Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Ritten, tochten en evenementen www.hondacx500.nl Forum / Ritten, tochten en evenementen /   
 

Verslag van de Havenstedentocht (14-10-2007)

 
Schrijver lswarte
Gast 
#1 | Geplaatst: 14 okt. 2007 23:48 
Op 14 oktober 2007 was de Havenstedentocht gepland. Hoewel enkelen, waaronder ondergetekende, zo hun bedenkingen hadden over de datum zo laat in het jaar, bleek het een goede keuze. We genieten natuurlijk al langer van de o zo prettige nazomer, maar 14 oktober bleek de slagroom op de taart te zijn.

(Een eenvoudige fotoimpressie vind je op mijn weblog)

Rijdend schroot?
Langzaam maar zeker druppelden de CX rijders binnen in Hotel/Café/Restaurant "de Wijnberg" in Bolsward, het startpunt voor onze tocht. Naarmate de hoeveelheid rijdend schroot toeneemt, stijgt ook de stemming bij de gemiddelde deelnemer. Al snel werden er vele problemen en klachten te berde gebracht, en evenzoveel oplossingen. Sommigen hadden zelfs geen tijd voor een kopje koffie. Hoewel...het mooie weer was daar eigenlijk debet aan. Ze wilden gewoon buiten blijven staan.

Jammer dat we niet in Harlingen gestopt zijn...
En mooi weer was het. Even na elf uur reden we Bolsward uit op weg naar Oudemirdum. Door het groene Friese landschap dat, althans voor mij, nog een weldadige rust van weleer uitstraalt. Zo moet "vroeger" er uit hebben gezien.

Van de groene weiden rijden we naar de bekende Friese meren. Bij de Galamadammen moeten we even een vervelende wegomlegging met hindernis nemen, maar dan gaat het weer rustig verder. Even later verandert het landschap. Houtwallen, bos en zelfs rimpels is het verder zo vlakke land. We zijn aangekomen in Gaasterland. Na de stop in Oudemirdum, op weg naar Makkum kijken we vanaf de kliffen op de IJsselmeer. Gaasterland blijkt prachtig. On-Fries zou je haast zeggen. Glooiingen in het landschap, bos, groen en zonnig. Heel wat anders dan het stereotype klei, polders en strakke dijken.

Zelfs tot Stavoren, Koudum en Hemelum blijven de rimpelingen in landschap bestaan. Pas richting Workum wordt het landschap weer vlak. In Workum, bij de sluis, is het druk. De jaarlijkse "strontrace" is aan de gang. Vroeger werd mest uit het agrarische Friesland naar oa de bollengebieden in Noord-Holland gevaren. Die traditie wordt nog steeds in ere gehouden.

In Makkum aangekomen is er weer tijd voor koffie en andere lekkernijen. Makkum is één van de meest fotogenieke stadjes van deze route. Er staan veel mooi gerestaureerde koopmanshuizen, en het geheel straalt een rijke historie uit. Een genot om met dit weer hier even je benen te strekken.

Al snel gaat het weer verder. We rijden Makkum uit, en via de oude terpdorpen Allingawier, Exmorra en Schraard rijden we door Wons richting Pingjum. Hier begint het Friesland van mijn beppe: vlak, strak, open. Eindeloos. De mooie historische havenstad Harlingen breekt het vlakke land. Een prachtige stad, en eigenlijk jammer dat we hier niet gestopt zijn.

Na Harlingen vervolgen we onze weg door het vlakke groene land. En voordat we het weten zijn we weer terug in Bolsward. In "de Wijnberg" hadden ze vandaag een goede dag. Er nog eens koffie thee en limonade genuttigd, en na wat nagepraat te hebben ging ieder zijns weegs. Met 6 personen zijn we blijven eten in "de Wijnberg". En neem van mij aan: dat was niet verkeerd. En vooral erg gezellig.

Bedankt voor...
Al met al een geslaagde tocht. Het belangrijkste is dat we allemaal weer gezond zijn thuisgekomen en dat er geen ongelukken zijn gebeurd. Iedereen heeft zijn/haar steentje bijgedragen om deze dag tot een succes te maken. Kortom: Bedankt allemaal, voor jullie aangename gezelschap, en graag tot een volgende keer.

Laurens Swarte

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 15 okt. 2007 21:35 
In het pikzwarte donker (dat kan nog in Friesland!) ben ik met Sieds naar Grou gereden, waar ik heerlijk heb geslapen op een bed, waar de nacht ervoor Floris had geslapen. Prima bed hè Floris ?! Vandaag nog even een bekende opgezocht in datzelfde plakje yn Fryslân en rustig teruggereden naar Apeldoorn. Iedereen bedankt voor de mooie rit en gastvrijheid: Fryslân boppe !!!
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 15 okt. 2007 23:28 
Ik heb ook een bescheiden verslagje op mijn site staan.

Het was een prima rit Laurens, alle lof!!

Harmony,
Hans.
( die weer wat heeft toegevoegd )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver lswarte
Gast 
#4 | Geplaatst: 16 okt. 2007 17:10 
Nou ja, bescheiden? Ik vind het geweldig!

Groetjes,

Laurens!

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 16 okt. 2007 17:56 
Mooi verhaal, ja Hans, met Henk T. rijden valt niet mee ! Er gebeurt altijd wat onderweg. Voortaan bedenk ik me wel drie keer, voordat ik wat uithaal onderweg, want het komt in geuren en kleuren in het verslag....:-)
Maar als pleister op de wonde, heb je me toch mooi op de foto gezet !
Hulde !!!
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver startweer
Gast 
#6 | Geplaatst: 16 okt. 2007 19:52 
Prachtig, Hansv! Nu ben ik er toch een beetje bij geweest. De volgende keer ga ik meer mijn best doen om mee te rijden, want zoals al gezegd in een ander draadje: de thuisblijvers hadden ongelijk!

Schrijver de dijk
Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 16 okt. 2007 22:47 
Beste CXvrienden en speciaal Laurens,
Het nadeel van deze site is dat je ziet wat je gemist hebt. Ziet er geweldig uit en Laurens de bollenrit ben ik zeker weer van de partij. De havenstedenroute wil ik vgl. jaar zeker niet missen.
Groet De Dijk
PS
Laurens bedankt voor je CD

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 17 okt. 2007 11:23 
kijk nu is de koffie toch weer koud

A Koopmans

Schrijver sieds

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 18 okt. 2007 20:46 
Geweldig 17 motoren voor z'n herftsrit in dat hoge noorden.
Petje af voor degenen die soms toch van echt ver kwamen!!
Prachtige verslagen, prachtige rit Laurens en prachtig weer en 2 leuke loge's afgelopen weekend wat wil je nog meer.
Tot volgend jaar in Friesland:
12 mei de Elfstedentocht voor motoren en dat moet je een keer meemaken
21 juni de midzomerdagtocht.
Ik verheug me er al weer op.

Groeten Sieds
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'- 3 x '83
'Leaver dea as slaef'

Ritten, tochten en evenementen www.hondacx500.nl Forum / Ritten, tochten en evenementen /
 Verslag van de Havenstedentocht (14-10-2007)

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven