Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Wazig stationair.

 
Schrijver Hansv

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 26 dec. 2012 23:04 | Aangepast door: Hansv 
Hoi,

Nou, de carburatuers zitten weer onder de Zwarte, en er zit ook benzine in, dus hij rijdt weer.
Maar voordat 'ie rijdt moet hij eerst starten.
Gaat ook wel goed, behalve........
't Ding start, en dan zou hij na niet al te lange tijd ergens op het stationair moeten verder draaien. Dat lukt ook wel, als ik de schroef onderaan-tussenin de carburateurs wat opdraai. Blijft 'ie mooi op 1200-1500tpm draaien .
Mooi, zou je denken. Maar als ik een kilometertje of vijf heb gereden, en het apparaat dus lekker warm is, en dan moet ik even stoppen, dan is mijn stationair toerental ergens rond de 3000tpm. Dus afstappen, schroef terug draaien tot 1200tpm en dan werkt alles weer normaal.

Maar 't is niet normaal.....

Wat kan er fout zijn, wat zie ik over het hoofd ?

Harmony,
Hans.
( misschien morgenavond per motor naar de Stamtafel )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 27 dec. 2012 09:41 
Ik zou het op dit moment even niet weten,

Ik vermoed dat de gaskabels te strak staan.
Er moet speling voelbaar zijn op de gashandel.

Loop dat eerst na.
Groetjes Marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Arcath
Gast 
#3 | Geplaatst: 27 dec. 2012 11:08 
Stationair toeren afstellen met warm blok.
En dan ff naar choke kijken.

Schrijver danielstrouven

Forum Lid 
#4 | Geplaatst: 27 dec. 2012 11:24 
Gaskabels staan soms iets te strak zonder dat je het merkt, bij mij ook voorgevallen. Goed nakijken!
Vanuit het exotische zuiden.................Leuven/Belgica

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 27 dec. 2012 17:26 | Aangepast door: Hansv 
Gaskabels zat speling in, nu nog een ietsje meer. Choke kabel zit wel erg los, kan die zeker een halve centimeter uittrekken voordat er bij de carbs. iets gebeurd.

Ik ben er nog niet uit.....

Harmony,
Hans.
( maakt er wel een punt van, maar niet zo'n groot punt )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Jaap43

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 28 dec. 2012 20:20 
Heb je de carburateurs al eens gesynchroniseerd. Dat wil wel eens veel helpen, vooral bij een laag toerental.

Schrijver Arcath
Gast 
#7 | Geplaatst: 29 dec. 2012 03:17 
synchroniseren kan nooit kwaad, maar rijmt niet helemaal met het slecht lopen bij koud blok en goed lopen bij warm blok.

ook mijn brommerts houden niet van kouw, de eene wat minder als de andere..

stationair wat moeite hebben met draaien als het blok koud is vraagt om tijdelijk meer brandstof, voila de choke net ff wat langer aan houden en langzaam dicht doen op gelijde van het toerental. als goed is kan hij bij en beetje warm blok ( 5 km is niet veel)
dan weer rustig stationair lopen zoals het hoort.

Groet, Remco

(die blij is dat de bmw injectie dit allemaal zelf regelt)

Schrijver Joost Hilders
Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 19 feb. 2013 15:00 
Hoi Hans,

Bij mij was ook het stationair wazig en..... het werd steeds waziger.
Het betreft mijn winterfiets, die eigenlijk nooit last had van problemen met het stationair.
Maar de afgelopen winter liep het stationair steeds hoger op en ..... na ik nu heb geconcludeerd ging het starten ook iets minder.
Je zou zeggen, wat heeft dat met elkaar te maken, daar kom ik later op.

Vandaag de tijd om even te kijken, want het stationair zat inmiddels dik boven de 3000 toeren, bij mijn ritje afgelopen zondag.
Tank eraf, gas gecontroleerd.
Choke ging ook wat stroef, dus WD40 en inderdaad, dat probleem was opgelost.
Maar als ik goed keek zag ik dat de stationair instelling via de choke niet mee bewoog als ik de choke gebruikte. Deze hoort via een concentrisch heveltje het stationair als het ware "omhoog te drukken" en als je dan gas geeft, zakt die instelling ook weer iets terug.
Het genoemde concentrische wieltje wordt aangedreven door de choke-kabel en drukt tegen een heveltje, wat op haar beurt weer de gasschuif iets optilt. Op die plek daaronder zit ook de stationair stelschroef.

Met WD40 en een oude spaak genoemd heveltje heen en weer bewogen, beetje WD40, bewegen, WD40 en jawel hoor; Na enig oefening bewoog het geheel weer soepel, zoals het hoort.
Tank er weer op en kijken of ik gelijk heb gehad.

Motor warm laten draaien en jahoor het klopte, stationair reageert weer prima op de choke-knop en ook na opnieuw instellen blijft het toerental keurig rond 1000-1200 toeren staan.

Ergo conclusio; Ook een winterfiets, of juist een winterfiets, behoeft onderhoud of zelfs meer onderhoud. Dit was typisch een geval van steeds erger wordende vastzitkwaal en door smering voorlopig dus weer goed.

Wellicht heb jij er ook wat aan, als je opnieuw een wazig stationair constateert.

Groetjes, Joost Hilders
* Lichtblauwe CX500 met Honda-kuip. * Zwarte CX500 * GL650D Interstate

Schrijver Joost Hilders
Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 19 feb. 2013 15:06 
Oh ja, dat starten.............

Doordat het heveltje niet soepel mee bewoog, eigenlijk gewoon vast zat, was bij het starten eigenlijk steeds het gas iets open.
Mijn winterfiets is niet zo happig op choken, maar als je dan start met teveel gas, in dit geval doordat dat heveltje vastzit, dan heb je bij starten net iets teveel lucht en dit bemoeilijkt het starten.

NB; Ik heb 3 CX'n en die hebben zo alledrie hun eigen startprocedure (het zijn net mensen).

Groetjes, Joost Hilders
* Lichtblauwe CX500 met Honda-kuip. * Zwarte CX500 * GL650D Interstate

Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Wazig stationair.

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

Nu online: Gasten - 2
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven