben in PDF format. Ga naar: www.weetjewel.com/downloadmap/olie.pdf

Gr. Luc
Degene die weet dat hij niets weet, weet meer dan degene die niet weet dat hij niets weet. I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way. So I stole a bike and asked for forgiveness

Schrijver udent

Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 6 okt. 2011 21:01 
Zie hier de range en de temperaturen erbij.

Gr Theo

multigrade olie
multigrade olie
theo cx ds

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 6 okt. 2011 22:35 
Blijkbaar is de olie ook voor het koelen, want ik mag de turbo niet direct uitschakelen, maar moet hem 1-2 minuten stationair laten lopen, om de turbo te koelen....om te voorkomen, dat de turbo vast gaat lopen. Maar wat voor olie??? Ik heb er nu Castrol olie 10W-40 halfsynthetisch in en dat al 10 jaar in alle CX 500 motoren

Gr. Henk
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 6 okt. 2011 22:55 
Hoi Henk ,
dat geld voor elke turbo
dat stationair draaien zorgt ervoor dat de turbo langzaam draait (word aangedreven door de uitlaat gassen)want als die nog zou hard zou draaien als je de motor uitzet krijgt hij geen olie druk meer en gaan de lagers kapot
hij heeft dus die tijd nodig om langzaam te gaan draaien
(zo hebben ze mij dat uitgelegd)

Schrijver beussie
Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 6 okt. 2011 23:28 
henk een turbo draait met pakweg 70000toeren terwijl het motorblok van (onze)turbo`s met max. 9000 toeren draaien en de turbo wordt bij onze motoren via de nokkenas met olie voorzien dus als je de motor uitzet gaat de CXmotor na 2 a 3 toeren uit terwijl de turbo met nog pakweg 50000 toeren doordraait en om het toerental lager te krijgen moet je de motor stationair nog even tot rust laten komen anders draait de turbo droog met alle gevolgen van dien

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 7 okt. 2011 00:28 
Ha Beus, is dat ook de reden, dat de CX500 Turbo zo veel olie verbruikt?
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver beussie
Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 7 okt. 2011 01:04 
nee want dan krijg je een soort tweetactwolkje rook achter je maar meest waarschijnlijke is dat de motor door het lange stilstaan wat kleverige zuiger en olieschraapveren heeft en dat kan verholpen worden door veel met dit blokje te rijden en ook durven te rijden (oa motortoeren te maken dus dicht tegen het rode toerengebied aan)

Pagina  Pagina 1 van 2:  1  2  Volgende » 
Algemeen www.hondacx500.nl Forum / Algemeen /
 info over olie.

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 3
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven