Naar de website Forum
 | Forums | Registreren | Reactie | Zoeken | Statistieken |
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /   
 

Helix olie van de action ( goed of......)

 
 
Pagina  Pagina 1 van 3:  1  2  3  Volgende »

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#1 | Geplaatst: 25 maart 2015 17:54 
Er komen steeds meer berichten in mijn mail box over deze olie helix.
Deze olie wordt goedkoop aangeboden bij de action.

Opvallend is dat ik vaak lees dat de koppelingsplaten blijven plakken.
Mijn advies is om deze olie te laten staan.
Het gaat dus om de Helix shell olie van de action.

Graag wel uw mening hier neer zetten. Ook als u wel goede ervaring er mee hebt!!!
Dat kan namelijk leerzaam zijn.
Vooral als u niet deze ervaring kan delen, en geen plakkende koppelingsplaten hebt.
Hieruit zouden we kunnen opmaken of de platen nu versleten zijn, of dat de olie niet geschikt is voor ons blok.
Vandaar dat ik hier graag meningen zie verschijnen.

Tot nu toe mijn advies is, niet gebruiken, het is voor mij persoonlijk de eerste olie die duidelijk naar voren komt met een probleem.

Met vriendelijke groet Marco Becker
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Johnny
Forum Lid 
#2 | Geplaatst: 25 maart 2015 18:54 
Mijn advies over goedkope olie. Ge zult toch ook met een bus van 5 liter moeten kopen.Als dan achteraf de koppelingsplaten plakken moet men andere en betere olie kopen die duurder zal zijn als die van de action.Dus de eerste aankoop van action + de andere betere en duurdere olie komt dan overeen met nog duurder voor goede olie.En kan men de overschot van den action gebruiken voor op de sla of voor mayonaise.
Dus bedenk u 2 maal voor ge iets goedkoop maar daarom niet beter is koopt.

Schrijver Pdekoning
Forum Lid 
#3 | Geplaatst: 26 maart 2015 01:15 
Mijn ervaring: CX500 gekocht, liep soepel, direct starten en prima koppeling. Als eerste (kleine) klus de olie en filter vervangen. Shell Helix 10W40 van de Action voor nog geen €5 de liter. Ruim gevuld, met 2,5l uit drie flessen.
Sindsdien plakt de koppeling bij koude start. Afslaan bij te vroeg schakelen naar zijn eerste versnelling. Ik moet nog wel eens aanlopen, dat ging prima in zijn twee. Nu naar drie of vier, anders komt ie, met ingeknepen koppeling, niet aan het rollen.

Ik wil eerst nog de koppeling controleren, of andere olie geprobeerd hebben, maar het lijkt niet de juiste olie.

Schrijver coenox

Voorzitter 
#4 | Geplaatst: 26 maart 2015 09:00 
Ik kwam deze vorig jaar al tegen maar heb hem laten staan omdat ik dacht dat het volsynthetisch was. De Ultra lijn is volgens mij volsynthetisch, de HX7 is halfsynthetisch. En ik heb altijd geleerd dat onze blokken halfsynthetisch nodig hebben.

Shell Helix motoroliën
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work - Thomas Edison

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#5 | Geplaatst: 26 maart 2015 10:41 
Olie,
Je de rubriek is er weer.

Ik heb in de oude boeken van mobiel mee mogen kijken. Toen der tijd ging er 10w40 mobil grasmaaier mineraal in.
Onze blokken zijn gemaakt voor minerale olie.
Ik kan het verkeerd hebben, maar volgens mij bestond er toen ook niet anders. Dus de keuze was, mineraal.

Echter kwam er al snel een betere olie soort op de markt.
Semi syntheet. Een goed klasse olie, betaalbaar, en wel degelijk de te gebruiken voor onze cx500. Olie is zeg maar opgewaardeerd door hoger temperaturen en druk tijdens fabricage.

Je kunt door gaan naar vol syntheet, maar ik weet niet of dat slim is. Uit eindelijk heb je duure olie die wel langer mee gaat, maar of het meerwaarde heeft voor onze blokken weet ik niet zo. Wel kan ik garanderen dat de cilinders en zuigers langer mee gaan met vol syntheet.

Dan is er nog een andere olie. Deze is de hoogte klasse. Dat nomen we een esther olie van motul. Deze is echt heel goed, maar ook heel duur. Meer waarde is bij mij niet bekend. Olie garandeerd een langere levenduur, bij hogere toeren en veel hogere temperaturen.

Helix olie. Coen liet het al zien. Het is een olie lijn van Shell.
Daar zit bagger bij ( action) en daar zit wel deglijk hele goede olie bij. Geloof me dat ik in een cx500 blok een paar soorten olie kan terug vinden aan het oppervlakte van het aluminium. De betere halfsyntheet helix maakt het blok heel erg schoon van binnen. Zeer schoon mag ik wel zeggen. Het is de enige olie die het aluminium als nieuw er uit laat zien. Ook al zit de olei er 10.000 kilo meter in, het ziet er echt heel schoon uit. Dus helix heeft ook goede producten.

Castroll olie kan ik ook uit de blokken terug vinden. Ik krijg het namelijk niet van mijn vingers af. Heel vervelend tijdens sleutelen. Plak zooi. Uhh, let op, ik zeg dus niets over de werking he. Wel een heel klein min puntje, rubber wordt wel wat sompig bij deze olie. Zie het tuutje achter op het blok waar de dynamo kabels door lopen. Daar kan ik het bijna al aan zien.

Nu komen er meer soorten goede olie op de markt. Het wordt voor mij dus moeilijker om te zeggen welke goed is.
Echter helix action heb ik wel degelijk mijn bedenkingen bij.

Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver Jottum

Forum Lid 
#6 | Geplaatst: 26 maart 2015 13:09 
Gewoon de nog goedkopere 10W40 Techno olie van de Action, geen centje pijn! Vorig jaar de 500 EC mee gereden, blokje kreeg het best wel voor zijn kiezen. Opvallend was toen ik onderweg olie 15W50 had bijgevuld, het verbruik ineens naar beneden ging.

Hoe het aan de binnenkant er uitziet? geen idee, ook geen behoefte om het blok daarom open te maken.
Hoe moeilijk kan het zijn?

Schrijver amsilverwing

Forum Lid 
#7 | Geplaatst: 26 maart 2015 13:36 | Aangepast door: amsilverwing 
willem

kijk hier maar gebruik ook de techno olie.


donateur 2022
https://amsilverwing.webnode.nl/

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#8 | Geplaatst: 26 maart 2015 15:52 
Ik snap het niet helemaal, maar als ik in dat CX650 of GL650 blok kijk, dan is dat niet schoon ( blank). Ik ga er dus van uit dat daar niet de helix half syntheet in zit.

Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#9 | Geplaatst: 26 maart 2015 15:55 
Dan nog een opmeringken van Jottum,
Mooi dat je dit antwoord geeft. Hier heb ik wel wat aan.
Jij blijkt geen problemen te hebben. Hoe kan dat?
Vermmoedelijk heb jij dan goede koppelingsplaten. Dit zou een verklaring kunnen zijn.

En ja, ook ik kijk niet in het blok om te zien hoe schoon het is, alleen als ik het blok moet open maken voor andere doeleinden, ja dan kijk ik wel even mee.

Groetjes marco

Graag nog meer reacties hier onder er bij zetten.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver MAST

Moderator 
#10 | Geplaatst: 26 maart 2015 16:26 
Dan nog een opmeringken van Jottum,
Mooi dat je dit antwoord geeft. Hier heb ik wel wat aan.
Jij blijkt geen problemen te hebben. Hoe kan dat?

Marco: Jottum gebruikt de Shell Helix olie van de action NIET Hij heeft het over de goedkope "Techno" olie van de Action.
Marcel.
Life is like riding a motorcycle. To keep your balance you must keep moving. (vrij bewerkt naar Albert Einstein)
Hondacx500.nl

Schrijver Hansv

Forum Lid 
#11 | Geplaatst: 26 maart 2015 22:22 
Het is een oerwoud van verschillende olie-soorten. De ene is goed voor motoren, en een ander weer niet. Hier koste het zoveel de liter, en ergens anders is het weer een stuk minder, of meer, dat kan ook. Ik heb een nauwkeurig onderzoek gedaan, en wil de resultaten daarvan graag met jullie delen. Het heeft veel, heel veel moeite gekost om de juiste, ja, de enige juiste olie te vinden die in mijn CX goed resultaat geeft.

Ik zeg tegen mijn motorman: doe er het juiste spul in.

En weet je? Het werkt !!!

Harmony,
Hans.
( die er niet moeilijk over doet )
Als ik er niet aan begin, weet ik ook niet of ik het af kan maken

Schrijver Honkie Tonkie

Forum Lid 
#12 | Geplaatst: 26 maart 2015 22:56 | Aangepast door: Honkie Tonkie 
Ja Hans er is al zooooooooo veeeeeel over geschreven, ik denk dat het idee van Marko (JiMi), op de Veluwestamtafel gelanceerd, een goed idee is, dan hoeven we er niets meer (in herhaling) over te schrijven. Tik maar eens olie in en je krijgt 8 pagina's over olie!!! Inclusief oliebollen
Mag ik u bedanken voor uw aandacht, het was niet zo interessant tóch?
....
CX500Custom + Freebird + DONATEUR 2024

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#13 | Geplaatst: 27 maart 2015 10:27 
Ja u heeft gelijk, er is veel over olie geschreven.
Echter deze keer beschrijf ik mijn ervaring nu heel duidelijk welke olie je niet moet gebruiken.
Het is maar 1 soort / type.
Dus, er blijft nog een oerwoud over van wat wel goed is.....

Groetjes marco,.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Schrijver sieds

Forum Lid 
#14 | Geplaatst: 27 maart 2015 11:21 
JASO MA/MB specificatie en dan is het geschikt voor de natte koppeling, dus geen auto olie gebruiken!

JASO is een verzameling van zes Japanse organisaties die in feite min of meer dezelfde doelen hebben als de Europese en Amerikaanse.
MA Geschikt voor viertakt motoren met gedeeld oliesysteem voor motor, versnellingsbak en natte koppeling
MB Laagste wrijving, toepassen waar MA niet gepast is.

In de BSA gebruik ik ATF olie (rode, automatische versnellingsbakolie) voor een lage wrijving van de koppelingsplaten
CX 650Custom - CB 650Custom 'four' - VT 750Custom 'Shadow'- 3 x '83
'Leaver dea as slaef'

Schrijver marcobecker

Forum Lid 
#15 | Geplaatst: 27 maart 2015 19:16 
ATF olie in de bsa?
Ja zou zomaar kunnen mijn Tomos brommer had ook atf olie. En dat verving ik ook regelmatig. Liep dat dingetje toch wel lekker hard mee voor 50cc.
En de koppeling werkte er ook goed op.
Echter is de crukas waarschijnlijk gesmeerd in andere olie. ATF olie is niet geschikt om verbranding gassen, vuil kool op te vangen.
Gewone olie wel. Moto guzzi heeft ook een gedeelde bak, en daar gaat 80/w90 in.
Ok hier twee olie soorten op 1 fiets

Groetjes marco.
Voor meer info kijk dan ook op: https://www.youtube.com/channel/UCOaAJBL8Sm5yuvoD4TFDaOQ http://www.marktplaats.nl/verkopers/8764700.html

Pagina  Pagina 1 van 3:  1  2  3  Volgende » 
Techniek www.hondacx500.nl Forum / Techniek /
 Helix olie van de action ( goed of......)

Reactie Klik hier om naar het gequote bericht te gaan

 

 ?
Alleen geregistreerde bezoekers kunnen hier een bericht plaatsen. Je kunt inloggen of je hier registreren.

 

 
Nu online: Gasten - 1
Members - 0
Meeste gebruikers ooit online: 374 [7 mei 2020 19:37]
Gasten - 374 / Members - 0
 
www.hondacx500.nl Forum Dit forum is gebaseerd op Open Source Forum Script miniBB ®
↑ Naar boven