Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Balanspot ?

 
Schrijver Cis
Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 31 juli 2012 11:02 
Betste cx vrienden

is er iemand die mij het nut van de balanspot even kan uitleggen

Mvg

Cis

Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 31 juli 2012 11:43 
Ik denk dat deze ervoor zorgt dat beide uitlaten met elkaar verbonden zijn, de uitgaande druk dus gelijk maken en zodoende ervoor zorgen dat beide cilinders eenzelfde situatie hebben. Als je carburators gelijk zijn afgesteld, en er eenzelfde compressie is op beide cilinders, dan gaat de motor ook mooi lopen.
Hoe erg het is als je elke uitlaat appart laat, geen idee, misschien valt het best mee.
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 31 juli 2012 13:49 
je kunt de belanspot weg laten.
Echter kan het zijn dat de motorfiets iets minder mooi loopt.
Tevens wat meer herrie maakt, want de taak van de pot is om geluid te dempen.

Dus je kunt zonder rijden.
Wil je het mooi houden, dan gewoon een tussen pijpje er in zetten.

De originele pot heeft gebogen pijpen naar binnen, en verdeeld de uitlaat gas netje in de pot. Daarna stroomt het gelijdelijk uit in de achter dempers.
Meer is het niet.


Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver theojansen
Gast 
#4 | Geplaatst: 31 juli 2012 15:14 
Ik ben het eens met de eerdere opmerkingen.
De balanspot moet je zien als een voor-demper. Net zoals bij auto's, die hebben ook meestal 2 dempers.
Laat je hem weg of gebruik je een jama-tussenpot dan maakt ie echt veel meer lawaai met dezelfde einddempers.
Theoj

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 1 aug. 2012 08:37 
Beste Cis,
De balanspot is een van de middelen om de motorkarateristiek te verbeteren. Door een goede afstemming van de uitlaatlengtes op uitlaatgaspulsaties worden er door de bepaling van het volume van de pot en de lengte van de binnenpijpjes en de totale uitlaatlengtes een mooie vermogens-en koppelkromme, zonder deuken, verkregen. Dat kost topvermogen waarvoor twee gescheiden megafoons beter werk verrichten. Maar met 50pk uit 500cc mogen we best tevreden zijn.
Honda was trouwens door het pionierswerk van Dr.Yagi en Prof. Asanuma de eerste die dit via exacte berekeningen voor elkaar kreeg. (zie div. SAE-papers.)
gr. Jaap

Schrijver ouwe_jan

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 1 aug. 2012 09:21 
Jaap je hebt het weer eens goed onder woorden gebracht nu weet iedereen weer wat als je aan je uitlaat systeem wilt veranderen wat je dan moet doen en afblijven is dan beter
gr; o.j.
De liefde van een man of vrouw is zijn CX of GL te berijden

Schrijver Teto

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 1 aug. 2012 12:46 
Je moet er inderdaad afblijven Jan.
Ik heb de laatste 2 weken al 3 brandblaren gehad.
Triumph Tiger 1050 ABS

Schrijver Jottum

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 1 aug. 2012 21:43 
Nôh, ik heb een paar maanden met twee aparte gaspijpen gereden als uitlaten. Qua lengte misschien een kwart lambda van de puls. Genoeg vermogen alleen teveel herrie. Ideaal om de synchronisatie van de twee cilinders te horen....
Hoe moeilijk kan het zijn?

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 3 aug. 2012 21:44 
Jaap e.a.,

voor op 't nachtkastje: heeft iemand de referentie(s) voor die SAE papers, of nog liever een copietje? Wat ik kan vinden is niet publiek beschikbaar.

dank, Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver Jaime Pescador
Forum Lid 
#10 | Geplaatst: 4 aug. 2012 14:21 
Beste Frans,
Waar je om vraagt is nogal zware kost maar ik heb een website gevonden waar iemand ze gescand op heeft gezet. Nota bene een website van een Ducati-club maar ja die kunnen ook wel wat echte kennis over verbrandingsmotoren gebruiken. De Papers dateren van 1970 en ik ben hierop, bij de afstudeerrichting "snellopende verbrandingsmotoren" gedoceerd door Paul Klaver, in 1971 op de HTS Apeldoorn afgestudeerd. De bewuste website is: www.bevelheaven.com/Articles/combustion/combustion.htm
Ik heb de papers zelf ook in mijn bezit.
Ik hoop dat het je hiermee lukt

Schrijver brinkcx

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 4 aug. 2012 20:29 
Hallo Jaap,

dank, ik heb 'm gevonden, opgehaald en er één doc van gemaakt ipv 14 plaatjes. Zo rond 1971 zat ik zelf ook vrij stevig in de theorie van machines, inclusief de bijbehorende thermo- en aerodynamica. Niet dat ik daar toen veel verder mee ben gegaan of dat later serieus gebruikt heb.

Het wordt dus flink afstoffen van wat ik ooit begrepen heb en eens zien of dat nu ook nog lukt. In ieder geval mooi om eens te bekijken (ik was toch niet van plan een eigen motor te bouwen) . Als gezegd voor op t nachtkastje of bij de luie stoel om 't eens rustig te bekijken, leuk !

dank & groet,

Frans
CX500 Z 1978, zo'n rooie, met Rickman kuip
CBX650 E 1983, na veel werk 1e goede proefrit
o ja, donateur ca.2007-2024 💰

Schrijver theojansen
Gast 
#12 | Geplaatst: 5 aug. 2012 19:48 
@Frans, ik heb me iid vergist in voor en na bdp! Maar er blijft een verschil tussen de 500 en 650! Zal wel niet veel uitmaken vermoedelijk.
@Jaap, iid zware kost. De balanspot en zijn funktie heb ik niet kunnen vinden. wel veel info over race-viertakten.
Je hebt er wel een behoorlijke studie van gemaakt!
Groet, theoj.

P.s. de topicstarter heeft waarschijnlijk een verrotte balanspot; iedereen lost dat op zijn eigen manier op. Zo blijven we lekker rijden.

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Balanspot ?

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven