Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Gespot op internet www.hondacx500.nl Forum / Gespot op internet /   
 

BDP vinder tool

 
Schrijver JiMi

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 16 dec. 2015 20:07 | Aangepast door: JiMi 
De Amerikanen hebben een handig tooltje bedacht om snel het BDP te vinden voor als je kleppen wil stellen, zonder de markering TL/TR te hoeven controleren via het inspectiegat. Het is een busje dat in de cylinder geschroefd wordt op de plek van het bougie. Als je de motor rond laat gaan dan tikt hij op een gegeven moment tegen het tooltje aan en weet je dat de zuiger in BDP staat. Afijn, lees de originele instructie hieronder maar. Dit tool is vooral handig voor mensen die vaak kleppen stellen (tijdwinst!), of die moeite hebben met het aflezen van de markering op het vliegwiel. Mocht je hier interesse in hebben moet je even contact opnemen met Murrayf. (link)

BDP finder

its a quick-set tool for adjusting the valves here is how

toss the key far from the bike

remove the rocker covers

remove the sparkplugs

remove the crankshaft bolt cap off the front of the motor

pick a cylinder to start

turn the motor till you see the intake valves go down (the intakes are the ones near the carbs or back of the bike)

turn slowly till you see the valves start to rise

install the quickset tool in the plug hole just by hand till it seats

slowly turn the engine till it comes up on the tool and stops

adjust the valves if you are doing the left side then also adjust the timing chain

turn the motor just a tich backwards and unscrew the tools

watch the valves on the other cylinder till the intakes go down

when they start to rise put the tool in

turn the motor til it touches the tool and stops

set the valves

turn the motor back just a tiny bit to take pressure off the tool and remove it

put the front cap back in

put the plugs back in

put the rocker covers back on making sure you didnt lose the center round gasket

go for a ride

its faster with the tool and following teh procedure you cant even set the valves on exhaust stroke

and you dont need any glasses to align the marks
Honda CX500z 1978 candy sapphire blue|Donateur 2024
Rickman Polaris kuip|1:21|Ignitech ontsteking|v.v. nieuw 0 km blok in 2012|Mijn voorsteltopic|Mijn restauratieproject

Schrijver Erik1

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 17 dec. 2015 14:53 
En dan als the quickset tool gemonteerd is ff op de startknop drukken....
~ Gespaakte 50's CX(Mooiste CX SJK 2016) ~ De Gouden Deauville ~ PAv40 aanhanger ~ Nu eigenaar van een heerlijke Fiat 500TC (Turbo Cabrio) ~ Donateur 2022 ~ www.EriKunst.nl ~ www.vanengelenhoven.net ~

Schrijver MAST

Moderator 
#3 | Geplaatst: 17 dec. 2015 16:02 
toss the key far from the bike
Dat is het eerste dat je moet doen Erik!
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 17 dec. 2015 16:16 | Aangepast door: Hansv 
Niet lang geleden was er op dit forum een 'work-around' voor een missend radiatordopje. waarbij een oude bougie gebruikt werd.
Met een beetje passen en meten ( en misschien een draaibank of een grote boormachine) kun je ook een oude bougie omvormen tot een BDP-vinder.

Toch wel aardig gevonden....

Harmony,
Hans.
( leuk klusje voor een lange winteravond )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver MAST

Moderator 
#5 | Geplaatst: 17 dec. 2015 19:05 
Als ik de juiste afmetingen zou hebben, kan ik zoiets wel maken. Ik denk alleen dat een oude bougie net te kort is. Die steekt normaal (gelukkig) niet zover de cilinder in dat hij de zuiger raakt.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Jottum

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 17 dec. 2015 19:28 
Ik zet een schroevendraaier los op de zuiger, werkt ook goed.
Hoe moeilijk kan het zijn?

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 17 dec. 2015 19:29 | Aangepast door: Hansv 
MAST schreef: dat een oude bougie net te kort is.
Vandaar ook de boormachine/draaibank. Aan de onderkant van de oude bougie een gat maken, en daar een schroef o.i.d in prutsen waarbij het geheel natuurlijk wel de juiste lengte moet hebben.

Harmony,
Hans.
( het mag ook weer niet TE gemakkelijk zijn )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 17 dec. 2015 21:02 
Als íe nou even een maatschetsje zou geven.... Voor de liefhebbers een link naar het US forum item-klik

De poster daarvan zelf kent z'n CX zaakjes buitengewoon goed (geen geintje) en levert bv ook hele mooie Mikuni carb sets voor de CX. Misschien komen deze dingetjes ook wel bij 'm in de verkoop.

Plezier, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver A Koopmans

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 17 dec. 2015 23:02 
Ach een maatschetsje de maat die je nodig heb is de schroefdraad en de afstand van de aanslagrand van de bougie naar de bovenkant van de zuiger (kan je op meten met een schuifmaat) daar tel je 0.1 mm bij dan zou het moeten lukken

gr Arnold

Gespot op internet www.hondacx500.nl Forum / Gespot op internet /
 BDP vinder tool

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 4
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven